Wprowadzenie do przepisów UE: Część 1 – Klasy bezzałogowców w kategorii otwartej
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich w Części 1 Załącznika zawiera opisy klas bezzałogowców, które zostaną dopuszczone do lotów w tzw. kategorii otwartej operacji z użyciem BSP.
Wszystko o kategorii otwartej operacji z użyciem dronów będzie w kolejnej części wprowadzenia do przepisów UE. Póki co skupię się na opisie klas bezzałogowców, a te zostały oznakowane kolejno: C0, C1, C2, C3, C4.
Z rozporządzenia delegowanego:
(3) Kiedy producent wprowadza na rynek bezzałogowe systemy powietrzne z zamiarem udostępnienia go na potrzeby operacji w ramach kategorii „otwartej” i w związku z tym umieszcza na nim etykietę identyfikacyjną tej klasy, zobowiązany jest zapewnić zgodność tego bezzałogowego systemu powietrznego z wymogami dotyczącymi tej klasy.
(19) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do każdego bezzałogowego systemu powietrznego przeznaczonego do eksploatacji w ramach kategorii „otwartej”, który jest nowy na unijnym rynku, niezależnie od tego czy jest to nowy bezzałogowy system powietrzny wyprodukowany przez producenta mającego siedzibę w Unii, czy też nowy lub używany bezzałogowy system powietrzny importowany z państwa trzeciego.
Ponieważ obydwa rozporządzenia unijne (delegowane i wykonawcze) weszły w życie 1 lipca 2019r. i zaczną obowiązywać z dniem 1 lipca 2020r. możecie spodziewać się, że nowe drony wprowadzane na europejski rynek sprzedaży będą miały oznakowanie zgodne z nowym prawem. Będą to etykiety symbolizujące poszczególne klasy bezzałogowców i świadczące o ich zgodności z wymogami określonymi w Części 1 Załącznika do rozporządzenia delegowanego.
Dwie definicje, które przydadzą się do zrozumienia opisów klas bezzałogowców:
„jednoznaczna zdalna identyfikacja” oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;
„świadomość przestrzenna” oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;
Klasy C0-C4 bezzałogowców wg nowego prawa unijnego:
Klasa C0
- Masa: do 250g
- Maksymalna prędkość lotu: <19m/s
- Ograniczenie wysokości: maks. 120m nad punktem startu
- Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
- Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej
- Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic Mini
Klasa C1
- Masa: do 900g (lub generujące energię kinetyczną uderzenia mniejszą niż 80J)
- Maksymalna prędkość lotu: <19m/s
- Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
- Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
- Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
- Oświetlenie: TAK, wymagane
- Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
- Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej
- Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic Air, Yuneec Mantis Q, Yuneec Mantis G, DJI Mavic Pro
Klasa C2
- Masa: do 4kg
- Maksymalna prędkość lotu: brak, wymagany tryb wolnego lotu (o ile nie jest stałopłatem) włączany z aparatury i ograniczony do prędkości <3m/s w poziomie
- Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 48 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
- Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
- Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
- Oświetlenie: TAK, wymagane
- Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
- Zastosowanie: w podkategoriach A2 (blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie) i A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej
- Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic 2 Pro/Zoom, DJI Phantom 4 (A/P), DJI Inspire 1/2, Yuneec Typhoon H (Plus/H520)
Klasa C3
- Masa: do 25kg
- Maksymalna prędkość lotu: –
- Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 48 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
- Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
- Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
- Oświetlenie: TAK, wymagane
- Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
- Dodatkowe wymogi: maksymalny typowy wymiar musi wynosić mniej niż 3 m
- Zastosowanie: tylko do podkategorii A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej
- Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi i wymiarów): DJI Matrice 200/210, DJI Matrice 600
Klasa C4 (modele statków powietrznych)
- Masa: do 25kg
- Dodatkowe wymogi: brak trybów automatycznych z wyjątkiem standardowej stabilizacji lotu
- Zastosowanie: tylko do podkategorii A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej.
Całe zestawienie w wersji skróconej w formie tabeli:
Dokładne opisy wymogów stawianych każdej klasie BSP z większymi szczegółami (np. co do ostrych elementów, stabilizacji lotu, mocy akustycznej, numerów seryjnych, zawartości instrukcji obsługi czy dodatkowego geofencingu) znajdziecie w Załączniku do rozporządzenia delegowanego od strony 23.
W kolejnej części opiszę zasady operacji dronów w kategorii otwartej (OPEN).
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
10 komentarzy
Jak mam rozumieć (C2) … w podkategoriach A2 (blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie) … jak to będzie działało w praktyce ? Czyli na Rynku Głównym w Krakowie będzie musiało być pusto w okręgu o promieniu 30 metrów ?
Dosłownie tak to można zrozumieć.
„blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie” – czyli jak wystartuję z dachu, powiedzmy, że będzie to 30 metrów w poziomie od tych co siedzą w ogródkach, to już potem mogę zniżyć lot i latać nie bliżej niż 5 metrów nad ich głowami ?
będzie na pewno ciekawie 😀
5m odległości w poziomie obowiązuje tylko wtedy jeśli drona ma tryb wolnego lotu z prędkością <3m/s.
A co będzie z racerami i tymi zbudowanymi przez użytkowników (>250g)?
Czy w świetle tych informacji warto teraz w ogóle robić kurs VLOS, czy lepiej poczekać, aż tylko będzie trzeba zdać egzamin online z teorii? Gdzie ten egzamin będzie można zdać?
Czy warto – nie wiem. Jeśli ktoś nie zamierza latać komercyjnie przez najbliższe pół roku to pewnie nie warto. Z drugiej strony polskie ŚK UAVO będą miały jeszcze okres przejściowy po 1.07.2020. Wszystko rozbija się po to, na jakie europejskie uprawnienia zostaną zamienione polskie VLOS’y i BVLOS’y. A na to pytanie pewnie padnie odpowiedź na seminarium ULC, które mają się odbyć pod koniec stycznia i w lutym.
A czy wiadomo co będzie z obecnymi frontami? EASA zakłada okres przejściowy – 2 lata, ale czy taki Mavic Air będzie traktowany jako C1 czy może A3? Czy też w ogóle nie będą go dotyczyły nowe przepisy? Ale jeśli nie to jakie, co z ŚK?
Po okresie przejściowym trafią do kategorii A3, czyli loty z dala od ludzi w kategorii otwartej.
Jaki w takim układzie potrzebny jest kurs i egzamin do kupionego kilka lat temu Mavic Pro, Bez żadnej klasy C