Prawo

Zmiana zasad zgłaszania lotów dronów – 28.09.2023 r.
W związku z wdrożeniem nowego narzędzia do zgłoszeń lotów dronów (Check-In PANSA), które jednocześnie stało się od razu jedynym oficjalnym narzędziem wskazanym do tego celu przez PAŻP (DroneRadar tym samym przestał formalnie obowiązywać, choć wciąż działa i umożliwia robienie check-in’ów) uprościły się nieco zasady zgłoszeń lotów dronów w strefach CTR

Check-In PANSA – nowe narzędzie do zgłaszania lotów dronów
Umarł król, niech żyje król! Jeszcze wczoraj Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w oficjalnym komunikacie na swojej stronie poinformowała, że z dniem 27.09.2023 r. zakończyły się negocjacje z właścicielami DroneRadar i pełna funkcjonalność tej aplikacji (wbrew wcześniejszym planom) nie będzie przywrócona. Zarazem już dziś – 28.09.2023 r. – PAŻP pokazała swoje

Co nam „serwuje” EASA w STS-01?
Za nieco ponad trzy miesiące – z dniem 1.01.2024 r. – krajowe scenariusze standardowe NSTS rozpoczną dwuletni okres wygasania a jednocześnie zaczną obowiązywać dwa ogólnoeuropejskie scenariusze standardowe STS-01 i STS-02. Jeśli chodzi o wymogi i zasady wykonywania lotów w krajowych oraz europejskich scenariuszach – dość znacząco się różnią. Unijne scenariusze

Drony certyfikowane do kategorii otwartej i szczególnej – lista
Urząd Lotnictwa Cywilnego na swojej stronie dedykowanej kategorii otwartej (OPEN) operacji zamieścił graficzną tabelę systemów BSP, które uzyskały już certyfikaty C0-C4 do lotów w pełnej kategorii otwartej jeden model z certyfikatem C6 dla kategorii szczególnej – scenariusza STS-02.

Rozporządzenie w sprawie wykonywania lotów BSP – projekt z 25.01.2023 r.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego (projekt z 25.01.2023 r.) to kolejny akt prawny, który ma wejść w życie wraz z nowelizacją ustawy Prawo Lotnicze. Dziś omówię główne założenia rozporządzenia na podstawie tego projektu.

ULC automatycznie przedłużył uprawnienia NSTS
Urząd Lotnictwa Cywilnego z dniem wczorajszym (6.09.2023 r.) automatycznie przedłużył ważność kompetencji pilotów uprawniających do wykonywania operacji zgodnie z krajowymi scenariuszami (NSTS) do 31 grudnia 2025 r. Jest to również ostatni dzień obowiązywania krajowych scenariuszy standardowych.

Nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze – wersja finalna (2023)
We wtorek 8.08.2023 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze. Można powiedzieć: „w końcu!”, bo trwało to ponad trzy lata, a sam projekt zmieniał treść niejednokrotnie. Po drodze pandemia oraz wybuch wojny Rosji z Ukrainą na pewno nie przyspieszyły całego procesu. Powstaje jednak pytanie – czy jest się z

Instrukcja operacyjna (INOP) operatora SBSP
Zgodnie ze zaktualizowanymi Wytycznymi Prezesa ULC dotyczącymi krajowych scenariuszy standardowych (NSTS) instrukcja operacyjna (w skrócie: INOP) obowiązuje operatorów BSP, którzy wykonują operacje BVLOS (NSTS-05 do -08). Dla pozostałych operatorów nie jest obligatoryjna, choć od 1.01.2024 r. w życie wchodzą scenariusze unijne STS-01 i STS-02, dla których INOP będzie wymogiem. Jak

Zakaz fotografowania i filmowania – nowelizacji Ustawy o obronie Ojczyzny
Nowelizacja Ustawy o obronie Ojczyzny, która została już zaakceptowana przez Sejm, przewidziano wprowadzenie zakazu fotografowania i filmowania obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Piloci dronów wykorzystujących swoje bezzałogowce głównie do fotografowania i filmowania będą musieli zachować ostrożność, by nie złamać tego zakazu.

UAS.SPEC.050 – obowiązki operatora w kategorii szczególnej
Zgodnie z obowiązującym prawem UE oraz Wytycznymi Prezesa ULC od operatorów SBSP wymaga się spełniania obowiązków operatora (innych niż pilota!), które w całości zostały opisane w sekcji UAS.SPEC.050 w unijnym rozporządzeniu wykonawczym 2019/947. W tym artykule Czytelnik ma okazję zapoznać się z nimi by móc je opracować na własną rękę