Prawo
![EASA](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2024/07/easa-360x201.jpg)
Nowy dokument Easy Access Rules – edycja lipiec 2024
EASA opublikowała najnowsze wydanie „Easy Access Rules for UAS” – edycja lipiec 2024.
![Wytyczne nr 9/2024 Prezesa ULC](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2024/07/wytyczne-nr-9-2024-prezesa-ulc-360x202.png)
Wytyczne nr 9/2024 Prezesa ULC – AltMoC dla wymogów stosowanych dla obszarów i przestrzeni przyległych
27 czerwca 2024 zostały ogłoszone Wytyczne nr 9/2024 Prezesa ULC będące alternatywnym sposobem spełnienia wymogów (AltMoC) dla przestrzeni i obszaru przyległego do obszaru operacji SBSP w kategorii szczególnej dla dronów o wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry.
![EAR for U-space](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2024/05/easa-u-space-360x170.png)
EASA opublikowała EAR dla U-space
EASA opublikowała Easy Access Rules dla U-space – jeden zbiorczy dokument zawierający aktualne regulacje i materiały doradcze w obszarze U-space.
![EASA - European Aviation Safety Agency](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2015/03/EASA-360x134.png)
Nowe rozporządzenia dot. SBSP (UE 2024/1107 do 1111)
Komisja UE opublikowała aż 5 nowych rozporządzeń dotyczących systemów bezzałogowych statków powietrznych. Dotyczą one przede wszystkim certyfikacji systemów BSP, operacji załogowych VTOL oraz operatorów z państw trzecich – nie wpływają zatem bezpośrednio na większość operacji wykonywanych na dronami na co dzień.
![Urząd Lotnictwa Cywilnego - ULC - drony](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/04/ulc-cover-photo-360x227.jpg)
Nowe Wytyczne Prezesa ULC – nr 6/2024 i 7/2024
W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego z datą publikacji 20.05.2024 r. pojawiły się nowe wytyczne Prezesa ULC: nr 6/2024 – w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz nr 7/2024 – w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych.
![Easy Access Rules 945, 947 - 04/2024](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2024/04/easy-access-rules-04-2024-360x162.jpg)
EASA opublikowała nowe Easy Access Rules do 945/947- edycja 04/2024
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała najnowszą wersję dokumentu Easy Access Rules do rozporządzeń 2019/945 i 2019/947. Jest to edycja „kwiecień 2024” zawierająca wszystkie poprawki przepisów jakie pojawiły się w ostatnim czasie (od publikacji poprzedniej wersji z września 2022).
![SNH Drones - drony DJI Mavic 3 Enterprise z klasą C5 - zestaw akcesoriów Dronavia](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2024/04/snh-drones-dronavia-mavic-3e-c5-360x180.jpg)
Drony z klasą C5 dostępne od ręki w Polsce
Wielu pilotów dronów z niecierpliwością wyczekiwało tej chwili – w zaktualizowanej tabeli dronów z nadanymi klasami C0-C6 od EASA pojawiły się w końcu wielowirnikowce z klasą C5. Na zmianach w klasyfikacji BSP skorzystają osoby działające w wielu branżach, a loty w ramach STS-01 z pewnością staną się bardziej dostępne. Zwłaszcza
![Urząd Lotnictwa Cywilnego - ULC - drony](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/04/ulc-cover-photo-360x227.jpg)
Szkolenia do STS-01/02 możliwe na dronach bez klasy C5/C6
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgłosił do EASA odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-01 w zakresie prowadzenia szkoleń praktycznych w ramach PDRA-S01 lub PDRA-S02 do operacji objętych STS-01 lub STS-02.
![Urząd Lotnictwa Cywilnego - ULC - drony](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/04/ulc-cover-photo-360x227.jpg)
Oficjalna odpowiedź ULC w sprawie stosowania Remote ID od 1.01.2024 r.
W związku z niejasnościami związanymi ze stosowaniem Remote ID (RID lub DRI od Drone Remote Id) w dronach użytkowanych w kategorii szczególnej w krajowych scenariuszach standardowych NSTS wystąpiłem o formalne stanowisku urzędu w tej sprawie.
![Drone CE Markings - 25.10.2023](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2023/11/Drone_CE_Markings_-_25_October_2023-1-360x267.png)
Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?
W gestii każdego producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego leży, by dostosować go do prawa unijnego i (ewentualnie) przeprowadzić jego certyfikację do uzyskania etykiety klasy C0-C6. Od nowego roku do obiegu na rynku europejskim mogą być wprowadzane jedynie drony z taką etykietą klasy. Część „starych dronów”, czyli takich, które weszły do