Prawo

Nowe Wytyczne Prezesa ULC – nr 6/2024 i 7/2024
W Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego z datą publikacji 20.05.2024 r. pojawiły się nowe wytyczne Prezesa ULC: nr 6/2024 – w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz nr 7/2024 – w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych.

EASA opublikowała nowe Easy Access Rules do 945/947- edycja 04/2024
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała najnowszą wersję dokumentu Easy Access Rules do rozporządzeń 2019/945 i 2019/947. Jest to edycja „kwiecień 2024” zawierająca wszystkie poprawki przepisów jakie pojawiły się w ostatnim czasie (od publikacji poprzedniej wersji z września 2022).

Drony z klasą C5 dostępne od ręki w Polsce
Wielu pilotów dronów z niecierpliwością wyczekiwało tej chwili – w zaktualizowanej tabeli dronów z nadanymi klasami C0-C6 od EASA pojawiły się w końcu wielowirnikowce z klasą C5. Na zmianach w klasyfikacji BSP skorzystają osoby działające w wielu branżach, a loty w ramach STS-01 z pewnością staną się bardziej dostępne. Zwłaszcza

Szkolenia do STS-01/02 możliwe na dronach bez klasy C5/C6
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgłosił do EASA odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2024-01 w zakresie prowadzenia szkoleń praktycznych w ramach PDRA-S01 lub PDRA-S02 do operacji objętych STS-01 lub STS-02.

Oficjalna odpowiedź ULC w sprawie stosowania Remote ID od 1.01.2024 r.
W związku z niejasnościami związanymi ze stosowaniem Remote ID (RID lub DRI od Drone Remote Id) w dronach użytkowanych w kategorii szczególnej w krajowych scenariuszach standardowych NSTS wystąpiłem o formalne stanowisku urzędu w tej sprawie.

Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?
W gestii każdego producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego leży, by dostosować go do prawa unijnego i (ewentualnie) przeprowadzić jego certyfikację do uzyskania etykiety klasy C0-C6. Od nowego roku do obiegu na rynku europejskim mogą być wprowadzane jedynie drony z taką etykietą klasy. Część „starych dronów”, czyli takich, które weszły do

Loty FPV zgodnie z europejskim prawem
Latanie FPV (First Person View, czyli z widokiem z pierwszej osoby – w tym przypadku z kamery w dronie) ewidentnie nie jest na rękę EASA. Unijni specjaliści teoretyczni (bo w praktyce pewnie żaden dronem sam nie latał) nie przewidzieli dedykowanych zasad lotów dla całkiem sporej rzeszy droniarzy, którzy pilotują swoje

Od 1 stycznia 2024 r. zaczyna obowiązywać pełna kategoria otwarta
Od momentu wejścia w życie rozporządzeń unijnych dotyczących dronów operatorzy/piloci wykonujący loty w kategorii otwartej mogli korzystać z przywilejów tzw. „przepisów przejściowych” dla kategorii otwartej. Niemal trzy lata temu (31.12.2020 r.) gdy przepisy UE dla dronów zaczynały obowiązywać nie było ani jednego drona z klasą C0-C4 przewidzianą dla tej kategorii

Duże zmiany w szkoleniach NSTS/STS od 1.01.2024 r.
Dnia 9.11.2023 r. odbyło się seminarium Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla podmiotów szkolących i egzaminujących do uprawnień na drony (A2 oraz w kategorii szczególnej: NSTS). Zapraszam na podsumowanie nadchodzących zmian, które wpłyną na całą dronową branżę szkoleniową.

Projekty PDRA-06, -08, -10 – konsultacje zewnętrzne JARUS
Organizacja JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) opublikowała trzy nowe projekty ocen ryzyka PDRA-06, PDRA-08 oraz PDRA-10, które mają ułatwić operatorom SBSP przeprowadzenie procesu oceny ryzyka operacyjnego w szczególnych operacjach.