AktualnościPoradyPrawoZe Świata

Formalne stanowisko EASA w sprawie lotów FPV

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, iż otrzymał oficjalne stanowisko EASA w sprawie lotów FPV. Informacja została przekazana przez urząd do subskrybentów newslettera Departamentu BSP w ULC.

EASA potwierdziła, że loty FPV mogą być wykonywane w całej kategorii otwartej (w podkategoriach A1, A2 i A3), a także w ramach NSTS-01 (tylko do końca 2025) oraz w ramach działalności stowarzyszenia lub klubu modelarstwa lotniczego, posiadającego stosowne zezwolenie i określającego zasady wykonywania lotów.

Podczas wykonywania lotów FPV należy przestrzegać wymagań określonych w rozporządzeniu 2019/947, w szczególności dotyczących:

  • maksymalnej masy startowej BSP (MTOM)
  • wymaganej klasy BSP (w A1: C0, C1; w A2: C2; w A3: C3, C4 i pozostałe bez klasy powyżej 250 g i poniżej 25 kg masy drona);
  • maksymalnej prędkości eksploatacyjnej w danej kategorii/podkategorii (< 19 m/s);
  • zasady VLOS;

Jednym z warunków wykonywania lotów w kategorii otwartej jest obowiązek utrzymywania bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu wzroku pilota (VLOS). Gogle FPV nie zapewniają tak szerokiego pola widzenia, które umożliwiałoby dostrzeżenie potencjalnych zagrożeń w otoczeniu drona, z tego względu nie spełniają one wymogu VLOS. W związku z tym, aby prowadzić loty FPV zgodnie z przepisami, konieczna jest obecność obserwatora BSP.

Obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy z dronem, a jego zadaniem jest informowanie pilota o wszelkich zagrożeniach, jakie mogą pojawić się podczas wykonywania operacji.

Słowem: EASA nie zaskoczyła zupełnie niczym w swojej interpretacji. Zwyczajnie FPV = VLOS, nie jest to inna kategoria lotu, bo pilot i tak musi spełnić wszystkie wymogi klasycznego VLOS’a do lotów z goglami na oczach.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Statystyki uprawnień pilotów BSP w Polsce - styczeń-sierpień 2025

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *