Statystyki uprawnień pilotów BSP w Polsce – styczeń-sierpień 2025

Stale rośnie liczba zarejestrowanych operatorów SBSP oraz pilotów BSP z uprawnieniami. Co jednak ciekawe – z miesiąca na miesiąc przybywa ilość uprawnionych do lotów wg NSTS. Nasuwa się pytanie: po co pilotom uprawnienia NSTS, które z końcem tego roku tracą ważność?
Zainspirowany przez znajomego zwróciłem się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o przesłanie bieżących statystyki zarejestrowanych operatorów oraz pilotów BSP z uprawnieniami, ale z podziałem na poszczególne miesiące tego roku (styczeń – sierpień 2025). Taka statystyka lepiej pokazuje wzrosty osób uprawnionych do pilotażu BSP wg poszczególnych kategorii A1-A3 oraz scenariuszy standardowych.

Stały wzrost rejestracji operatorów już tak bardzo nie dziwi, bo jest to dana często wspominana na Briefingu Dronowym ULC. Masowo kształcą się również piloci do darmowych uprawnień A1/A3 oraz do certyfikatu kompetencji pilota BSP do A2 (tutaj egzamin jest już odpłatny, ale wciąż cena jest niewysoka).
Spójrzmy na przyrosty kompetencji pilotów w A1/A3:
- styczeń 2025: 232 581
- luty 2025: +4719
- marzec 2025: +6281
- kwiecień 2025: +6559
- maj 2025: +7001
- czerwiec 2025: +10 494
- lipiec 2025: +12 209
- sierpień 2025: +8151
Wzrost przez wakacje nieco przystopował, ale do lipca rósł o kilkadziesiąt procent miesiąc w miesiąc. Wzrosty w przypadku A2 nie są już tak spektakularne, ale utrzymywały się w przedziale 400-800 nowych pilotów A2 co miesiąc.
Co jednak bardziej zaskakuje to statystyki wzrostu pilotów z uprawnieniami do NSTS. Uprawnienia NSTS-03/04 oraz NSTS-07/08 praktycznie stoją w miejscu od początku roku (03/07 to samoloty-płatowce, 04/08 to śmigłowce – odpowiednio VLOS i BVLOS). Natomiast w najpopularniejszej kategorii MR (wielowirnikowce) NSTS-02 oraz NSTS-06 oraz kategorie ogólne (wszystkie rodzaje BSP) do masy 4 kg, czyli NSTS-01 (VLOS) oraz NSTS-05 (BVLOS) notują ciągłe wzrosty. Od stycznia do sierpnia pilotów z NSTS-01 przybyło 1196 a z NSTS-05 – 1486.
Warto przy tej okazji wspomnieć, że NSTS – krajowe scenariusze standardowe – tracą swoją ważność z końcem 2025 roku, więc piloci, którzy decydują się na uzyskanie tych uprawnień jeszcze teraz, skorzystają z nich zaledwie przez 3 miesiące, o ile mają możliwość współpracy z operatorem, który oświadczenie do NSTS złożył z końcem 2023 r.
Zarazem warto spojrzeć, że uprawnień STS-01/02, czyli ogólnoeuropejskich scenariuszy standardowych, nie przybywa zbyt wiele. Od stycznia do sierpnia 2025 to zaledwie 2097 STS-01 i jedynie 440 STS-01. Jako powód widzę tu przede wszystkim ograniczenia wynikające z samych STS (loty dronami jedynie z klasą C5 lub C6 oraz wyłącznie nad obszarem objętym kontrolowanym obszarem naziemnym).
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy