AktualnościPrawoZ Polski

Podsumowanie Briefingu Dronowego z 13.11.2025 r.

W godzinach wieczornych 18:00 – 19:20 dnia 13 listopada (jak zawsze każdy II czwartek miesiąca) odbył się kolejny Briefing Dronowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zapraszam na podsumowanie. Ilość uczestników oscylowała w okolicach 180 osób.

Statystyki

  • zarejestrowani operatorzy SBSP: 413 288 (stan na 30.10.2025 r.)
  • piloci A1/A3: 303 042 (stan na 30.10.2025 r.)
  • piloci A2: 44 613 (stan na 30.10.2025 r.)
  • liczba złożonych wniosków: 10 (za październik 2025 r.)
  • liczba wydanych zezwoleń: 8 (za październik 2025 r.)
Statystyki rejestracji w systemie ULC - 13.11.2025

Agenda

  • Spotkanie Zespołu ds. rozwoju branży BSP
  • Kampania „No Drone Zone”
  • Co po NSTS?
  • Rozporządzenie Ministerstwa Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia OC

Spotkania Zespołu ds. rozwoju branży BSP odbywają się regularnie i omawiane są na nich bieżące i planowane zmiany w prawie i zasadach lotu. ULC zaprasza do uczestnictwa w tych spotkaniach kolejne osoby/eskpertów (można się zgłaszać), ale najchętniej zgłoszenia będą przyjmowane od osób, które reprezentują większe grupy użytkowników dronów (modelarze, piloci FPV i inni), najlepiej zrzeszonych w jakichś formalnych organizacjach/stowarzyszeniach.

Kampania „No Drone Zone” ma charakter lokalny, jest prowadzona w Warszawie. O tym akurat więcej można przeczytać na stronie ULC.

Co po NSTS? NSTS – krajowe scenariusze standardowe, kończą się z końcem 2025 r. decyzją Komisji Europejskiej. Bodaj tylko 6 krajów w UE miało NSTS, więc nie zostały przedłużone (korzystała z nich mniejszość w UE). Po zakończeniu NSTS w przypadku operacji VLOS najłatwiej będzie „przejść” do kategorii otwartej. Jeśli nie – trzeba będzie uzyskiwać zezwolenie na operacje na podstawie PDRA lub pełnej analizy SORA.

EASA będzie upraszczać niektóre zapisy prawne. Cześć zapisów (wytycznych, akceptowalnych sposobów spełnienia wymogów) można zmieniać szybko w AMC/GM (Easy Access Rules), ale większe zmiany to kwestia nowelizacji rozporządzeń (to może zająć do 3 lat). ULC będzie próbowało jeszcze stosować odstępstwa tam, gdzie to będzie możliwe (np. loty agro/rolnicze dużymi dronami).

Niestety na najważniejsze postawione przeze mnie pytanie nie otrzymałem póki co odpowiedzi: czy urząd będzie wydawał zezwolenia na lokalizację ogólną (np. na całą Polskę) na operacje BVLOS. Jeśli nie – to będzie duży problem dla wielu firm.

Pytania i odpowiedzi

Te sesja zabrała niemal godzinę czasu z niemal 1,5-godzinnego spotkania. Pytań było tak dużo, że mam wrażenie, że Dyrektor Szymański odpowiedział tylko na 1/3 z nich. Na resztę obiecał odpowiedzieć w formie tekstowej, która pojawi się na stronie ULC w dziale „Briefing dronowy”.

Sam odniosę się jedynie do kilku z nich. Potem tematów i wątków było na tyle dużo, że wkradł się mały chaos. Nie mniej…

ULC w kwestii obowiązkowych ubezpieczeń OC oczekuje jedynie tego: czy jest to ubezpieczenie operatora (nie pilota), czy obowiązuje na terenie Polski i czy ma minimalną sumę gwarancyjną 50000 SDR. To była odpowiedź na pytanie o konkretne ubezpieczenie, a mianowicie o Coverdrone. Zdaniem ULC (Dyrektora Szymańskiego) jeśli spełnione są powyższe warunki to nie ma żadnego powodu by polisy Coverdrone nie uznawać. Poza tym spytałem niezależnie support Coverdrone i póki co ręcznie (a w przyszłości automatycznie) dodają lub będą dodawać adnotację do polis OC wydawanych na Polskę, iż są one zgodne z nową regulacją. Trzeba jednak póki co napisać osobiście na ich support.

Coverdrone - ubezpieczenie OC na Polskę

Pytanie o OC dla użytkowników DJI Mini 5… ULC nie będzie ważył dronów, ani też nikt nie będzie się czepiał o 3g w tę czy w drugą stronę. Wymóg ubezpieczenia jest dla wagi > 250 g i tyle (klasa C0 nie ma znaczenia, co nie zmienia faktu, że dron klasy C0 jest traktowany z automatu jako dron o wadze < 249 g i to powinno kończyć temat).

Czy ubezpieczyciel może zawężać ubezpieczenie do konkretnych numerów seryjnych dronów, na konkretny model drona, na konkretnego pilota? Zdaniem Dyrektora Szymańskiego ubezpieczenie powinno być ogólne i nie powinno zawierać takich zawężeń z racji sprzeczności z zapisami samego rozporządzenia (o tym akurat więcej w tym artykule). Niezależnie od opinii Pawła Szymańskiego, ULC skieruje pytanie do Ministerstwa Finansów w celu wyjaśnienia.

Odstępstwo dla lotów agro (rolniczych) będzie przedłużone, były pomysły na podwyższenie wagi i wysokości lotów dla tego odstępstwa, ale jeszcze nie jest pewne, czy to przejdzie przy najbliższym przedłużeniu (odstępstwo wygasa 6 stycznia 2026 r.).

Pozostałe pytania i odpowiedzi postaram się opracować w ciągu najbliższych dni.

Kolejny Briefing dronowy w grudniu (tradycyjnie II czwartek miesiąca, godzina jeszcze do ustalenia – albo w południe albo wieczór) – z racji końca roku i kończących się NSTS – będzie dłuższy (potrwa 2h).


Poprzedni

Nowe polisy OC operatorów dronów - przegląd ofert i opcji ubezpieczeń

Następny

Światowa premiera DJI Neo 2

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *