AktualnościZe Świata

Brytyjski projekt Flying High Challenge

Projekt Flying High Challenge, którego pomysłodawcą są brytyjskie organizacje: Nesta (międzynarodowa fundacja wspierająca innowacje) oraz Innovate UK (agencja rządowa do spraw innowacji), doskonale wpisuje się w rosnący trend spod znaku U-space. Gdy urzędy lotnictwa cywilnego oraz samorządy zastanawiają się – czy możliwe jest wydzielenie niemal na wyłączność przestrzeni dla dronów w dużych aglomeracjach miejskich, w ramach Flying High Challenge brytyjskie miasta będą zastanawiać się jakie problemy miast można rozwiązać przy pomocy bezzałogowych maszyn latających. Do projektu zgłosiła się jedna trzecia miast w Wielkiej Brytanii.

Na stronie projektu (http://flyinghighchallenge.org/) można przeczytać o 5 konkretnych aglomeracjach miejskich, które zostały wybrane spośród wielu zgłoszeń jako główne miasta/regiony biorące udział w projekcie. Są to: Bradford, Londyn, Preston, Southhampton, West Midlands.

Flying High Challenge

W ramach projektu wybrano 13 kluczowych zastosowań dronów w mieście: monitorowanie zanieczyszczenia powietrza, mapowanie pożarów, eksploracja niebezpiecznego środowiska, inspekcje dużej infrastruktury, modernizacja sieci drogowych, dostarczanie towarów, transport ludzi, dostarczanie lub wzmacnianie sieci komórkowej, zarządzanie portami morskimi, nadzorowanie placów budowy, reagowanie na wypadki drogowe, zaopatrywanie szpitali.

Wsparcie finansowe projektu z funduszy Nesta oraz Innovate UK wyniesie £600,000 z czego dodatkowo każde miasto biorące udział w projekcie dołoży kolejne £50,000.

W projekt – prócz wspomnianych organizacji i miast – zaangażowały się również: brytyjski Departament Transportu, Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowych, Civil Aviation Authority (brytyjski odpowiednik ULC), Cranfield University oraz NATS – główny dostawca usług związanych ze służbami kontroli lotniczej w UK.

Poszczególne miasta mają uformować konsorcja składające się z przedstawicieli: władzy centralnej, uczelni, władz lokalnych oraz przedstawicieli branży. W tym ostatnim przypadku mogą zostać zaangażowane firmy o różnej wielkości.

Prócz opracowywania pomysłów i strategii na wykorzystanie dronów w pięciu wybranych zastosowaniach (z 13-tu proponowanych wyżej) przed uczestnikami projektu stoi również zmierzenie się z dwoma potencjalnie największymi wyzwaniami w kontekście U-space: bezpieczeństwem lotów oraz opinią społeczeństwa miast na temat dronów.

W kontekście bezpieczeństwa w ramach programu mają zostać opracowane ramy bezpieczeństwa (safety framework), które będą dzielić się na dwie kategorie: szkoda i jej przyczyny. Wyodrębniono trzy rodzaje szkody związane z użytkowaniem dronów: obrażenia spowodowane w powietrzu, obrażenia spowodowane na ziemi zniszczenia infrastruktury. Przyczyny szkód zostały podzielone na pięć kategorii: błąd ludzki, problemy techniczne drona, problemy związane ze ścieżką lotu drona, problemy z zewnętrznymi systemami wsparcia, niekorzystne warunki pracy (np. spowodowane pogodą). Zadaniem będzie znalezienie technicznych rozwiązań dla wszystkich potencjalnych przyczyn wystąpienia szkód.

Więcej szczegółów możecie przeczytać na oficjalnej stronie projektu: http://flyinghighchallenge.org.


Artykuł inspirowany anglojęzycznym tekstem: https://www.publictechnology.net/articles/features/drones-and-city-future.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Festiwal Filmów Dronowych Legnica 2018 - 2-3.11.2018

Następny

Powstaje konsorcjum w celu realizacji systemu UTM i sprawdzenia koncepcji U-Space

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *