PoradyPrawo

Wprowadzenie do przepisów UE: Część 1 – Klasy bezzałogowców w kategorii otwartej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich w Części 1 Załącznika zawiera opisy klas bezzałogowców, które zostaną dopuszczone do lotów w tzw. kategorii otwartej operacji z użyciem BSP.

Wszystko o kategorii otwartej operacji z użyciem dronów będzie w kolejnej części wprowadzenia do przepisów UE. Póki co skupię się na opisie klas bezzałogowców, a te zostały oznakowane kolejno: C0, C1, C2, C3, C4.

Z rozporządzenia delegowanego:

(3) Kiedy producent wprowadza na rynek bezzałogowe systemy powietrzne z zamiarem udostępnienia go na potrzeby operacji w ramach kategorii „otwartej” i w związku z tym umieszcza na nim etykietę identyfikacyjną tej klasy, zobowiązany jest zapewnić zgodność tego bezzałogowego systemu powietrznego z wymogami dotyczącymi tej klasy.

(19) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do każdego bezzałogowego systemu powietrznego przeznaczonego do eksploatacji w ramach kategorii „otwartej”, który jest nowy na unijnym rynku, niezależnie od tego czy jest to nowy bezzałogowy system powietrzny wyprodukowany przez producenta mającego siedzibę w Unii, czy też nowy lub używany bezzałogowy system powietrzny importowany z państwa trzeciego.

Ponieważ obydwa rozporządzenia unijne (delegowane i wykonawcze) weszły w życie 1 lipca 2019r. i zaczną obowiązywać z dniem 1 lipca 2020r. możecie spodziewać się, że nowe drony wprowadzane na europejski rynek sprzedaży będą miały oznakowanie zgodne z nowym prawem. Będą to etykiety symbolizujące poszczególne klasy bezzałogowców i świadczące o ich zgodności z wymogami określonymi w Części 1 Załącznika do rozporządzenia delegowanego.

Etykiety identyfikacyjne klas C0 - C4 dronów

Dwie definicje, które przydadzą się do zrozumienia opisów klas bezzałogowców:

„jednoznaczna zdalna identyfikacja” oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;

„świadomość przestrzenna” oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;

Klasy C0-C4 bezzałogowców wg nowego prawa unijnego:

Klasa C0

  • Masa: do 250g
  • Maksymalna prędkość lotu: <19m/s
  • Ograniczenie wysokości: maks. 120m nad punktem startu
  • Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
  • Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej
  • Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic Mini

Klasa C1

  • Masa: do 900g (lub generujące energię kinetyczną uderzenia mniejszą niż 80J)
  • Maksymalna prędkość lotu: <19m/s
  • Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
  • Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
  • Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
  • Oświetlenie: TAK, wymagane
  • Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
  • Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej
  • Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic Air,  Yuneec Mantis Q, Yuneec Mantis G, DJI Mavic Pro

Klasa C2

  • Masa: do 4kg
  • Maksymalna prędkość lotu: brak, wymagany tryb wolnego lotu (o ile nie jest stałopłatem) włączany z aparatury i ograniczony do prędkości <3m/s w poziomie
  • Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 48 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
  • Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
  • Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
  • Oświetlenie: TAK, wymagane
  • Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
  • Zastosowanie: w podkategoriach A2 (blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie) i A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej
  • Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi): DJI Mavic 2 Pro/Zoom, DJI Phantom 4 (A/P), DJI Inspire 1/2, Yuneec Typhoon H (Plus/H520)

Klasa C3

  • Masa: do 25kg
  • Maksymalna prędkość lotu: –
  • Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 48 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego
  • Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana
  • Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana
  • Oświetlenie: TAK, wymagane
  • Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane
  • Dodatkowe wymogi: maksymalny typowy wymiar musi wynosić mniej niż 3 m
  • Zastosowanie: tylko do podkategorii A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej
  • Przykładowe konstrukcje (pod względem wagi i wymiarów): DJI Matrice 200/210, DJI Matrice 600

Klasa C4 (modele statków powietrznych)

  • Masa: do 25kg
  • Dodatkowe wymogi: brak trybów automatycznych z wyjątkiem standardowej stabilizacji lotu
  • Zastosowanie: tylko do podkategorii A3 (z dala od ludzi) Kategorii Otwartej.

Całe zestawienie w wersji skróconej w formie tabeli:

Klasy dronów C0-C4 w kategorii otwartej

Dokładne opisy wymogów stawianych każdej klasie BSP z większymi szczegółami (np. co do ostrych elementów, stabilizacji lotu, mocy akustycznej, numerów seryjnych, zawartości instrukcji obsługi czy dodatkowego geofencingu) znajdziecie w Załączniku do rozporządzenia delegowanego od strony 23.

W kolejnej części opiszę zasady operacji dronów w kategorii otwartej (OPEN).

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Relacja polskiej reprezentacji z FAI WDRC 2019 - część 1 (10.12.2019)

Następny

Milion dolarów za najszybszego drona w konkursie AIRR Championship

10 komentarzy

  1. 13 grudnia 2019 at 11:36 — Odpowiedz

    Jak mam rozumieć (C2) … w podkategoriach A2 (blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie) … jak to będzie działało w praktyce ? Czyli na Rynku Głównym w Krakowie będzie musiało być pusto w okręgu o promieniu 30 metrów ?

    • 13 grudnia 2019 at 15:57 — Odpowiedz

      Dosłownie tak to można zrozumieć.

      • 13 grudnia 2019 at 21:50 — Odpowiedz

        „blisko ludzi, ale nie bliżej niż 5m lub 30m w poziomie” – czyli jak wystartuję z dachu, powiedzmy, że będzie to 30 metrów w poziomie od tych co siedzą w ogródkach, to już potem mogę zniżyć lot i latać nie bliżej niż 5 metrów nad ich głowami ?
        będzie na pewno ciekawie 😀

        • 15 grudnia 2019 at 11:23 — Odpowiedz

          5m odległości w poziomie obowiązuje tylko wtedy jeśli drona ma tryb wolnego lotu z prędkością <3m/s.

  2. 17 grudnia 2019 at 14:21 — Odpowiedz

    A co będzie z racerami i tymi zbudowanymi przez użytkowników (>250g)?

  3. 8 stycznia 2020 at 22:51 — Odpowiedz

    Czy w świetle tych informacji warto teraz w ogóle robić kurs VLOS, czy lepiej poczekać, aż tylko będzie trzeba zdać egzamin online z teorii? Gdzie ten egzamin będzie można zdać?

    • 9 stycznia 2020 at 09:48 — Odpowiedz

      Czy warto – nie wiem. Jeśli ktoś nie zamierza latać komercyjnie przez najbliższe pół roku to pewnie nie warto. Z drugiej strony polskie ŚK UAVO będą miały jeszcze okres przejściowy po 1.07.2020. Wszystko rozbija się po to, na jakie europejskie uprawnienia zostaną zamienione polskie VLOS’y i BVLOS’y. A na to pytanie pewnie padnie odpowiedź na seminarium ULC, które mają się odbyć pod koniec stycznia i w lutym.

      • 8 lutego 2020 at 21:30 — Odpowiedz

        A czy wiadomo co będzie z obecnymi frontami? EASA zakłada okres przejściowy – 2 lata, ale czy taki Mavic Air będzie traktowany jako C1 czy może A3? Czy też w ogóle nie będą go dotyczyły nowe przepisy? Ale jeśli nie to jakie, co z ŚK?

        • 9 lutego 2020 at 15:06 — Odpowiedz

          Po okresie przejściowym trafią do kategorii A3, czyli loty z dala od ludzi w kategorii otwartej.

  4. 8 stycznia 2021 at 13:08 — Odpowiedz

    Jaki w takim układzie potrzebny jest kurs i egzamin do kupionego kilka lat temu Mavic Pro, Bez żadnej klasy C

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *