AktualnościPrawoZe Świata

Przyjęto unijny projekt ws. wspólnych przepisów dla BSP

We wtorek – 12 czerwca – Parlament Europejski przyjął projekt przepisów dotyczących wspólnych zasad lotów dronów i certyfikacji operatorów we wszystkich państwach członkowskich. Nowe przepisy bazując przede wszystkim na analizie ryzyka przeprowadzanych operacji, a ryzyko to jest wg nowych przepisów determinowane wagą drona oraz terenem, nad którym ma on wykonywać operacje lotnicze.

Projekt został przyjęty 558 głosami za, 71 głosami przeciw a 48 europosłów wstrzymało się od głosu. Przepisy musza jeszcze zostać zatwierdzone przez unijnych ministrów.

Prócz ogólnych zasad lotów dronów Komisja Europejska przy bliskiej współpracy z EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) określi dokładnie wymagane wyposażenie maszyn, które producenci dronów będą musieli zapewnić w swoich dronach by te mogły latać na terenie UE. W grę wchodzi np. implementacja systemów antykolizyjnych i transponderów, które umożliwią maszynom bycie widocznym dla innych statków powietrznych.

Nowe prawo zmienić może również obowiązek i zakres szkoleń dla operatorów dronów – ci będą musieli wykazać się odpowiednią znajomością prawa, zasadami lotów i umiejętnościami analizy ryzyka w prowadzeniu operacji lotniczych w zależności od wykonywanych misji BSP.

Nowe przepisy mówią również o konieczności rejestracji zarówno samych maszyn latających jak i ich operatorów do celów identyfikacji w przypadku doprowadzenia do wypadku lub incydentu z udziałem drona.

Poprzedni

Droniada 2018 zakończona - wyniki i przemyślenia

Następny

Nowości marki SYMA - X20, X23, seria Z i więcej

2 komentarze

  1. 24 czerwca 2018 at 23:10 — Odpowiedz

    Czy świadectwa kwalifikacji i uprawnienia, które się zdobyło przed wejściem nowych unijnych przepisów pozostaną ważne, czy też będzie trzeba je jakoś aktualizować lub nie daj Boże wyrabiać od nowa?

    • 27 czerwca 2018 at 03:46 — Odpowiedz

      Świetne pytanie i raczej kierowane do ULC niż do mnie. Ponad 1,5 roku temu na jednym z seminarium z ULC gdy już były plany na przepisy unijne zadałem to pytanie wiceprezesowi ULC, który był wtedy obecny i przekonywał, że zadba o to, by polskie świadectwa były „zamienione” na unijne jeśli wejdzie coś na kształt unijnego prawa jazdy, ale zagwarantować tego nie mógł póki nie będzie wiadomo jaki zostanie przyjęty konieczny zakres wiedzy i szkolenia dla wszystkich innych państw członkowskich. Tak czy inaczej – te polskie świadectwa mają obowiązywać na terenie Polski niezmiennie póki coś się nie wyklaruje. Myślę, że nie prędko to wszystko nastąpi.

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *