Prawo
Tarcza 2.0: obowiązkowe zgłoszenia lotów i możliwość przejęcia przez PAŻP systemu do koordynacji
W projekcie drugiej specustawy antykryzysowej nazywanej „Tarczą 2.0.” prócz opisanych przez nas wcześniej zasad automatycznego przedłużenia uprawnień UAVO w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii znalazł się dość kontrowersyjny Artykuł 15zzzzl, który zawiera zapisy o konieczności informowania PAŻP o każdym locie drona oraz o możliwości przejęcia praw do
Konkurs: wygraj książkę „Prawo dronów” od Wolters Kluwer
W końcu! Po kilku tygodniach błądzenia dotarły do mnie dwa nowe egzemplarze książki „Prawo dronów. Bezzałogowe statki powietrzne w prawie Unii Europejskiej oraz krajowym” wprost od wydawnictwa Wolters Kluwer. Obydwa trafiają na konkurs i są do wygrania – zapraszam zatem do udziału!
Wprowadzenie do przepisów UE: część 2 – przepisy dla „starych” dronów
Nowe prawo unijne (wchodzi w życie 1.07.2020 r.) zakłada nowy podział bezzałogowców na klasy C0 – C4. Bezzałogowce oznaczone znakami C0, C1, C2, C3 i C4 będą sprzedawane od 1 lipca tego roku na rynku europejskim zgodnie z nowym podziałem nałożonymi przez Unię Europejską. Wiadomo jednak, że na magazynach, w
Nowe zasady lotów BSP nad portem w Gdyni
Z dniem 18 lutego 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wprowadził zmiany w sposobie zgłaszania przez operatorów dronów lotów nad terenami Portu Gdynia.
Nowe opłaty lotnicze obowiązują od 15 lutego 2020
W Monitorze Polskim opublikowane zostało Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2020 r. w sprawie ogłoszenia stawek opłat lotniczych obowiązujących w 2020 r. Zmiany obowiązują od dn. 15.02.2020 r. a co za tym idzie są nowe opłaty za pierwsze wydanie świadectwa kwalifikacji, przedłużenia, wznowienia i egzaminy.
Zmiany zasad lotów BSP w tymczasowych strefach RMZ
PAŻP wprowadza zmiany w lotach dronów w strefach RMZ, które mają charakter tymczasowy, czyli obszarowo zastępują CTR/TMA gdy te są dezaktywowane. Zmiana zacznie obowiązywać z dniem 27.02.2020r.
249 gramów: obowiązek rejestracji czy nie?
Wprowadzenie na rynek drona DJI Mavic Mini przyciągnęło do grona operatorów kolejne rzesze osób. Jutuberzy nazwali tego 249-gramowego drona zabawką, której właściwie wszystko wolno. Użytkownicy cieszą się, że kupili sprzęt którego nie będzie trzeba rejestrować, kiedy w 2020 roku zaczną obowiązywać dronowe przepisy unijne. A polska prawna rzeczywistość jest zupełnie
Wprowadzenie do przepisów UE: Część 1 – Klasy bezzałogowców w kategorii otwartej
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich w Części 1 Załącznika zawiera opisy klas bezzałogowców, które zostaną dopuszczone do lotów w tzw. kategorii otwartej operacji z użyciem BSP.
Komunikat PAŻP: skrócona procedura dla lotów BVLOS
Dobra wiadomość dla osób wykonujących loty BVLOS do celów szkoleniowych. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała o nowej skróconej procedurze dla „wzmożonych lotów Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) o charakterze długotrwałym”.
Loty dronów VS „nielotnicze” akty prawne
Odkąd drony rekreacyjne, sportowe oraz te bardziej profesjonalne zostały na stałe włączone do lotnictwa cywilnego o zasadach lotów – zakazach, nakazach i ograniczeniach – mówi się głównie w kontekście „lotniczych” aktów prawnych – ustawy Prawo Lotnicze oraz towarzyszących jej rozporządzeń. Tymczasem wobec operatorów dronów mogą mieć zastosowania inne akty prawne