AktualnościZ Polski

Nowe rozporządzenie ws. UAVO wejdzie w życie 6 listopada 2016r.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji (wprowadzające obowiązkowe szkolenia do VLOS), zostanie opublikowane najpóźniej w dniu 7 października 2016r. Biorąc pod uwagę 30 dniowy okres wejścia w życie, nowe przepisy zaczną obowiązywać około 6 listopada 2016 r.

Taki komunikat wystosował dziś Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jeśli przekazane w nim daty nie ulegną zmianie, za dwa dni zostanie opublikowana treść nowego rozporządzenia ws. świadectw kwalifikacji, a za 30 dni, czyli 6 listopada 2016r. obowiązkowe szkolenia UAVO do uprawnień VLOS staną się już faktem. Będą mogły być świadczone jedynie przez ośrodki szkoleniowe akredytowane przez ULC, czyli m.in. takie, które będą miały w swojej kadrze instruktorów z uprawnieniami INS oraz spełnią szereg innych wymagań (m.in. zatwierdzony program szkolenia, sale szkoleniowe). Dla obecnych operatorów istotniejsza będzie jednak zmiana kategorii wagowych – najbardziej skorzystają osoby, które aktualnie posiadają uprawnienia do 5kg, wtedy ich kategoria wagowa zamieni się na „do 25kg”.

Szczegóły nowego rozporządzenia omówimy wraz z jego opublikowaniem – najprawdopodobniej już za dwa dni. O planowanych zmianach możecie jednak przeczytać już teraz, chociażby tutaj.

Poprzedni

Strefa Dronów na Targach Mobile-IT

Następny

Wyjątkowe szkolenie UAVO w Warszawie - AirDron-Polska Special Event II

7 komentarzy

  1. Avatar
    12 października 2016 at 08:48 — Odpowiedz

    Czy dobrze rozumiem że w/g nowych przepisów mogę latać dronem wyścigowym (250) w mieście ale z zachowaniem odległości 1KM od lotniska,100m od zabudowy i 30m od ludzi? Czy jak pójdę do parku gdzie nikogo nie będzie to mogę latać bez obaw o mandat?

    • Avatar
      12 października 2016 at 09:31 — Odpowiedz

      O mandat tak czy inaczej nie ma obaw, bo nie ma za to mandatów 😉 Sprawy są kierowane prosto do sądu :):) Ale spokojnie, racer’y i inne zabawki do 600g te ograniczenia co do odległości od zabudowań, ludzi i pojazdów zwyczajnie nie obowiązują. Trzeba jedynie przestrzegać odległości 1km i 50m od lotnisk, poza tym można latać oczywiście w ramach rozsądku – wiadomo, że półkilowy ścigacz rozpędzony do 100km/h robi większe szkody niż prawie 2kg wiszący Phantom więc wiesz… Ty ponosisz odpowiedzialność jak coś się stanie i o tym warto po prostu pamiętać.

      • Avatar
        12 października 2016 at 15:01 — Odpowiedz

        Odpowiedzialne latanie jest priorytetem i powinno się je propagować na każdym kroku 🙂 Dzięki za odpowiedź.

      • Avatar
        5 listopada 2016 at 13:48 — Odpowiedz

        A czy w takim razie ograniczenia dotyczą również modeli samolotów (ogólnie modeli aerodyn) w przedziale wagowym 600g – 25 kg, nawet jeżeli latam sobie „przy nodze”?
        100 metrów od zabudowań znaczy od najbliższego budynku czy od terenu zabudowanego w rozumieniu przepisów ruchu drogowego?

        • Avatar
          5 listopada 2016 at 16:52 — Odpowiedz

          Chyba pomylił Pan rozporządzenia – komentuje Pan pod rozporządzeniem o UAVO, a pyta o ograniczenia lotów w CTR lub R. Wnioskuję z drugiego zdania, że chodzi o R, czyli loty w miastach. Obecnie droniarzy nie obowiązuję strefy R, są po prostu obostrzenia co do odległości i wagi dla operatorów z UAVO i bez UAVO. Dla operatorów bez UAVO obowiązuje zachowanie odległości poziomej 100 metrów od zabudowań dla lotów maszynami powyżej 600g. Nie ma znaczenia czy przy nodze czy nie, czy to model samolotu RC czy wielowirnikowiec – jeśli waży więcej niż te 600g to trzeba zachować 100m od najbliższych zabudowań i 30m od ludzi i aut. Nie chodzi tu o „teren zabudowany” w rozumieniu przepisów ruchu drogowego, ale o zwykłe budynki. Zatem jeśli nie ma Pan UAVO i znajdzie Pan w mieście park, w którym nie będzie akurat ludzi (lub zachowana będzie odległość 30m od nich) i do najbliższych zabudowań (budynków) będzie minimum 100m to można w tym miejscu latać, nie trzeba jechać pod miasto.

  2. Avatar
    11 listopada 2016 at 21:06 — Odpowiedz

    A jak ma się polskie prawo do dronów autonomicznych?

    • Avatar
      12 listopada 2016 at 01:24 — Odpowiedz

      Loty autonomiczne mieszczą się w przepisach VLOS i BVLOS, z czego przepisy BVLOS nie mają jeszcze swojego osobnego rozporządzenia, zatem trzeba zerknąć do ustawy Prawo Lotnicze.

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *