Podsumowanie Briefingu Dronowego ULC #4 z 10.07.2025

Zapraszam na podsumowanie Briefingu Dronowego ULC nr 4 z dnia 10.07.2025 r., które odbywało się w w godz. 12:00 – 13:00.
Statystyki rejestracji operatorów i uprawnień pilotów A1-A3
Statystyki na 30.06.2025 r.:
- operatorzy: 361 943
- piloci A1/A3: 267 635
- piloci A2: 41 397
Średnia dzienna ilość rejestracji w czerwcu to 411 osoby.

Kategoria szczególna – czerwiec 2025:
- liczba złożonych wniosków o zezwolenia: 25
- wydane zezwolenia: 7+1
Statystyki zgłaszanych lotów (check-in) przez aplikację DroneTower:

Podsumowanie 3-dniowego spotkania w EASA
Co ustalono:
- kraje członkowskie przedstawiły swoje odstępstwa i AltMoc’i do przepisów europejskich celem pokazania EASA, że takie odstępstwa są zgodne z prawem, mają sens i powinny wejść na stałe do prawa UE
- powołano trzy grupy robocze do opracowania nowych propozycji w zakresach: przepisy w kat. otwartej, zezwolenia w kat. szczególnej, nowe unijne STS (nawet 8 scenariuszy)
- dla operacji na poziomie ryzyka SAIL I i II będzie uproszczona ścieżka uzyskiwania zezwoleń (prostsza dokumentacja, szybsze rozpatrzenie) w związku z wejściem w życie SORA 2.5 (patrz niżej: prawdopodobnie wrzesień 2025)
- planuje się rozszerzenie podkategorii A3 i możliwe, że również A2 (większe możliwości latania, dodatkowe rodzaje dronów dopuszczone do tych podkategorii)
- SORA 2.5 ma wejść we wrześniu 2025
Pytania do ULC

Gość z KGP: Młodszy inspektor Adrian Słowikowski – Krajowy koordynator dronów w Policji
Policja wraz z nowelizacją ustawy Prawo lotnicze i niektórych innych ustaw, zyskała uprawnienia do podejmowania czynności wobec pilotów i operatorów dronów.
Osoba, która jest poddawana kontroli przez Policję, powinna wykonywać polecenia funkcjonariusza.

Policja, w razie wykrycia naruszenia prawa, przekazuje informacje do ULC, który podejmie decyzję o nałożeniu kary administracyjnej (nie jest to równoznaczne z mandatem karnym):

Inspektor Słowikowski powiedział również o aspektach używania środków przymusu bezpośredniego po nowelizacji (w stosunku do BSP) i sytuacjach, w których może dojść do takiego użycia środków.
Komendant Główny jest uprawniony prawnie do wnioskowania o strefy z ograniczeniami lotów m.in. BSP, na podstawie następujących przepisów:


Na wniosek Policji PAŻP opracowuje NOTAM dot. strefy np.:

Jeśli policjant popełni błąd w ocenie sytuacji, to na zasadach ogólnych będzie musiał ponieść konsekwencje zniszczenia czyjegoś mienia m.in. drona (najpierw płaci za szkody skarb państwa, a później jest to ściągane z ubezpieczenia policjanta).
W przypadku akcji ratunkowych prowadzonych przez PSP, działania tej straży zabezpiecza najczęściej również policja. Nieuprawniony lot dronem w pobliżu działań ratunkowych zostanie „obsłużony” w takiej sytuacji przez funkcjonariusza Policji (bardziej niż przez strażaka).
FAQ
Sesja pytań i odpowiedzi – pytań było dużo (zajęły prawie połowę całego godzinnego spotkania) zatem odsyłam do odpowiedniego fragmentu filmu z tego briefingu (34 minuta nagrania):
Zapisz się na listę mailingową Departamentu BSP w ULC
Wciąż można zapisywać się na listę mailingową Departamentu BSP w ULC – dzięki temu możecie być na bieżącą z informacjami z branży BSP oraz dostaniecie powiadomienia o kolejnych terminach Briefingów Dronowych – link do formularza zapisu na listę.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy