AktualnościPoradyPrawoZ Polski

Oficjalna odpowiedź ULC w sprawie stosowania Remote ID od 1.01.2024 r.

W związku z niejasnościami związanymi ze stosowaniem Remote ID (RID lub DRI od Drone Remote Id) w dronach użytkowanych w kategorii szczególnej w krajowych scenariuszach standardowych NSTS wystąpiłem o formalne stanowisku urzędu w tej sprawie.

Moje pytanie było wprost: czy drony stosowane w NSTS powinny mieć aktywną zdalną identyfikację?

Odpowiedź ULC jest następująca:

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 23 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE kraje członkowskie mogą przyjmować oświadczenia o wykonywaniu operacji przy użyciu SBSP w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki, jeżeli te scenariusze krajowe spełniają wymogi określone w sekcji UAS.SPEC.020 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE. Wynika z tego, że krajowy scenariusz w obszarze zgodności z przepisami UE musi uwzględniać wymagania określone w UAS.SPEC.020. Przepis art. 23 ust. 4 wymaga więc by krajowy scenariusz – jego wymagania były zgodnie jedynie z UAS.SPEC.020. Regulator unijny zdecydował więc, że spełnienie innych wymagań – np. obowiązków operatora czy pilota jest pozostawione krajom członkowskim. Gdyby ustawodawca unijny chciał by krajowe scenariusze spełniały też inne wymagania przepisów UE to by to wskazał poprzez wyliczenie ich w art. 23 ust. 4, tak jak wskazał literalnie na UAS.SPEC.020. Przepis dotyczący zdalnej identyfikacji znajduje się w sekcji UAS.SPEC.050 – a więc krajowe scenariusze nie muszą spełniać jego wymagań. To kraj członkowski decyzje czy inne przepisy np. dot. zdalnej identyfikacji będą stosowane w ramach NSTS.

Ideą krajowy scenariuszy jest to by to kraj członkowski decydował jak ma być wykonywana oparta o jego warunki operacja. Jeżeli miałyby spełniać inne warunki przewidziane w części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE wówczas powinny być wskazane w art. 23 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE.

Mając powyższe na uwadze stanowisko ULC jest następujące:

„Jednoznaczna zdalna identyfikacja” oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego.

DRI zapewnia emisję danych z BSP, w taki sposób, aby urządzenia mobilne, które znajdują się w strefie

  • nadawania mogły odbierać:
  • numer rejestracyjny operatora SBSP;
  • numer seryjny BSP;
  • czas, położenie i wysokość BSP;
  • trasę i prędkości BSP;
  • położenie pilota BSP lub punkt startu;
  • wskazanie statusu awaryjnego SBSP.

Wymóg aktywnego i zaktualizowanego systemu jednoznacznej zdalnej identyfikacji podczas operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych dotyczy BSP, które są oznaczone jako klasa C1, C2, C3, C5 albo C6.

Natomiast 31 grudnia 2023 r. kończą się przepisy przejściowe w stosunku do systemu zdalnej identyfikacji i od 1 stycznia 2024 r. każdy bezzałogowy statek powietrzny, który będzie eksploatowany w kategorii „szczególnej” i poniżej wysokości 120 m, będzie musiał być wyposażony w system zdalnej identyfikacji. Operator SBSP będzie miał obowiązek zapewnić, że system jest aktywny i aktualny.

Wymóg odnośnie DRI nie dotyczy:

  • dronów, które są oznaczone jako klasa C0 albo C4;
  • dronów na uwięzi (oznaczonych jako klasa C3, C5 albo C6);
  • dronów, które nie są oznaczone klasami, ale będą wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2024 r. i będą eksploatowane w podkategorii A1 (drony o masie poniżej 250 g) lub A3 (drony o masie poniżej 25 kg);
  • dronów skonstruowanych do użytku prywatnego, które będą eksploatowane w podkategorii A1 (drony o masie poniżej 250 g i maksymalnej prędkości eksploatacyjnej mniejszej niż 19 m/s) lub A3 (drony o masie poniżej 25 kg);
  • w okresie przejściowym – do 31.12.2025 r. dronów wykorzystywanych do operacji w ramach krajowych scenariuszy standardowych NSTS gdy nie są wyposażone w DRI, jeśli są wyposażone jest obowiązek używania DRI podczas operacji;
  • dronów, które nie są oznaczone klasami a mogą być użytkowane w kategorii „otwartej” w okresie przejściowym – do 31.12.2023 r.

Jako uzupełnienie do powyższego polecam jeszcze mój artykuł na temat Remote ID z października 2023 r.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Drony AUTEL serii EVO Max z certyfikatem C2

Następny

DJI Mini 4 Pro – mini-rewolucja?

4 komentarze

  1. 18 stycznia 2024 at 13:40 — Odpowiedz

    Najpierw się rozpisali o tym, że nie ma takiego wymogu, a potem, że jest, ale są wyjątki.
    W wyjątkach jest info o tym, że jak dron nie ma klasy, to nie musi mieć RID, ale w jakiej kategorii może latać?! Otwartej czy szczególnej?

    • 19 stycznia 2024 at 11:29 — Odpowiedz

      To, w jakiej kategorii może latać zależy głównie od jego klasy. Jeśli z kolei nie ma klasy – może latać zarówno w kategorii otwartej jak i w szczególnej, zależy to wtedy od wagi tego drona, uprawnień pilota i ogólnych założeń tych kategorii lotów.

  2. 22 stycznia 2024 at 08:54 — Odpowiedz

    a co z apliakcją dzięki, której możemy „zbadać” latającego nam nad głową pacjenta? Aktualnie możemy zobaczyć RID w ustawieniach wifi smartfona – ale czy dostaniemy jakąś apkę, która w bardziej cywilizowany sposób pozwoli odczytać dane?

    • 24 stycznia 2024 at 09:33 — Odpowiedz

      Tak, PAŻP przygotowuje aplikację o roboczej nazwie „CoTuLata” (taką podali na DroneTech w Toruniu), która będzie pozwalała odczytać dane z RID 😉

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *