Ze Świata
Komisja Europejska przyjęła nowy pakiet regulacji dla dronów – Opinia 03/2023
Komisja Europejska przyjęła pakiet regulacji dotyczących dronów oraz statków powietrznych typu VTOL, który ustanawia ostateczne przepisy dotyczące innowacyjnej mobilności powietrznej (IAM – Innovative Air Mobility), w tym usług taksówek powietrznych.
Materiały doradcze JARUS dla lotów wielu BSP jednocześnie
JARUS opublikował kolejne materiały doradcze zatytułowane „JARUS CS-UAS, Annex B – Management of Multiple Simultaneous UA Flight Operations”. Tym razem dotyczą one operacji z jednoczesnym wykorzystaniem wielu bezzałogowych statków powietrznych.
Rośnie liczba dronów z C0-C6 – stan na 29.02.2024 r.
Na stronie internetowej EASA – podstronie poświęconej kategorii otwartej – znajduje się tabela z systemami BSP, którym nadano klasy C0-C6 zgodnie z rozporządzeniem delegowanym 2019/945. W ostatnim czasie zaczęło przybywać modeli w kategorii C3 oraz C5 i C6. Przyjrzyjmy się zatem nowym modelom.
Seria dronów Autel EVO w wersji V3 z europejskim certyfikatem C2
Seria dronów Autel EVO II Pro oraz Dual (zarówno „z” jak i „bez” RTK) w wersji V3 dostała europejski certyfikat C2 uprawniający do używania tych konkretnych modeli w podkategorii A2 kategorii otwartej operacji.
Demonstracja koncepcji U-Space – Rotterdam, 5.03.2024 r.
DronePort Rotterdam jest pionierem w integracji dronów do przestrzeni publicznej. Właśnie uruchomił prototypowy projekt U-space, aby ułatwić zarządzanie ruchem lotniczym bezzałogowców w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej Europoort i Maasvlakte (rozszerzenie portu i zakładu przemysłowego Europoort na zachód w obrębie portu w Rotterdamie). Inicjatywa ta ma na celu zapewnienie wglądu w zasady
Projekt SHEPHERD (UAS Standards) – webinarium podsumowujące, 23.04.2024 r.
W dniu 23.04.2024 r. odbędzie się seminarium on-line podsumowujące działania prowadzone w ramach projektu SHEPHERD. Głównym celem projektu SHEPHERD (UAS Standards) jest ocena ponad 60 norm technicznych związanych z operacjami bezzałogowych statków powietrznych i U-Space, opracowanych przez jednostki normalizacyjne z różnych części świata.
Pierwsze dostępne akcesorium C5 od Flying Eye
Na rynku pojawił się pierwszy C5-kit o nazwie „FLYSAFE-M350” – akcesorium podnoszące klasę drona z C3 do C5. Jest to produkt francuskiej firmy Flying Eye i jest dedykowany stricte dla dronów DJI M350 RTK, które aktualnie mają nadaną klasę C3.
Debata „Drony nad miastami” w Parlamencie Europejskim. Wnioski?
Dnia 23 stycznia 2024 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata pt. „Drony nad miastami”. Za organizacją tego wydarzenia stała grupa robocza URBAN Intergroup pod przewodnictwem posła Jana Olbrychta, a o uczestnikach zaproszonych na debatę pisałem już wcześniej w zapowiedzi. Jakie wnioski nasuwają się po tym spotkaniu?
Drony AUTEL serii EVO Max z certyfikatem C2
Flagowa seria dronów AUTEL EVO Max dostała certyfikat C2 (nr certyfikatu: 0370-UAS-0008). To oznacza, że będzie można je wykorzystywać w podkategorii A2 kategorii otwartej zgodnie z przepisami UE.
Debata w Parlamencie Europejskim: „Drony nad miastem. Jak wykorzystać szansę?”
Znaczna część europejskiej populacji zamieszkuje gęsto zaludnione obszary miejskie, w których istnieje duże zapotrzebowanie na operacje dronami. Drony przynoszą wiele korzyści dla środowiska, mogą zapewnić bardziej ekologiczny sposób przemieszczania towarów, a nawet osób (powietrzne „bezzałogowe taksówki”), pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, skracają czas dostaw a także mają potencjał do