Ze Świata

Seria dronów Autel EVO w wersji V3 z europejskim certyfikatem C2
Seria dronów Autel EVO II Pro oraz Dual (zarówno „z” jak i „bez” RTK) w wersji V3 dostała europejski certyfikat C2 uprawniający do używania tych konkretnych modeli w podkategorii A2 kategorii otwartej operacji.

Demonstracja koncepcji U-Space – Rotterdam, 5.03.2024 r.
DronePort Rotterdam jest pionierem w integracji dronów do przestrzeni publicznej. Właśnie uruchomił prototypowy projekt U-space, aby ułatwić zarządzanie ruchem lotniczym bezzałogowców w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej Europoort i Maasvlakte (rozszerzenie portu i zakładu przemysłowego Europoort na zachód w obrębie portu w Rotterdamie). Inicjatywa ta ma na celu zapewnienie wglądu w zasady

Projekt SHEPHERD (UAS Standards) – webinarium podsumowujące, 23.04.2024 r.
W dniu 23.04.2024 r. odbędzie się seminarium on-line podsumowujące działania prowadzone w ramach projektu SHEPHERD. Głównym celem projektu SHEPHERD (UAS Standards) jest ocena ponad 60 norm technicznych związanych z operacjami bezzałogowych statków powietrznych i U-Space, opracowanych przez jednostki normalizacyjne z różnych części świata.

Pierwsze dostępne akcesorium C5 od Flying Eye
Na rynku pojawił się pierwszy C5-kit o nazwie „FLYSAFE-M350” – akcesorium podnoszące klasę drona z C3 do C5. Jest to produkt francuskiej firmy Flying Eye i jest dedykowany stricte dla dronów DJI M350 RTK, które aktualnie mają nadaną klasę C3.

Debata „Drony nad miastami” w Parlamencie Europejskim. Wnioski?
Dnia 23 stycznia 2024 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata pt. „Drony nad miastami”. Za organizacją tego wydarzenia stała grupa robocza URBAN Intergroup pod przewodnictwem posła Jana Olbrychta, a o uczestnikach zaproszonych na debatę pisałem już wcześniej w zapowiedzi. Jakie wnioski nasuwają się po tym spotkaniu?

Drony AUTEL serii EVO Max z certyfikatem C2
Flagowa seria dronów AUTEL EVO Max dostała certyfikat C2 (nr certyfikatu: 0370-UAS-0008). To oznacza, że będzie można je wykorzystywać w podkategorii A2 kategorii otwartej zgodnie z przepisami UE.

Debata w Parlamencie Europejskim: „Drony nad miastem. Jak wykorzystać szansę?”
Znaczna część europejskiej populacji zamieszkuje gęsto zaludnione obszary miejskie, w których istnieje duże zapotrzebowanie na operacje dronami. Drony przynoszą wiele korzyści dla środowiska, mogą zapewnić bardziej ekologiczny sposób przemieszczania towarów, a nawet osób (powietrzne „bezzałogowe taksówki”), pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, skracają czas dostaw a także mają potencjał do

Ankieta EASA dla producentów dronów
Do dnia 9 lutego 2024 r. można przesyłać swoją opinię jako producent systemów BSP do EASA. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała oficjalną ankietę.

Drony DJI i ich zastosowanie w kategorii otwartej
Producent i zarazem potentat na rynku dronów cywilnych przeznaczonych do rekreacji jak i profesjonalnych zastosowań – DJI tuż przed zakończeniem roku wskazał, w których podkategoriach kategorii otwartej będą mogły operować poszczególne modele.

DJI Mini 4 Pro – czy warto pozbyć się klasy C0?
Prawo unijne dla dronów z klasą C0 nakłada na producentów m.in. obowiązek ograniczenia maksymalnej osiągalnej wysokości lotu BSP względem miejsca startu do 120 m. Ponieważ DJI Mini 4 Pro ma nadaną klasę C0 – producent musiał (poprzez aktualizację oprogramowania) wprowadzić to ograniczenie by utrzymać tę klasę. Jednak użytkownicy Mini 4