Ze Świata

Projekt SHEPHERD (UAS Standards) – webinarium podsumowujące, 23.04.2024 r.
W dniu 23.04.2024 r. odbędzie się seminarium on-line podsumowujące działania prowadzone w ramach projektu SHEPHERD. Głównym celem projektu SHEPHERD (UAS Standards) jest ocena ponad 60 norm technicznych związanych z operacjami bezzałogowych statków powietrznych i U-Space, opracowanych przez jednostki normalizacyjne z różnych części świata.

Pierwsze dostępne akcesorium C5 od Flying Eye
Na rynku pojawił się pierwszy C5-kit o nazwie „FLYSAFE-M350” – akcesorium podnoszące klasę drona z C3 do C5. Jest to produkt francuskiej firmy Flying Eye i jest dedykowany stricte dla dronów DJI M350 RTK, które aktualnie mają nadaną klasę C3.

Debata „Drony nad miastami” w Parlamencie Europejskim. Wnioski?
Dnia 23 stycznia 2024 r. w Parlamencie Europejskim odbyła się debata pt. „Drony nad miastami”. Za organizacją tego wydarzenia stała grupa robocza URBAN Intergroup pod przewodnictwem posła Jana Olbrychta, a o uczestnikach zaproszonych na debatę pisałem już wcześniej w zapowiedzi. Jakie wnioski nasuwają się po tym spotkaniu?

Drony AUTEL serii EVO Max z certyfikatem C2
Flagowa seria dronów AUTEL EVO Max dostała certyfikat C2 (nr certyfikatu: 0370-UAS-0008). To oznacza, że będzie można je wykorzystywać w podkategorii A2 kategorii otwartej zgodnie z przepisami UE.

Debata w Parlamencie Europejskim: „Drony nad miastem. Jak wykorzystać szansę?”
Znaczna część europejskiej populacji zamieszkuje gęsto zaludnione obszary miejskie, w których istnieje duże zapotrzebowanie na operacje dronami. Drony przynoszą wiele korzyści dla środowiska, mogą zapewnić bardziej ekologiczny sposób przemieszczania towarów, a nawet osób (powietrzne „bezzałogowe taksówki”), pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, skracają czas dostaw a także mają potencjał do

Ankieta EASA dla producentów dronów
Do dnia 9 lutego 2024 r. można przesyłać swoją opinię jako producent systemów BSP do EASA. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała oficjalną ankietę.

Drony DJI i ich zastosowanie w kategorii otwartej
Producent i zarazem potentat na rynku dronów cywilnych przeznaczonych do rekreacji jak i profesjonalnych zastosowań – DJI tuż przed zakończeniem roku wskazał, w których podkategoriach kategorii otwartej będą mogły operować poszczególne modele.

DJI Mini 4 Pro – czy warto pozbyć się klasy C0?
Prawo unijne dla dronów z klasą C0 nakłada na producentów m.in. obowiązek ograniczenia maksymalnej osiągalnej wysokości lotu BSP względem miejsca startu do 120 m. Ponieważ DJI Mini 4 Pro ma nadaną klasę C0 – producent musiał (poprzez aktualizację oprogramowania) wprowadzić to ograniczenie by utrzymać tę klasę. Jednak użytkownicy Mini 4

Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?
W gestii każdego producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego leży, by dostosować go do prawa unijnego i (ewentualnie) przeprowadzić jego certyfikację do uzyskania etykiety klasy C0-C6. Od nowego roku do obiegu na rynku europejskim mogą być wprowadzane jedynie drony z taką etykietą klasy. Część „starych dronów”, czyli takich, które weszły do

EASA uruchamia europejski Innovative Air Mobility Hub
Termin Innovative Air Mobility Hub (IAM) tłumaczony jako Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej, oznacza cyfrową platformę wymiany informacji na temat taksówek powietrznych i dronów.