AktualnościZ PolskiZe Świata

DJI rezygnuje ze stref zakazu lotu w swoich dronach

Zaczęło się od Stanów Zjednoczonych, ale dotknęło również Europę. Producent DJI rezygnuje z „twardych” ograniczeń nakładanych przez wewnętrzny geofencing w swoich dronach. Ograniczenia te w szczególnych przypadkach (tzw. restricted zones) wymagały odblokowywania stref poprzez wysłanie formularza do producenta i uzasadnienie chęci wykonania lotu w miejscach uznanych przez DJI za newralgiczne.

Od teraz wszystkie strefy, które do tej pory były zakazane (Restricted Zones) zmieniają swój status na „strefy z wzmocnionymi ostrzeżeniami” (Enhanced Warning Zones). W tych strefach aplikacja do obsługi drona (DJI Fly/Pilot) poprosi użytkownika o odblokowanie strefy w momencie lotu. Zamiast składać wniosek o odblokowanie na oficjalnej stronie DJI, użytkownik może postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie w aplikacji. Nie potrzeba do tego ani zweryfikowanego konta użytkownika ani też połączenia internetowego w momencie lotu.

Obecny wygląd map DJI ze strefami można zobaczyć w przeglądarce na stronie: https://fly-safe.dji.com/nfz/nfz-query.

Zmiana rodzaju stref w DJI No Fly Zones to duże ułatwienie dla użytkowników dronów DJI. Warto jednak pamiętać, że nie zwalnia to pilotów dronów w przestrzegania obowiązującego prawa europejskiego i polskiego dla operacji dronowych.

Do zniesienia ograniczeń w swoim dronie użytkownik powinien zaktualizować bazę danych stref z poziomu aplikacji do obsługi drona. Jak donoszą sami użytkownicy: aktualizacje pojawiają się niejednocześnie we wszystkich modelach BSP. Z kolei dronach z serii Enterprise po aktualizacji zniknęły wszelkie strefy. Zmiany w bazie danych No Fly Zone dotyczą również starszych dronów obsługiwanych przez aplikacje DJI Go/Go4.

W związku z tymi działaniami producenta (DJI) wzrosły obawy czy takie działanie nie spowoduje zwiększenia się incydentów z udziałem dronów sterowanych przez nieświadomych użytkowników, którzy będą ignorowali ostrzeżenia wyświetlane w aplikacji.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Zaplanowano pokaz dronów podczas Air Show 2025

Następny

Seminarium online „Kto jest liderem rynku dronowego w Polsce?”

7 komentarzy

  1. 24 stycznia 2025 at 09:27 — Odpowiedz

    A ja mam takie zasadnicze pytanie dlaczego użyliście taką dziwną mapę dwujęzyczną. Wstydzicie się polskich nazw że musicie je dodatkowo tłumaczyć w innych językach.

    • 25 stycznia 2025 at 16:20 — Odpowiedz

      Ty tak serio? xd

  2. 24 stycznia 2025 at 10:08 — Odpowiedz

    Dlaczego usuwacie komentarze?
    Dzisiaj rano umieściłem komentarz odnośnie artykułu. Dokładnie związany z jego szatą graficzną. I został usunięty.

    • 24 stycznia 2025 at 11:05 — Odpowiedz

      Panie Krzysztofie, zwyczajnie komentarz został zaakceptowany z opóźnieniem (a nie usunięty). Grafika została podmieniona na taką bez cyrylicy, choć poprzednia nie była celowa – zwyczajnie tak mapa DJI na stronie https://fly-safe.dji.com/nfz/nfz-query wyświetlała mi nazwy. Po włączeniu przeglądarki w tryb „prywatny” udało się bez nazw ukraińskich (?), choć na wschodniej granicy dalej tak to mapa pokazuje. Nie mam na to wpływu.

  3. 24 stycznia 2025 at 11:23 — Odpowiedz

    Dlaczego używacie dwujęzycznej mapy Polski. To powoduje że ta mapa jest bardzo nieczytelna. Ja w pierwszej chwili myślałem że chodzi zupełnie o inne państwo. Dopiero dokładniej się przyglądając zauważyłem polskie nazwy.
    I proszę o nie usuwanie komentarzy jak to robiliście do tej pory gdyż istnieje prawo wolności słowa. Żaden mój komentarz nikogo nie obraża a jest z zapytaniem i jednocześnie sugestią.

    • 24 stycznia 2025 at 13:31 — Odpowiedz

      Nikt nie kasuje komentarzy, one są po prostu akceptowane przez administratora.

  4. 30 stycznia 2025 at 14:32 — Odpowiedz

    niedługo zmienią sie przepisy dronowe min. wymagana bedzie polisa oc dla dronów. i nie bedzie można uznać wiekszosci dronów dji za zabawkowe nawet stary dji mavic mini 2 czy dji mavic air 2 też podpadają.. w teorii 240gramów nic nie bedzie znaczyć..

    o ile polisa oc dla drona pomysłem jest dobrym to upychanie samych zakazów i nakazów nie jest okej. ogólnie wchodzące przepisy nie ułatwią życia droniarzom

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *