AktualnościPoradyPrawoZe Świata

Formalne stanowisko EASA w sprawie lotów FPV

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, iż otrzymał oficjalne stanowisko EASA w sprawie lotów FPV. Informacja została przekazana przez urząd do subskrybentów newslettera Departamentu BSP w ULC.

EASA potwierdziła, że loty FPV mogą być wykonywane w całej kategorii otwartej (w podkategoriach A1, A2 i A3), a także w ramach NSTS-01 (tylko do końca 2025) oraz w ramach działalności stowarzyszenia lub klubu modelarstwa lotniczego, posiadającego stosowne zezwolenie i określającego zasady wykonywania lotów.

Podczas wykonywania lotów FPV należy przestrzegać wymagań określonych w rozporządzeniu 2019/947, w szczególności dotyczących:

  • maksymalnej masy startowej BSP (MTOM)
  • wymaganej klasy BSP (w A1: C0, C1; w A2: C2; w A3: C3, C4 i pozostałe bez klasy powyżej 250 g i poniżej 25 kg masy drona);
  • maksymalnej prędkości eksploatacyjnej w danej kategorii/podkategorii (< 19 m/s);
  • zasady VLOS;

Jednym z warunków wykonywania lotów w kategorii otwartej jest obowiązek utrzymywania bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu wzroku pilota (VLOS). Gogle FPV nie zapewniają tak szerokiego pola widzenia, które umożliwiałoby dostrzeżenie potencjalnych zagrożeń w otoczeniu drona, z tego względu nie spełniają one wymogu VLOS. W związku z tym, aby prowadzić loty FPV zgodnie z przepisami, konieczna jest obecność obserwatora BSP.

Obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy z dronem, a jego zadaniem jest informowanie pilota o wszelkich zagrożeniach, jakie mogą pojawić się podczas wykonywania operacji.

Słowem: EASA nie zaskoczyła zupełnie niczym w swojej interpretacji. Zwyczajnie FPV = VLOS, nie jest to inna kategoria lotu, bo pilot i tak musi spełnić wszystkie wymogi klasycznego VLOS’a do lotów z goglami na oczach.

PS. Aby zapisać się do newslettera ULC, należy uzupełnić ten formularz zgłoszeniowy na G. Drive.


Poprzedni

Statystyki uprawnień pilotów BSP w Polsce - styczeń-sierpień 2025

Następny

Strefa R129 (DRA-R) na wschodzie Polski z dużymi ograniczeniami lotów

5 komentarzy

  1. 10 września 2025 at 12:34 — Odpowiedz

    W życiu nie widziałem większej bzdury niż widoczność, nie sobie porównają co widać z przeciwnej awionetki, a ile widać na kamerze. Szczególnie hd.
    Przepisy twierdzą ludzie nie mający pojęcia o tym jak to działa.

  2. 12 września 2025 at 16:20 — Odpowiedz

    Dziękuję za artykuł. W tekście wspomniano o newsletterze Departamentu BSP w ULC – jak można się do niego zapisać, na stronie ULC nie widzę odnośnika?

  3. 17 września 2025 at 19:24 — Odpowiedz

    Dzięki za informacje! Jak można zapisać się do newslettera z ULC? Na stronie urzędu nie znalazłem o tym wzmianki.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *