AktualnościZ PolskiZe Świata

Wdrażanie przepisów UE dla dronów – informacje od ULC

Wczoraj – 11.09.2019r. – na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego pojawiły się pierwsze oficjalne informacje dotyczące wdrażania dronowych przepisów unijnych do naszych przepisów krajowych. Pierwsze dwie pozycje zawierają informacje ogólne oraz informacje dotyczące certyfikacji BSP zgodnie w wymogami UE.
Informacje odnośnie wdrażania przepisów UE znajdziecie na stronie: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue.

Wdrożenia przepisów UE - informacje ULC

Informacje ogólne

Tutaj zawarto podstawowe informacje dotyczące nowych kategorii operacji BSP: otwartej, szczególnej i certyfikowanej. Poszczególne kategorie – na podstawie szacowania ryzyka operacji z wykorzystaniem dronów – dopuszczają drony do lotów nad, obok lub z dala od ludzi i zgromadzeń ludzkich. Odległości są zależne m.in. od masy dronów. Najłatwiej będą miały te poniżej 250g traktowane jako zabawki. Wszystkie inne drony, będą musiały zostać zarejestrowane w centralnym rejestrze dronów ULC (który jeszcze nie powstał do tych celów) oraz będą musiały utrzymywać konkretne odległości od pojedynczych osób i zgromadzeń. Z kategoriami operacji BSP wiążą się również poszczególne klasy dronów od C0 do C4 – o różnej wadze, prędkości lotu, wysokości itp. Warto zajrzeć do tego dokumentu, by zapoznać się z wszystkimi szczegółami, które zostały opisane w przejrzysty sposób.

W samej kategorii otwartej zostanie dokonany dodatkowy podział na podkategorie A1, A2 i A3 gdzie między innymi zostaną wprowadzone zasady eksploatacji takie jak:

  • limit wysokości wykonywanych lotów ustalony na 120 m.

  • w przypadku BSP o masie startowej do 250g. (podkategoria A1) dopuszczane będą przeloty nad pojedynczymi osobami postronnymi, jednak nie nad zgromadzeniami osób.

  • w przypadku BSP o masie startowej od 250g. do 900g. (podkategoria A1), nie będą dopuszczone loty nad zgromadzeniami osób, natomiast czas nieprzewidzianego przelotu nad pojedynczymi osobami postronnymi powinien być ograniczony w możliwie największym stopniu.

  • bezzałogowce o masie startowej do 4 kg. (podkategoria A2) będą wymagały od pilota, uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota BSP, będącego w pewnym zakresie odpowiednikiem obecnego świadectwa kwalifikacji UAVO. Aby otrzymać powyższy dokument będzie wymagane zaliczenie nadzorowanego egzaminu teoretycznego (aktualnie ULC jest na etapie ustalania z EASA jak ma być realizowany taki egzamin) jak również oświadczenie o wystarczających umiejętnościach praktycznych. Podkategoria A2, dzięki powyższym wymaganiom umożliwi latanie w odległości poziomej 30m od osób postronnych, lub w odległości 5 metrów jeżeli BSP posiada uruchomiony tryb niskiej prędkości, który będzie wymagany od BSP produkowanych w przyszłości.

  • cięższe drony (podkategoria A3, od 4 do 25kg.) będą mogły być użytkowane jedynie w odległości minimum 150m od ludzi i zabudowań.

Modelarze będą mogli latać na odrębnych zasadach jednak w tym celu, zrzeszeni w klubach lub stowarzyszeniach modelarstwa lotniczego będą musieli uzyskać zgodę i warunki od Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Kategoria otwarta - drony - ULC
Źródło: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/4718-informacje-ogolne

Więcej informacji znajdziecie tutaj: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/4718-informacje-ogolne.

Certyfikacja BSP zgodna z wymogami UE

Osoby zajmujące się produkcją, sprzedażą lub dystrybucją dronów na naszym (czy generalnie: unijnym) rynku powinny zainteresować się informacjami o certyfikacji BSP zgodnie z wymogami UE.

BSP eksploatowane w kategorii otwartej muszą posiadać:

  • dokumentację techniczną,

  • deklarację zgodności producenta (na podstawie oceny zgodności),

  • oznakowanie produktu (CE).

Po więcej szczegółowych informacji odsyłam do: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/wdrazanie-przepisow-ue/4717-certyfikacja-bsp-zgodna-z-wymogami-ue.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Loty dronów VS "nielotnicze" akty prawne

Następny

Drużyna RTB Warsaw MIMotaurs startuje w międzynarodowych wyścigach autonomicznych dronów

2 komentarze

  1. 15 listopada 2019 at 09:44 — Odpowiedz

    Jak, w świetle powyższych przepisów, będę mógł latać Phantomem 4 pro nad krakowskim Rynkiem Głównym ?

    • 17 listopada 2019 at 10:30 — Odpowiedz

      Prawdopodobnie nie będzie się kwalifikował do lotów w kategorii otwartej więc pozostaje kategoria szczegółowa, certyfikat kompetencji pilota (nasz obecny UAVO), loty zgodnie ze scenariuszem standardowym albo certyfikatem LUC. Na pewno dojdzie sporo papierologii, ale zakładam, że takie loty będą wciąż możliwe.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *