AktualnościRatownictwoZ PolskiZastosowania dronów

Haxtron PrObe – zaskakująca konstrukcja z Gdyni

PrObe to polska konstrukcja i uwierzcie mi – poprzez swój niekonwencjonalny kształt i napęd zaskoczy nawet osoby, które w tej branży siedzą od dawna.

Platforma latająca PrObe firmy Haxtron S.A. z siedzibą w Gdyni wygląda jak latająca kula. Nie ma wystających elementów np. w formie klasycznych ramion z silnikami i śmigłami choć wciąż można uznać ją za wielowirnikowiec (dokładniej to quadcopter). Jak to możliwe? W środku PrObe znajduje się zintegrowany napęd turbinowy, a do znaczącej poprawy osiągów twórcy wykorzystali tzw. efekt Coandy.

Efekt Coandy to zjawisko fizyczne polegające na tym, iż strumień płynu (gazu lub cieczy) ma tendencję do przylegania do najbliższej powierzchni. Efekt został nazwany od nazwiska odkrywcy Henri Coandy. –  Źródło: Wikipedia

Sposób wykorzystania tego efektu w PrObe i zastosowane silniki turbinowe są tajemnicą firmy i unikalną wartością tego sprzętu. Dowiedziałem się, że aktualnie firma wykorzystuje gotowe komponenty jeśli chodzi o napęd, ale jest na etapie opracowywania silników turbinowych wg własnego projektu, które podniosą osiągi i funkcjonalność PrObe.

Haxtron PrObe
Źródło: https://www.haxtron.com/

Główne cechy PrObe

PrObe to wielozadaniowa platforma latająca. Zwarta i wytrzymała obudowa drona PrObe pozwala na operowanie w niekorzystnych warunkach atmosferycznych w otwartym terenie jak i w zamkniętych pomieszczeniach. To jedna z niepodważalnych zalet tego bezzałogowca. Brak wystających elementów narażonych na działanie chociażby opadów lub też wrażliwych na zderzenia z ptakami (śmigła) pozwala na bezpieczne wykorzystywanie PrObe przy mało sprzyjających warunkach lotu. Dzięki wysokiej odporności mechanicznej, PrObe może wchodzić w intensywną, fizyczną interakcję z otoczeniem włączając w to nawet… torowanie sobie drogi do celu. Dla PrObe bezpośrednia mechaniczna interakcja z otoczeniem (gałęzie drzew, krzaki) nie stanowi większego problemu.

Widoczna na zdjęciach i filmie latająca platforma PrObe na chwilę obecną wciąż jest modelem prototypowym o średnicy 43cm choć – jak zaznaczają jej twórcy – charakteryzuje się już pełną zdolnością lotną. Nie mniej – 100% funkcjonalności osiągnie dopiero pełnowymiarowy bezzałogowiec, którego średnica ma wynosić 75cm.
Co do pozostałych danych technicznych (dotyczy już pełnowymiarowego drona):

  • waga do startu (TOM): 24,8kg
  • waga ładunku: 6,5kg
  • prędkość maksymalna: 137 km/h
  • maksymalny pułap lotu: 9000m AMSL
  • zasięg: 23km
  • zasilanie: baterie Li-Po
  • czas wymiany pakietów: 30 sekund
  • czas lotu: 15 min (dedykowana platforma szybkoładująca, która w 10 min pozwala naładować pakiety do poziomu gwarantującego zasięg lotu na 15km)
  • zasięg przy sterowaniu manualnym: 1,5km (z możliwością rozszerzenia do 6km)
  • nawigacja: GPS/wektorowa – inercyjna z funkcją niwelacji dryfu/wizyjna z użyciem algorytmów AI
  • odporność na wiatr: do 20 m/s
  • temperaturowy zakres pracy: od -30 do +80 st. C

Dodatkowo wyporność maszyny wynosi do 90 kg. Producent pracuje obecnie nad możliwością pozyskania certyfikatu ATEX dla pierwszej strefy zagrożeń wybuchem.

Haxtron PrObe
Źródło: https://www.haxtron.com/

Akcesoria, wyposażenie

Zabudowana i zwarta konstrukcja pozostawia jednak sporo miejsca na wykorzystanie dodatkowych czujników i akcesoriów zwiększających użyteczność platformy. Standardowym wyposażeniem jest kamera do podglądu 5MPx oraz zasobnik cargo o wymiarach 25x25x10cm. Z kolei lista dodatkowych urządzeń, w które można opcjonalnie doposażyć tego drona jest całkiem pokaźna:

  • kamera z zoom’em 36x oraz termowizją
  • specjalny wzmocniony kontener na dedykowaną aparaturę pomiarową lub np. na ładunek medyczny
  • gimbal do kamery
  • lidar
  • chwyty ratunkowe/transportowe
  • impaktor

Proponowane przez producenta wyposażenie daje nam pewne pojęcie o zakresie wykorzystania tego bezzałogowca, są to przede wszystkim:

  • inspekcje i monitoring obiektów, linii energetycznych, infrastruktury przemysłowej, konstrukcji budowlanych i technicznych (również z wykorzystaniem bezpośredniego kontaktu) w warunkach skażeń biologicznych i radiologicznych, a nawet w strefach zagrożonych eksplozją;
  • misje ratownicze cywilne i wojskowe w trudnych warunkach zarówno przy pożarach, przy skażeniu powietrza i wysokim zapyleniu, jak i w sytuacjach powodziowych, w powietrzu, na lądzie jak i na wodzie – PrObe może służyć jako transporter sprzętu ratowniczego, punkt obserwacyjny czy nawet boja sygnalizacyjna unosząca się na powierzchni wody;
  • celem ostatecznym projektu jest stworzenie napowietrznej platformy robotycznej do teleoperacji (przy użyciu zainstalowanych na pokładzie manipulatorów); z uwagi na proces patentowy, projekt i wygląd zewnętrzny powyższej wersji urządzenia jest jeszcze objęty tajemnicą;
Haxtron PrObe
Źródło: https://www.haxtron.com/

Twórcy PrObe z firmy Haxtron są aktualnie pod koniec procesu kompletowania ostatecznej listy funkcjonalności w oparciu o ekspertyzę partnerów oraz potencjalnych klientów końcowych. Partnerami są m.in. Główny Instytut Górnictwa oraz Legionowskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Jednym z pierwszych wdrożeń będzie wykorzystanie dronów PrObe w ramach zintegrowanego systemu bezpieczeństwa fizycznego i przeciwpożarowego w powstającym kompleksie apartamentowców w Węgrowie. Wdrożenie to realizowane będzie w ramach partnerstwa z grupą Securitypolice.pl – dostawcą kompleksowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa fizycznego i technicznego w Polsce wschodniej.

Firma Haxtron S.A. powstała w 2018 roku i ma siedzibę w Gdyni. Założycielami są Sebastian Bandycki i Piotr Kostek, a inwestorem jest Polski Instytut Badań i Rozwoju Inwestycje Sp. z o.o.

Poprzedni

Gala Finałowa DFF Poland 2019 już 15 grudnia 2019

Następny

Relacja polskiej reprezentacji z FAI WDRC 2019 - część 1 (10.12.2019)

1 Komentarz

  1. Avatar
    11 grudnia 2019 at 09:08 — Odpowiedz

    Tym samym zagadkę UFO, uważam za rozwiązaną

    genialny wynalazek i kierunek.

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *