AktualnościZ Polski

Rozszerzenie uprawnień NSTS do STS

Piloci BSP posiadający uprawnienia NSTS będą mieli możliwość rozszerzenia swoich uprawnień do unijnych STS poprzez udział w szkoleniu teoretycznym, zaliczenie darmowego egzaminu on-line oraz przejście doszkolenia praktycznego.

Osoby z ważnymi (na dzień 31 grudnia 2023 r.) uprawnieniami NSTS będą mogły podnieść swoje kompetencje do europejskich uprawnień STS – to informacja z dzisiejszego seminarium zorganizowanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego dla podmiotów szkolących. Co istotne – mówimy tu o „rozszerzeniu” uprawnień, nie o „konwersji”. Rozszerzenie to nie konwersja.

Posiadacze NSTS dla VLOS (NSTS-01, -02, -03, -04) będą mogli rozszerzyć swoje uprawnienia do STS-01. Z piloci z uprawnieniami BVLOS (NSTS-05, -06, -07, -08) będą mogli rozszerzać je do STS-02. Wystarczy posiadać dowolne uprawnienie NSTS dla VLOS lub dla BVLOS by móc rozszerzyć uprawnienia do właściwego STS VLOS (STS-01) lub BVLOS (STS-02).

Rozszerzenie części teoretycznej

Szkolenie i egzamin jest dostępny nieodpłatnie poprzez KSID tj. Krajowy System Informacji Dronowej (http://drony.gov.pl – w menu po lewej pozycja „Szkolenia” >> „Platforma szkoleniowa”) lub bezpośrednio https://elearning.uav.pansa.pl/ logując się danymi jak do KSID.

Samo szkolenie jak i egzamin – podobnie jak dla A1/A3 – będą bezpłatne, a do egzaminu będzie można podchodzi wielokrotnie. Tradycyjnie będzie to 80 pytań testowych, 75% poprawnych odpowiedzi zalicza egzamin. Na udzielenie odpowiedzi na wszystkie 80 pytań (jedna jest tylko prawidłowa) pilot ma dwie godziny.

Doszkolenie praktyczne do STS-01/02

Pozostaje kwestia szkolenia praktycznego, które posiadacz NSTS będzie musiał przejść, żeby dostać rozszerzenie do uprawnienia STS. Szkolenie to jest obowiązkowe, musi się odbyć na dronie klasy C5 (dla STS-01) lub C6 (dla STS-02).

Co ciekawe po nowym roku (od 1.01.2024 r.) piloci, którzy będą chcieli przejść szkolenie do NSTS i do STS w teorii powinni przejść dwa szkolenia osobno, bo STS nie zawiera w sobie NSTS.

Szkolenie i egzamin rozszerzający uprawnienia z NSTS do STS będą możliwe do 31 grudnia 2024 r.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Konferencja "Drony a nowy wymiar miasta. Wyzwania i doświadczenia" - Katowice, 21-22.11.2023

Następny

Duże zmiany w szkoleniach NSTS/STS od 1.01.2024 r.

22 komentarze

  1. 9 listopada 2023 at 16:51 — Odpowiedz

    Jakie jest źródło tych informacji? Na ULC jeszcze nic nie widziałem.

    • 10 listopada 2023 at 10:15 — Odpowiedz

      Źródłem jest seminarium ULC, które odbyło się 9.11.2023 (wczoraj) dla podmiotów szkolących.

    • 10 listopada 2023 at 19:01 — Odpowiedz

      Ja już mam taki mętlik w głowie że nie kumam tego co oni wciąż zmieniają. Mam A1/A2/A3 i NSTS01/NSTS02, to co teraz mam zrobić? Złożyć jeszcze w tym roku oświadczenie na nsts czy w przyszłym roku znów zapisać się na egzamin?

      • 15 listopada 2023 at 10:05 — Odpowiedz

        Jeszcze w tym roku złożyć oświadczenie do NSTS, a w przyszłym można się przymierzyć do rozszerzenia do STS-01.

  2. 22 listopada 2023 at 17:50 — Odpowiedz

    A jakie to ma znaczenie dla osób posiadających tylko A1/A3 ale chcących w przyszłym roku zakupić drona i latać w kategorii szczególnej?

    • 22 listopada 2023 at 20:16 — Odpowiedz

      Pośrednio tyczy się to wszystkich chcących latać w kategorii szczególnej. Jeśli chce Pan robić uprawnienia dopiero w przyszłym roku to proszę złożyć jako operator oświadczenie do wybranego scenariusza jeszcze w tym roku. Dzięki temu zrobi Pan szkolenie do NSTS i jeszcze polata nad normalnych warunkach do końca 2025 r. Może też Pan po nowym roku podejść do szkolenia STS, ale wtedy będzie Panu potrzebny dron z klasą C5 lub C6, a każdy lot będzie musiał być realizowany nad kontrolowanym obszarem naziemnym co w praktyce jest totalnym utrudnieniem lotów gdziekolwiek.

  3. 25 grudnia 2023 at 15:36 — Odpowiedz

    Czyli posiadając NSTS 01,02, 05, 06 i mając mavic 3 thermal służbowo będę latac przez dwa lata na tym dronie w ramach NSTS, a kiedy minie te dwa lata i przesiądę się na STS to loty w kategorii szczególnej tym dronem nie będą możliwe bo nie posiada klasy c5 czy c6 a zdaje się c2? Czy dobrze zrozumiałem.?

    • 27 grudnia 2023 at 17:00 — Odpowiedz

      Tak.

      • 19 września 2024 at 20:43 — Odpowiedz

        I na dzień dzisiejszy informacje na temat rozszerzenia uprawnień nsts na sts się potwierdziły ?

        • 20 września 2024 at 14:50 — Odpowiedz

          Generalnie tak, prócz tego, że system zmienił się z drony.ulc.gov.pl na drony.gov.pl 😉 Osoby z NSTS, który zdobyły przed końcem 2023 powinny mieć na swoim profilu pilota możliwość przejścia szkolenia teoretycznego do STS (w drony.gov.pl) a następnie udają się na doszkolenie praktycznie do wybranego ośrodka szkolenia.

          • 18 października 2024 at 19:55

            Czyli robiłem uprawnienia i płaciłem tylko po to, żeby teraz zapłacić znowu drugi raz za to samo. I znowu mam iść, robić z siebie debila i latać nad pachołkami na jakimś polu, żeby jakiś mireczek, który o dronach wie może mniej niż ja, podbił mi kwitek, że jestem fest pilot i umiem opanować maszynę i wtedy już ulc się ode mnie odczepi.
            Tzn na chwilę, bo uprawnienia STS znowu będą na kilka lat rozdawane, a potem co? Znowu będę się musiał doszkalać, bo w międzyczasie znowu zmienią się przepisy? Fajnie se to wymyślili.

          • 21 października 2024 at 10:09

            Z grubsza: tak. Uprawnienia nie są nadawane dożywotnio.

  4. 18 października 2024 at 20:00 — Odpowiedz

    A co jak mam NSTS 01, 02, 05 i 06 a chcę latać dronem o MTOM >25 kg? Przecież żaden ze scenariuszy ani NSTS ani STS nie uwzględnia takich dronów? Jakbym miał samochód powyżej 3,5 t to przecież nie pojadę nim z prawem jazdy kat. B, a tu nam piszą, że potrzebuję uprawnień STS-01 (lub 02), mimo, że nie uwzględniają one takich dronów?

    • 21 października 2024 at 10:09 — Odpowiedz

      Jeśli chcesz latać dronem cięższym niż 25 kg to i tak musisz występować o zezwolenie na taki lot. Robisz ocenę ryzyka takiego lotu ręcznie lub przez drony.gov.pl i wtedy ULC informuje jakie potrzebujesz uprawnienia. Oczywiście powinieneś mieć te podstawowe A1-A3 i jakieś NSTS/STS najbliższe maszynie, którą zmierzasz latać (np. jeśli to MR 100 kg i chcesz latać BVLOS to powinieneś mieć NSTS-06 lub STS-02 a czy coś więcej potrzebne to już ULC oceni.

  5. 21 listopada 2024 at 16:31 — Odpowiedz

    Mam takie kompetencje pilota: A1, A2, A3 (do 5.11.2026), STS-01 (2.12.2028), NSTS-01, NSTS-02 (do 31.12.2025). Mam takie uprawnienia operatora: NSTS-01, NSTS-02 (do 31.12.2025). Latam DJI Mavic 3 i raczej nie zamierzam latać czymś cięższym. Co by Pan radził mi zrobić. Czy powinienem zrobić to co jest opisane w artykule? Na jaki okres czasu miałbym wtedy przedłużone STS-01? Czy wówczas po wykonaniu tego co w artykule miałbym w uprawnienia operatora STS-01?

    • 21 listopada 2024 at 19:02 — Odpowiedz

      Jeśli zamierza Pan latać w STS-01 lub STS-02 z dronami klasy C5 lub C6 to jak najbardziej ma sens podniesienie uprawnień. To samo tyczy się sytuacji występowania o zezwolenie na operację w kategorii szczególnej – wtedy STS-01/02 są i będą formalnymi uprawnieniami do tej kategorii (może kiedyś dojdą kolejne?) a NSTS niestety skończą się z przyszłym rokiem. Generalnie uprawnienia nadawane są pilotom na 5 lat także nowo uzyskane uprawnienia byłyby na taki okres ważne (od momentu formalnego zgłoszenia do ULC rozszerzenia uprawnień do STS). Zasadnicze pytanie – czy to będzie Panu potrzebne? Nowe drony będą dostawać klasy tak czy inaczej, a znacząca większość (tak sądzę) będzie miała certyfikaty C0-C2, ewentualnie C3) do kategorii otwartej, która jest wystarczająca dla wielu operacji. Drony C5/C6 aktualnie to drony drogie (+50k PLN), specjalistyczne, wyposażone w spadochrony/FTS, a i tak nie można nimi latać swobodnie, bo w STS trzeba zapewnić kontrolowane obszary naziemne, także pożytek z nich niewielki… Z trzeciej strony… egzamin do STS-01/02 teoretyczny może Pan zrobić za darmo on-line, pozostaje koszt przeszkolenia praktycznego do STS-01/02 – jeśli nie byłoby kosztowne to można rzecz: „czemu nie?”…

      • 22 listopada 2024 at 10:25 — Odpowiedz

        A co się stanie, jeśli np. dziś przejdę szkolenie o którym mowa w artykule i a doszkolenie praktyczne przejdę w przyszłym roku. Czy mogę to doszkolenie praktyczne przełożyć na przyszły rok, bo nie wiem czy uda mi się znaleźć ośrodek, który to robi jeszcze do końca roku? Poza tym czy to doszkolenie praktyczne kończy się egzaminem praktycznym?

        • 22 listopada 2024 at 11:25 — Odpowiedz

          Szkolenie praktyczne nie kończy się żadnym formalnym egzaminem, ot zaliczenie części praktycznej robi sam ośrodek szkolenia. Co do pierwszego pytania: wydaje mi się, że to musi być domknięte do końca 2024 z praktyką, ale dopytam w ULC i dam znać.

          • 23 listopada 2024 at 00:59

            Dziękuje będę czekał na odpowiedź.

          • 25 listopada 2024 at 11:01

            Można zacząć teorię i w tym roku zdać egzamin teoretyczny na KSID a praktykę zrobić później (w ciągu 5 lat od zdania teorii).

  6. 30 grudnia 2024 at 14:50 — Odpowiedz

    Czy dobrze rozumiem, jeśli zrobiłem konwersję starego świadectwa kwalifikacji to nie muszę nić robić aby mieć STS-01? W kompetencjach pilota mam wpisane uprawnienia STS-01, ale nie ma ich w uprawnieniach operatora.

    • 31 grudnia 2024 at 13:06 — Odpowiedz

      Tak, wszystko się zgadza. Po konwersji pilot dostawał z automatu uprawnienia STS, ale jako operator musiałbyś złożyć oświadczenie jak do NSTS, żeby było aktywne w profilu operatora.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *