AktualnościPrzegląd prasy

Przegląd prasy [4] – 11/04/2017

Czas na czwarty przegląd prasy dronowej ze świata. Wybrane 3 informacje na dziś to…

1. Od 7 kwietnia w Niemczech obowiązują nowe restrykcje dla lotów BSP

W telegraficznym skrócie główne zmiany:

Dla lotów rekreacyjnych (prywatnych) i komercyjnych obowiązuje:

  • oznaczenie dronów powyżej 250g tabliczką znamionową z imieniem i nazwiskiem (od października 2017 będzie wymagana ognioodporna tabliczka)
  • dla dronów ważących mniej niż 5kg nie ma obowiązku uzyskiwania zgód (pomijając wyjątki np. poniższe)
  • potrzebna zgoda na loty w odległości mniejszej niż 1.5km od lotnisk
  • potrzebna zgoda na loty nocne

Ważna zmiana nastąpi jednak jesienią tego roku – począwszy od 1 października 2017 na loty BSP powyżej 2kg potrzebny będzie „papier” nazywany podobnie jak w projekcie europejskiego rozporządzenia – “proof of knowledge”. Prawdopodobnie nie będzie to pełnoprawne świadectwo kwalifikacji, ale pewnego rodzaju dokument potwierdzający znajomość prawa i zasad lotów dronów.

Operacje zabronione zarówno w przypadku lotów rekreacyjnych (prywatnych) jak i komercyjnych to:

  • loty FPV, wyjątek: loty poniżej 30m dronami lżejszymi niż 250g i obecność drugiego obserwatora;
  • loty bliżej niż 100m od skupisk ludzi
  • loty bliżej niż 100m od ważnych obiektów wojskowych, rządowych, przemysłowych, autostrad, linii kolejowych, dwórców, wodociągów itp. bez pozwolenia odpowiednich organów
  • loty nad prywatnymi posiadłościami sprzętem powyżej 250g z kamerą i mikrofonem bez wyraźnego pozwolenia zarządcy posiadłości
  • loty powyżej 100m wysokości nad terenem dla MR’ów
  • loty bliżej niż 100m od i nad szpitalami

Na potrzeby konkretnych operacji obostrzenia mogą być uchylone przez właściwy organ, który wyda odpłatne zezwolenie.

Nowe prawo dronowe w Niemczech od 7.04.2017
Nowe prawo dronowe w Niemczech od 7.04.2017

2. Sprzedaż dronów w USA wzrosła o 117% w stosunku do ubiegłego roku

Statystyki zakupowe liczone od lutego 2016 do lutego 2017. Co ciekawe najlepiej (najszybciej) sprzedają się drony powyżej $1,000 a następnie w przedziale $300 – $500. Droższe bardziej profesjonalne drony z autopilotem sprzedają się 5 razy szybciej niż proste modele dronów zabawek, które kosztują 1/10 – 1/20 ceny modeli wyższej klasy.

3. Canon zaprezentował swój pierwszy dron – hexacopter

Kilka dni temu Canon (tak, ten Canon – producent m.in. aparatów i kamer) zaprezentował swój pierwszy dron. Na wstępie trzeba jednak zaznaczyć, że Canon dolepił jedynie własną metkę do konstrukcji zaprojektowanej przez firmę Prodrone Co., w którą Canon zainwestował we wrześniu zeszłego roku.

Hexacopter o skomplikowanej nazwie PD6E2000-AW-CJ1 to profesjonalny dron do celów przemysłowych, zaprojektowany do dźwigania kamery Canon ME20F-SH służącej do operacji SAR (Search And Rescue). Wystarczy wspomnieć, że czułość kamery ME20F-SH to aż 4 miliony ISO więc próżno szukać na rynku lepszego sprzętu do nocnych poszukiwań np. osób zaginionych lub do monitoringu z powietrza w trudnych warunkach oświetleniowych.

Sam dron PD6E2000-AW-CJ1 jest wodoodporny, a podwieszony pod nim gimbal 2-osiowy został przysposobiony do noszenia 10-kilogramowego ładunku. Niestety za te wszystkie funkcjonalności przyszłym klientom drona Canon przyjdzie słono zapłacić – cena samego BSP to $20,000 i drugie tyle trzeba będzie dać za kamerę Canon ME20F-SH. Dla porównania koszt DJI Matrice 600 to ok. $4,500…

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Jaki dron na komunię A.D. 2017?

Następny

Dron Sky Tronic do inspekcji termowizyjnych

3 komentarze

  1. 11 kwietnia 2017 at 14:02 — Odpowiedz

    A jak to jest u nas z kolejami.. kiedyś obiło mi się o uszy że generalnie jest zakaz filmowania i fotografowania lini kolejowych, pociągów i ogólnie całej infrastruktury. Czy filmowanie kolei, posiadając UAVO, jest dozwolone ?

  2. 11 kwietnia 2017 at 14:04 — Odpowiedz

    Mam na myśli nasz kraj.

  3. 18 kwietnia 2017 at 21:54 — Odpowiedz

    A czemu miało by to być zabronione? Dostajesz pozwolenie na lot ( w zależności od danej strefy i tyle, nikt nie dyktuje Ci co możesz pilnować o ile robisz to z głową i nie naruszasz czyjeś prywatności).
    Może ktoś inny wypowie sie w tym temacie ale moim zdaniem nie ma takiego zakazu.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *