AktualnościAplikacjePrawoZ Polski

PAŻP rozpoczął współpracę z twórcami aplikacji DroneRadar

Ważna informacja dla użytkowników aplikacji DroneRadar i zapewne dla samych jej twórców: PAŻP rozpoczął współpracę z twórcami aplikacji DroneRadar.  Po uprzednim dostosowaniu technicznym aplikacji do wymogów pracy służb ruchu lotniczego rozpoczną się testy aplikacji. Całość działań prowadzi do ułatwienia widoczność lotów dronów dla Informatorów FIS i kontrolerów!

W przedmiotowych testach ze strony PAŻP udział biorą wybrane służby ruchu lotniczego (ATS):

  • FIS Olsztyn
  • FIS Warszawa
  • TWR EPGD/CTR Gdańsk
  • TWR EPLL/CTR Łódź
  • TWR EPKK/CTR Kraków
  • TWR EPPO/CTR Poznań
  • specjaliści od systemów oraz pracownicy ASM1

Testy mają odpowiedzieć na pytania: Czy aplikacja DroneRadar jest przydatna dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i w jakim zakresie? Czy jej obsługa jest bezproblemowa?

Ponieważ są to tylko testy działania aplikacji Droneradar wszelkie dotychczasowe procedury zgłaszania lotu poprzedzające sam lot obowiązują bez zmian.

Współpraca została podzielona na fazy:

I faza (podstawowa): komunikacja TWR/UAVO:

  • zgłaszanie rozpoczęcia / zakończenia lotów rekreacyjnych lub pokazowych przez operatorów RPA za pośrednictwem panelu DroneRadar  w CTR (po uprzednich stosownych zgłoszeniach– dotyczy lotów do 6km od granicy lotniska)
  • Akceptacja/zmiana warunków/odrzucenie przez TWR oraz informacja o zakończeniu lotu.

Koordynacja via DroneRadar jest tylko działaniem w ramach testów i nie są to wiążące ustalenia. Po wykonaniu w/w działań via DroneRadar Operator wykonuje standardowe działania – m.in telefoniczne uzgodnienie z TWR możliwości wykonania lotu.

Opis schematu działań:

A)

  • Wysłanie maila zgłaszającego lot na rpa@pansa.pl zgodnie ze skróconą procedurą wykonywania lotów w CTR do którego zostali Państwo dopuszczeni.

lub

  • wysłanie formularza zgłoszeniowego na lot w CTR na asm1@pansa.pl  – standardowe działanie max D-3 (nie dotyczy lotów powyżej 6km od granicy lotniska wykonywanych do 100m AGL RPA o masie startowej do 25kg)  – dotyczy EPLL gdzie nie obowiązuje uproszczona procedura, dotyczy np. osób dopuszczonych do uproszczonej procedury w CTR Warszawa planujących wykonać lot w innym CTR objętym testami.
  • wydanie wstępnych warunków możliwości lotu przez ASM 1 – pismo wysłane na mail do  Operatora (standardowe działanie max D-1 dla osób składających formularz zgłoszeniowy)

B) Check in Operatora RPA via DroneRadar (w dniu planowanych lotów) zgodny z określonymi wcześniej warunkami.

C) Akceptacja/zmiana warunków/odrzucenie przez TWR via DroneRadar

D) Telefoniczne uzgodnienie Operatora RPA z TWR możliwości wykonania lotu

E) Poinformowanie przez Operatora TWR o zakończeniu lotu RPA via DroneRadar

F) Telefoniczne poinformowanie o zakończeniu lotów

I faza (podstawowa): komunikacja FIS/UAVO:

  • obserwowanie wskazań aplikacji – liczby i najpopularniejszych miejsc logowań operatorów BSP, budowanie świadomości aktywności BSP w przestrzeni odpowiedzialności,

II faza PANIC BUTTON: operator BSP -> ATS tzw. UPLINK:

  • dodatkowo test funkcjonalności alarmu o utracie przez Operatora kontroli nad BSP. Za pośrednictwem aplikacji DroneRadar, operator BSP powiadamia właściwy organ ATS o przybliżonej prędkości i stanie baterii bezzałogowego statku powietrznego. ATS alarmowane są migającym przyciskiem „Droneradar”.

W związku z powyższymi pracami zachęcamy Państwa do zapoznania się z działaniem aplikacji Droneradar, pobieraniem jej na swoje urządzenia mobline oraz poprawnego korzystania podczas wykonywanych lotów.

Jednocześnie informujemy, ze planowane są kolejne fazy testów dalszej funkcjonalności aplikacji przy współpracy ze służbami ruchu lotniczego.

Poprzedni

Drone Film Festival 2016

Następny

Recenzja U-Fly W606-3 z GearBest

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *