AktualnościPremieryZe Świata

DragonFish – nowość od AUTEL w marcu trafi na rynek UE

Firma AUTEL w nadchodzącym miesiącu zamierza wprowadzić do sprzedaży na rynku europejskim swój najnowszy bezzałogowiec – DragonFish. Jest to jak dotąd najbardziej zaawansowana konstrukcja AUTEL i zarazem to pierwszy płatowiec opracowany przez tego producenta. W Polsce dron będzie sprzedawany przez oficjalnego dystrybutora – firmę ACTION S.A..

Trzeba przyznać, że DragonFish robi wrażenie już od pierwszego spojrzenia. AUTEL postawił sobie wysoko poprzeczkę. Po dwóch udanych seriach klasycznych quadcopterów: EVO i EVO II oraz wielu ich odmianach z różnymi sensorami (kamery 6K, 8K, termowizyjne) tym razem producent spróbował swoich sił w produkcji profesjonalnych samolotów bezzałogowych i to od razu w postaci VTOL (Vertical Take Off and Landing), czyli pionowego startu i lądowania. Warto wspomnieć, że DragonFish został pokazany po raz pierwszy jako prototyp na targach CES 2017 a jako gotowa konstrukcja – na targach UAV Expo 2019 w Las Vegas. Na rynek wchodzi jednak dopiero teraz – po 3 latach testów i wprowadzonych udoskonaleń względem pierwowzoru.

Rozwiązania konstrukcyjne

DragonFish został wyposażony w 4 silniki, które zapewniają mu stabilny start, lądowanie a także zawis w miejscu w trakcie wykonywania misji. Dwa z czterech silników umieszczone na końcówkach skrzydeł o ponad 2-metrowej rozpiętości są zamontowane na ruchomych gondolach, które zmieniają kąt nachylenia o 90 stopni – od pionu do poziomu i odwrotnie. Te dwa silniki służą do nadawania prędkości poziomej w locie, przy czym dwa dodatkowe pokaźnych rozmiarów silniki i śmigła umieszczone w przedniej i tylnej części kadłuba wytwarzają dodatkowy ciąg pionowy zarówno przy przejściu do fazy zawisu jak i w locie poziomym z niewielkimi prędkościami. Nie przeszkadza to jednak uzyskiwać maksymalne prędkości przelotowe nawet 108 km/h.

Autel Robotics DragonFish

Wart zauważenia jest również czas pracy w locie – wynosi nawet 120 minut ciągłego lotu, a do tego przyczyniają się dwie duże baterie zasilające o wadze 1,3 kg każda. Łącznie waga „pustego” DragonFish (tzn. bez zamontowanych sensorów) wynosi 7,5 kg przy czym maksymalna to 9 kg – dron może zatem przenosić maksymalnie 1,5 kg ładunku.

Czas przygotowania do lotu

Przy sporych wymiarach płatowców nie bez znaczenia jest sposób ich montażu/demontażu oraz poziom trudności i czas przygotowania drona do obsługi. Wydaje się, że AUTEL przemyślał te aspekty w drobnych szczegółach, a do jego obsługi wystarczy zaledwie jedna osoba. Kadłub Dragonfish jest wysoce modułowy co ułatwia złożenie i rozłożenie po lotach oraz ewentualne naprawy.

Autel Robotics DragonFish

Dwa skrzydła są osobno montowane w prosty sposób do niewielkiego centropłata wychodzącego z kadłuba, a całość nie wymaga zastosowania żadnych narzędzi. Całość po rozłożeniu – według zapewnień AUTEL – mieści się w przeciętnym bagażniku auta, a złożenie do lotu nie trwa dłużej niż 3-5 minut. W dodatku producent chwali się systemem elektronicznym, który dokonuje samokontroli wszystkich podzespołów w ciągu 5 sekund od uruchomienia i dron jest w zasadzie gotowy do lotu.

Autel Robotics DragonFish

Konstrukcja DragonFish jako płatowca pionowego startu i lądowania, czas lotu wynoszący 2 godziny oraz prędkości lotu na poziomie 108 km/h nie wyróżniałyby go tak bardzo na tle konkurencji gdyby nie dedykowane wyposażenie w sensory o różnym przeznaczenia, zaawansowane algorytmy AI zastosowane podczas lotu, śledzenia i wykrywania obiektów na ziemi a także redundancja systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w trakcie wykonywania operacji.

Dedykowane sensory

DragonFish może być wyposażony w 3 dedykowane stabilizowane kamery:

  • 4K Dual Sensor – kamera 4K z 20-krotnym stabilizowanym zoom’em optycznym oraz kamera szerokokątna 48 MP;
  • Triple Sensor – potrójna kamera: 4K z 20-krotnym stabilizowanym zoom’em optycznym, kamera szerokokątna 48 MP oraz kamera radiometryczna (termalna) o rozdzielczości 640×512;
  • Multispectral – kamera wyposażona w 6 sensorów z czego jeden to RGB o rozdzielczości 48 MP plus pozostałe 5 sensorów multispektralnych o rozdzielczości 2 MP;

Gdyby użytkownikom wciąż brakowało jakiegoś sensora o konkretnych zastosowaniach – producent udostępnia tzw. PSDK (Payload SDK), które umożliwia stworzenie dowolnego innego sensora w pełni współpracującego z DragonFish. Wymienione wyżej sensory można wykorzystać w zaawansowanych i w pełni zautomatyzowanych funkcjach, by uprościć całość obsługi i skupić się na konkretnych celach misji. Mowa to np. o śledzeniu obiektów w ruchu i utrzymywaniu ich stale w kadrze dzięki algorytmom AI, śledzenie obiektów krążeniu (PoI), śledzenie adaptacyjne oraz zaawansowane możliwości planowania dowolnych misji jeszcze przed uruchomieniem i startem maszyny. Szczególnie to ostatnie zadanie jest w łatwy sposób osiągalne poprzez dedykowane oprogramowanie o nazwie Autel Voyager – specjalnie zaprojektowany software z myślą o dronie DragonFish.

Autel Robotics DragonFish

Ponieważ DragonFish to kompletne rozwiązanie dla wymagających odbiorców – w zestawie z dronem producent zawarł poręczną stację kontroli z ultrajasnym (1000 NIT) ekranem dotykowym o przekątnej 9,7”. Czas pracy na wbudowanych bateriach wynosi 4,5h. Aparatura Autela jest odporna na wodę, pył i kurz podobnie jak sam bezzałogowiec (klasa IP43), a pokaźne anteny i ich odpowiedni układ wg specyfikacji producenta zapewniają zasięg lotu do 30 km.

Bezpieczeństwo

AUTEL położył bardzo duży nacisk na bezpieczeństwo poprzez redundancję niektórych podzespołów oraz dokładność pomiarów: prędkości oraz położenia w locie co przy tych rozmiarach i wadze bezzałogowca ma ogromne znaczenie dla zbudowania zaufania wśród użytkowników. Po pierwsze jest zasilany przez dwa niezależne akumulatory, a podstawowe czujniki pomiarowe takie jak IMU, barometr i kompas zostały zdublowane dla bezpieczeństwa. Również podwójnie redundantna magistrala CAN umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym stanu powierzchni sterowych i silników oraz chroni statek powietrzny przed silnymi zakłóceniami elektromagnetycznymi.

Autel Robotics DragonFish

Dragonfish wykorzystuje funkcje sztucznej inteligencji (Al) do wykonywania ciągłych autotestów, a także zapobiegania awariom lub usterkom, a w razie trudnych warunków w locie i braku stabilności lub przy groźbie przeciągnięcia dron sam przechodzi w wielowirnikowy tryb lotu. Tutaj warto wspomnieć, że odporność konstrukcji na wiatr jest na poziomie 6 a temperatura pracy jest z zakresu -20 do +55 stopni C, a więc DragonFish może operować nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, a jego pułap lotu wynosi 6000 m.

W celu zwiększenia precyzji lotu i dokładności wykonywanych pomiarów z powietrza DragonFish został wyposażony w dwa moduły RTK. Dzięki integracji stacji bazowej GNSS z modułami RTK, Dragonfish może osiągnąć dokładność pomiaru nawet do kilku centymetrów. Moduły te wspomagają się nawzajem i znacznie poprawiają jakość metadanych obrazu w zakresie fotogrametrii, a także zwiększają precyzję i bezpieczeństwo lotu.

Autel Robotics DragonFish

Stacja bazowa GNSS Autel Robotics obsługuje aż cztery główne systemy satelitarne: GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo.

Zastostowanie

DragonFish to wysoce profesjonalny dron przemysłowy, który znajdzie zastosowania w wielu różnych dziedzinach:

  • Bezpieczeństwo publiczne
  • Wykrywanie ognisk pożarów i zapobieganie
  • Inspekcje przemysłowe
  • Monitorowanie ruchu
  • Ochrona i monitoring z powietrza
  • Rolnictwo, górnictwo, geodezja

Mnogość zastosowań dzięki uniwersalności konstrukcji oraz możliwości zastosowania różnych sensorów w funkcji automatycznych przewidzianych dla poszczególnych zadań powoduje, że DragonFish dobrze sprawdzi się zarówno w działalności prywatnych firm, instytucji naukowych, badawczych czy też służb mundurowych.

Autel Robotics DragonFish

Cena DragonFish

Sugerowana cena pełnego zestawu DragonFish z sensorem 4K Dual wynosi 558 383 zł. Zestaw z kamerą Triple Sensor to koszt 670 433 zł. Osoby zainteresowane zakupem proszone są o kontakt z oficjalnym dystrybutorem AUTEL – firmą ACTION S.A.

Poprzedni

Dronehub z dofinansowaniem z NCBR na 6,9 mln zł na projekt mobilnej infrastruktury dronowej

Następny

Premiera DJI FPV już 2 marca

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *