PoradyPrawo

Czy można latać dronem nad torami kolejowymi?

Tytułowe pytanie co jakiś czas pojawia się w wiadomościach e-mail, które od Was – Czytelników – dostaję. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi (najprościej byłoby napisać: „to zależy”) więc stwierdziłem, że warto poświęcić temu tematowi osobny post na blogu.

Mail dosłownie sprzed kilkunastu godzin:

„Jak dokładnie wygląda kwestia latania nad torami i trakcją? Wiem, że nie wolno, ale nie mogę znaleźć podstawy prawnej i nie wiem czy nie mogę wcale czy mogę, ale z odpowiednią wysokością. Czy mogę obok żeby zrobić zdjęcia? Ciężko mi to znaleźć.  Chciałbym znać dokładnie przepisy żeby nie narobić sobie problemów z sokistami.”

Skłonił mnie on w końcu do opisania tematu lotów dronem nad trakcją kolejową oraz pozostałymi terenami kolejowymi (bocznice, dworce itp.).

Na początek warto wyjść od rozporządzenia wyłączającego (tak nazywam w skrócie Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków), w którym nie ma nigdzie mowy wprost o zakazie lub ograniczeniach w lotach dronami nad torami i innymi terenami kolejowymi. Skoro nie ma tego wprost to może jest „nie wprost”? 😉 Szukajmy dalej…

Tereny kolejowe pod ochroną prawa geodezyjnego i kartograficznego

Załącznik 6 („sport i rekreacja”) do rozporządzenia wyłączającego zawierają zapis w Rozdziale 4:

4.6. Modelami latającymi nie wykonuje się lotów nad:
1) terenami zamkniętymi, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. –
Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 i 1948); (…)

W Załączniku 6a („komercja”) również w Rozdziale 4 zawiera zapis:

4.1 Bezzałogowymi statkami powietrznymi wykonuje się operacje w zasięgu widoczności
wzrokowej VLOS lub operacje z widokiem z pierwszej osoby FPV z zachowaniem następujących
warunków:

12) loty wykonywane nad:
a) terenami zamkniętymi, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989
r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (…) – mogą być realizowane jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym terenem, obiektem, obszarem lub urządzeniem;

Jak te zapisy mają się do lotów dronów nad torami kolejowymi? Otóż niektórych z terenów kolejowych zostały uznane za „tereny zamknięte” decyzją Ministra Infrastruktury:

DECYZJA Nr 3 MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
z dnia 24 marca 2014 r. w sprawie ustalenia terenów, przez które przebiegają linie kolejowe, jako terenów zamkniętych
Nie jest też tak, że przed 2014 rokiem linie kolejowe nie były terenami zamkniętymi – owszem były, tylko wtedy obowiązywała Decyzja nr 45 Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2009 r., ale ta straciła ważność po wejściu w życie nowej decyzji z 2014 roku.
Na samym początku DECYZJI Nr 3 mamy zapis:
Na podstawie art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 oraz z 2013 r. poz. 829 i 1635) ustala się, co następuje:
§  1. Uznaje się za tereny zamknięte, zastrzeżone ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, tereny, na których są usytuowane linie kolejowe, określone w załączniku do decyzji, stanowiącym tomy nr 1-16.
§  2. Załącznik, o którym mowa w § 1, określa granice i powierzchnie terenów zamkniętych według podziału administracyjnego i ewidencji gruntów, przy czym granice działek ewidencyjnych są granicami terenów zamkniętych.
Pełny tekst decyzji z załącznikami (tomy nr 1-16) znajdziecie chociażby tutaj.

Gdzie znaleźć chronione tereny kolejowe?

Jeśli zajrzeliście do tomów nr 1-16 będących załącznikami do DECYZJI Nr 3 to już zapewne wiecie, że znalezienie informacji czy dany teren kolejowy jest terenem zamkniętym czy nie – nie będzie proste. Odrębne dla każdego województwa załączniki do decyzji zawierają bowiem tabelki z numerami ewidencyjnymi działek co znów wymaga szukania ich w ewidencji geodezyjnej i sprawia pewien kłopot z szybkim zlokalizowaniem danego terenu gdy chcemy przelecieć nad nim dronem.
Na szczęście od jesieni zeszłego roku (2019) z pomocą przychodzi nam nowa sekcja informacji na mapach portalu geoportal.gov.pl, która nazywa się „Dane specjalistyczne”, a w niej podsekcja: „Tereny zamknięte” i dalej „Ministerstwo Infrastruktury”.
Geoportal - tereny zamknięte: linie kolejowe
https://mapy.geoportal.gov.pl/

Zaznaczenie powyższych sekcji pozwoli – bez szukania działek po geodezyjnych numerach ewidencyjnych – zweryfikowanie terenów zamkniętych będących liniami kolejowymi. Póki co Geoportal pokazuje jako tereny zamknięte jedynie linie kolejowe.

Geoportal - tereny zamknięte: linie kolejowe
https://mapy.geoportal.gov.pl/
Geoportal - tereny zamknięte: linie kolejowe
https://mapy.geoportal.gov.pl/

Znaczna większość pozostałych (i nie pokazywanych przez Geoportal) terenów zamkniętych jest objęta klauzulą niejawności. Jakby nie było tereny zamknięte to„tereny o zastrzeżonym charakterze ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa”. Zalicza się do nich (jawne) porty wojenne i lotniska wojskowe, ale również (niejawne) tereny zajęte pod stanowiska kierowania państwem oraz dowodzenia wojskiem w razie zagrożenia bezpieczeństwa i wojny, składy i magazyny amunicji oraz uzbrojenia, obiekty przeznaczone do produkcji materiałów i środków obronnych.

Poprzedni

Przegląd prasy dronowej - 21.05.2020 r.

Następny

Od dziś PansaUTM w CTR EPWR, CTR EPKT i FIS Poznań

8 komentarzy

  1. Avatar
    25 maja 2020 at 08:56 — Odpowiedz

    OK. „mogą być realizowane jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym terenem, obiektem, obszarem lub urządzeniem” czyli jeśli mój klient ma na torach swoje urządzenia, pracujące na rzecz kolei i mam od tego klienta zlecenie to wychodzi z tego, że mogę latać, dobrze rozumiem „na potrzeby zarządzającego urządzeniem”?

    • Avatar
      26 maja 2020 at 23:17 — Odpowiedz

      Nie. Musisz mieć zgodę zarzadcy terenu. Urządzenie stoi na terenie zarzadzanym przez inny podmiot. Poza tym jako osoba z uprawnieniami, powinieneś posiadać wszystkie zgody i sprawdzić w jakiej przestrzeni znajduje się dana lokalizacja.

  2. Avatar
    25 maja 2020 at 11:51 — Odpowiedz

    Absurdalne, że terenem zamkniętym są też od dawna nieczynne, nieprzejezndne już linie kolejowe, gdzie na niektórych odcinkach brakuje torów. Przykład z geoportalu. Linia kolejowa numer 230 z Wejherowa do Garczegorzy (przez m.in. Gniewino i Choczewo) – ruch pasażerski zawieszono 31 maja 1992 r. Do końca lat 90. XX w. był prowadzony ruch towarowy poprzez pociągi zdawcze. Obecnie linia ta jest nieprzejezdna. Od ponad 20 lat nic tam nie jeździ, w niektórych miejscach brak torów, a teren zamknięty.
    Kolejny przykład. Linia kolejowa numer 229. Na odcinku Kartuzy – Lębork (przez Sierakowice) ruch pasażerski zawieszono w czerwcu 2000. Linia zarośnięta, na torowisku wyrastają spore drzewa, szlak nieprzejezdny – za Kartuzami osunięty nasyp. Na odcinku Sierakowice – Lębork linia rozebrana i brak torów. 😉 Zakaz lotów

    • Avatar
      26 maja 2020 at 17:49 — Odpowiedz

      No niestety. Pytanie czy Geoportal na pewno pokazuje wszystko jak należy. Ja nie jestem tego w stanie zweryfikować.

      • Avatar
        26 maja 2020 at 23:19 — Odpowiedz

        Geoportal bazuje na informacjach z innych baz danych tak jak droneradar korzysta z informacji z AUP i AIP.

  3. Avatar
    26 maja 2020 at 07:24 — Odpowiedz

    Najwygodniej by bylo, gdyby aplikacja droneradar nawet tylko ta platna wersja miala wbudowane wszystkie obszary kolejowe zamkniete.

  4. Avatar
    3 sierpnia 2020 at 15:45 — Odpowiedz

    Rozumiem, że nie mogę latać nad dworcami, liniami, ale sfotografować dronem już z zza granic terenów zamkniętych mogę?

    • Avatar
      6 sierpnia 2020 at 08:20 — Odpowiedz

      Tak.

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *