Porady
Nowe zasady lotów BSP nad portem w Gdyni
Z dniem 18 lutego 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wprowadził zmiany w sposobie zgłaszania przez operatorów dronów lotów nad terenami Portu Gdynia.
Rejestracja dronów po 1 lipca 2020 – czy na pewno?
Na internetowych grupach dyskusyjnych na FB niemal codziennie trafiam na pytania odnośnie rejestracji dronów po 1 lipca 2020 r. Z otrzymywanych wiadomości poprzez formularz kontaktowy to samo pytania pytanie pada kilka razy w ciągu tygodnia. Po sieci krąży sporo artykułów o zmianie prawa z polskiego na unijne co nastąpi (w
Zmiany zasad lotów BSP w tymczasowych strefach RMZ
PAŻP wprowadza zmiany w lotach dronów w strefach RMZ, które mają charakter tymczasowy, czyli obszarowo zastępują CTR/TMA gdy te są dezaktywowane. Zmiana zacznie obowiązywać z dniem 27.02.2020r.
Jak przedłużyć lub wznowić uprawnienia UAVO?
Niedługo minie już 7 rok (licząc od czerwca 2013 roku) odkąd wyszło pierwsze rozporządzenie w sprawie świadectwa kwalifikacji UAVO. Pierwsi posiadacze uprawnień na „komercyjne” operowanie dronami pojawili się niewiele później. Zgodnie z zapisami tego i kolejnego „rozporządzenia zmieniającego” dla świadectw kwalifikacji z 2016 roku uprawnienia podstawowe (VLOS/BVLOS) ważne są 5
Czym grozi lądowanie DJI Mavic Mini na dachu kościoła Mariackiego
Temat drona, który uderzył w dach kościoła Mariackiego na rynku w Krakowie obiegł już chyba wszystkie polskie media informacyjne. Celowo szerokim łukiem omijał Świat Dronów. Nie chciałem nakręcać tej spirali, która mogła tylko zaszkodzić całemu środowisku operatorów.
249 gramów: obowiązek rejestracji czy nie?
Wprowadzenie na rynek drona DJI Mavic Mini przyciągnęło do grona operatorów kolejne rzesze osób. Jutuberzy nazwali tego 249-gramowego drona zabawką, której właściwie wszystko wolno. Użytkownicy cieszą się, że kupili sprzęt którego nie będzie trzeba rejestrować, kiedy w 2020 roku zaczną obowiązywać dronowe przepisy unijne. A polska prawna rzeczywistość jest zupełnie
Wprowadzenie do przepisów UE: Część 1 – Klasy bezzałogowców w kategorii otwartej
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich w Części 1 Załącznika zawiera opisy klas bezzałogowców, które zostaną dopuszczone do lotów w tzw. kategorii otwartej operacji z użyciem BSP.
Co z tym ubezpieczeniem OC?
Czy ubezpieczenie OC jest na drona czy na operatora? Czy jest wymagane tylko do celów komercyjnych czy również do rekreacji? I jaka jest minimalna kwota gwarancyjna wymagana przez prawo? Na te pytania – wydawałoby się dość łatwe – udzielam odpowiedzi w poniższym artykule.
Komunikat PAŻP: skrócona procedura dla lotów BVLOS
Dobra wiadomość dla osób wykonujących loty BVLOS do celów szkoleniowych. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała o nowej skróconej procedurze dla „wzmożonych lotów Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP) o charakterze długotrwałym”.
Jak (nie) latać dronem we mgle?
Jesień to idealna pora roku na fotografowanie w otoczeniu mgieł. Niestety problem lotów dronem we mgle ma kilka aspektów zahaczających o możliwości techniczne drona, zgodność z prawem i nade wszystko bezpieczeństwo takich lotów dla innych użytkowników przestrzeni. Jak więc ugryźć ten temat „z głową”?