Porady
![Geoportal - tereny zamknięte: linie kolejowe](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/05/tereny-zamkniete-linie-kolejowe-gdansk-360x159.jpg)
Czy można latać dronem nad torami kolejowymi?
UWAGA: od 31.12.2020 r. prawo polskie zostało zastąpione rozporządzeniami europejskimi. Zarówno w prawie europejskim jak i w Wytycznych Prezesa ULC nie zawarto ograniczeń w lotach nad torami kolejowymi (jako terenami zamknięty). W związku z powyższym poniższe wskazówki od tego czasu (31.12.2020 r.) proszę traktować jako informację „historyczną” – nie ma
![](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/03/drone-3228281_1280-360x240.jpg)
Czy można latać dronem w czasie nasilonej kwarantanny (od 25.03.2020)?
Dziś – 24 marca 2020 – Premier Morawiecki ogłosił zaostrzenie zasad bezpieczeństwa w związku z koronawirusem, w tym ograniczenie w przemieszczaniu się. Do 11 kwietnia włącznie nie będzie można się swobodnie przemieszczać poza celami bytowymi, zdrowotnymi, zawodowymi. Co to oznacza dla wszystkich latających dronami?
![Port Gdynia](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/02/city-2939823_1280-360x240.jpg)
Nowe zasady lotów BSP nad portem w Gdyni
Z dniem 18 lutego 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wprowadził zmiany w sposobie zgłaszania przez operatorów dronów lotów nad terenami Portu Gdynia.
![DJI Mavic Mini](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/02/dji-mavic-mini-white-360x240.jpg)
Rejestracja dronów po 1 lipca 2020 – czy na pewno?
Na internetowych grupach dyskusyjnych na FB niemal codziennie trafiam na pytania odnośnie rejestracji dronów po 1 lipca 2020 r. Z otrzymywanych wiadomości poprzez formularz kontaktowy to samo pytania pytanie pada kilka razy w ciągu tygodnia. Po sieci krąży sporo artykułów o zmianie prawa z polskiego na unijne co nastąpi (w
![](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/02/rmz-fir-warszawa-360x191.png)
Zmiany zasad lotów BSP w tymczasowych strefach RMZ
PAŻP wprowadza zmiany w lotach dronów w strefach RMZ, które mają charakter tymczasowy, czyli obszarowo zastępują CTR/TMA gdy te są dezaktywowane. Zmiana zacznie obowiązywać z dniem 27.02.2020r.
![Świadectwo kwalifikacji UAVO](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/01/swiadectwo-kwalifikacji-uavo-360x203.jpg)
Jak przedłużyć lub wznowić uprawnienia UAVO?
Niedługo minie już 7 rok (licząc od czerwca 2013 roku) odkąd wyszło pierwsze rozporządzenie w sprawie świadectwa kwalifikacji UAVO. Pierwsi posiadacze uprawnień na „komercyjne” operowanie dronami pojawili się niewiele później. Zgodnie z zapisami tego i kolejnego „rozporządzenia zmieniającego” dla świadectw kwalifikacji z 2016 roku uprawnienia podstawowe (VLOS/BVLOS) ważne są 5
![](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2020/01/krakow-4657598_1280-360x240.jpg)
Czym grozi lądowanie DJI Mavic Mini na dachu kościoła Mariackiego
Temat drona, który uderzył w dach kościoła Mariackiego na rynku w Krakowie obiegł już chyba wszystkie polskie media informacyjne. Celowo szerokim łukiem omijał Świat Dronów. Nie chciałem nakręcać tej spirali, która mogła tylko zaszkodzić całemu środowisku operatorów.
![DJI Mavic Mini](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2019/10/dji-mavic-mini-002-360x236.jpg)
249 gramów: obowiązek rejestracji czy nie?
Wprowadzenie na rynek drona DJI Mavic Mini przyciągnęło do grona operatorów kolejne rzesze osób. Jutuberzy nazwali tego 249-gramowego drona zabawką, której właściwie wszystko wolno. Użytkownicy cieszą się, że kupili sprzęt którego nie będzie trzeba rejestrować, kiedy w 2020 roku zaczną obowiązywać dronowe przepisy unijne. A polska prawna rzeczywistość jest zupełnie
![Etykiety identyfikacyjne klas C0 - C4 dronów](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2019/07/etykiety-identyfikacyjne-klas-c0-c4-dronow-360x202.png)
Wprowadzenie do przepisów UE: Część 1 – Klasy bezzałogowców w kategorii otwartej
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich w Części 1 Załącznika zawiera opisy klas bezzałogowców, które zostaną dopuszczone do lotów w tzw. kategorii otwartej operacji z użyciem BSP.