AktualnościRolnictwoZ Polski

Odstępstwo w kategorii otwartej dla operacji rolniczych i lotów demonstracyjnych

Jak poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego, od dnia 7 maja 2025 roku do 6 stycznia 2026 roku funkcjonuje odstępstwo dotyczące zniesienia maksymalnej masy startowej BSP, zmiany bezpiecznej odległości oraz umożliwienia zrzutu materiału podczas lotu BSP w kategorii otwartej, podkategorii A3. Jest to ukłon w stronę łatwiejszej realizacji m.in. lotów dużymi dronami opryskowymi oraz pokazów dużych dronów o masie < 105 kg na zasadach VLOS.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o następujące odstępstwo nr LBSP/SPEC/O/2025-02, które obowiązuje od 7 maja 2025 r. do 6 stycznia 2026 r. W trakcie jego obowiązywania łatwiejsze będzie wykonywanie operacji z wykorzystaniem dronów o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 105 kg do celów rolniczych, ochrony zwierząt, profesjonalnej prezentacji, z wyłączeniem lotów sportowych i rekreacyjnych.

Odstępstwo obejmuje loty dużych dronów (<105 kg MTOM) używanych np. w rolnictwie, czyli przykładowo maszyn rolniczych z serii DJI Agras, które służą do oprysków i zasiewów pól. Dodatkowo odstępstwo umożliwi np. prezentację dużych dronów typu DJI FlyCart bez konieczności występowania o zezwolenie do Prezesa ULC na operacje w kategorii szczególnej. Dron użytkowany na zasadach odstępstwa musi być dronem seryjnym (nie skonstruowanym do użytku prywatnego).

Operacje realizowane na podstawie odstępstwa muszą być wykonywane:

  • na zasadach VLOS,
  • do wysokości 30 m AGL,
  • minimum 30 metrów od obszaru, niebędącego pod kontrolą pilota BSP, takiego jak tereny mieszkalne, handlowe, przemysłowe czy rekreacyjne, na których przebywają osoby postronne,
  • minimum 30 metrów odległości poziomej od osób postronnych.

Występują też konkretne wymogi względem pilota BSP i jego uprawnień. Pilot musi:

  • mieć uprawnienia co najmniej NSTS-01 lub NSTS-02 lub STS-01,
  • przejść dodatkowe szkolenie naziemne oraz praktyczne przeprowadzone przez członka personelu odpowiedzialnego za zadania z zakresu szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych z zakresu odstępstwa.

Ponadto operator SBSP jest zobowiązany do przestrzegania obowiązków określonych w sekcji UAS.OPEN.050 rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Z kolei pilot BSP jest zobowiązany do przestrzegania obowiązków określonych w sekcji UAS.OPEN.060 tego samego rozporządzenia 2019/947.

Więcej informacji w dokumencie: Wymagania obowiązujące dla operatora SBSP w ramach stosowania odstępstwa nr LBSP/SPEC/O/2025-02.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

GUGiK opublikował nowe wytyczne dla lotów fotogrametrycznych BSP

Następny

Konferencja Droniada Tech by Politechnika Śląska - 6.06.2025 r.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *