Porady

„Miasto rozróżnialne na mapie lotniczej” czyli jakie?

Na chwilę obecną (zanim wejdzie nowe rozporządzenie) loty dronów nad miastem powyżej 25 tyś. mieszkańców regulowane są Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.

Pisałem o tym już dawno we wpisie „Loty dronem nad miastem”. W obu rozporządzeniach pojawiają się sformułowania „miasto rozróżnialne na mapie lotniczej”. Jest to temat o tyle ciekawy, że takie „miasto” ma inne granice od tych tradycyjnych granic administracyjnych, a to powoduje z automatu, że loty dronem w miastach powyżej 25 tyś. mieszkańców są możliwe również bez zgody, o ile latamy poza terenami „miasta rozróżnialnego na mapie lotniczej”. A jak się okazuje takich terenów jest całkiem sporo… w samych miastach.

O tym temacie też już pisałem we wspomnianym wpisie w paragrafie „CZY STREFA R ROZCIĄGA SIĘ NAD CAŁYM MIASTEM?”. Jakiś czas temu ktoś w komentarzu do tamtego artykułu zapytał o źródło, którym się posłużyłem do wyjaśnienia tego pojęcia „miasta rozróżnialnego na mapie”. Ponieważ źródła jako tako nie miałem, zacząłem szperać i… wyszperałem.


Oryginalny artykuł na ten temat znajduje się na stronie: http://psp.org.pl/czym-sa-miasta-rozroznialne-na-mapie-lotniczej/.


Cytując fragment ze strony PSP.org.pl, którego autorem (w korespondencji listowej) jest Dyrektor Biura Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego PAŻP, mamy:

„(…) Obowiązek stosowania się do ograniczeń dotyczy lotów nad miastami rozróżnialnymi ma mapie lotniczej ICAO bez uwzględniana innych map np. administracyjnych, drogowych publikowanych w mniejszych skalach zawierających granice administracyjne miast.

(…) Mapy lotnicze publikowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, zarówno będące integralną częścią Zintegrowanego Pakiecie Informacji Lotniczych AIP, a przede wszystkim Lotnicza Mapa Polski ICAO 1:500 000, tworzone są z zachowaniem wymogów Załącznika 4 ICAO oraz Instrukcji Technicznej K-2 – Mapy topograficzne do celów gospodarczych.”

Zatem na chwilę obecną (z obowiązującym starym rozporządzeniem) droniarze mogą posługiwać się Lotniczą Mapą Polski ICAO 1:500000 zwaną popularnie „mapą VFR”. Jak ona wygląda w wersji 2015 można sprawdzić tutaj. Obszar „miast rozpoznawalnych na mapie lotniczej” jest tu oznaczony na żótło. Gdzie indziej można spotkać oznaczenie szare miast- np. na dokładniejszych mapach VFR lotnisk dostępnych tutaj: http://www.ais.pansa.pl/vfr/.

Mieszkając w dużym mieście może się jednak okazać, że poza gęstą zabudową domów, osiedli czy innych budynków przemysłowych, można w mieście latać bez pozwoleń ULC i urzędu miasta (prezydenta/burmistrza) i jest to całkiem legalne. Nowe rozporządzenie ma całkowicie znieść strefę „R” dla operatorów/pilotów dronów, jednak pozostaną zasady zachowania odpowiednich odległości od osób, budynków i innych przeszkód, a cała odpowiedzialność za zachowanie bezpieczeństwa lotu będzie spoczywać wyłącznie na operatorze.

Poprzedni

Drony opanują stadion! Szkolenie UAVO na Stadionie Narodowym już 9 kwietnia 2016

Następny

Testy dronów DAx8 do wytwarzania chmur

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.