PoradyPrawo

Jak zrobić konwersję świadectwa UAVO do uprawnień UE?

Od 31.12.2020 r. obowiązuje w Polsce (oraz w całej UE) europejskie prawo dla dronów. Posiadacze świadectw kwalifikacji UAVO dostali możliwość ich konwersji do nowych uprawnień UE. Podpowiadamy jak zrobić konwersję świadectwa kwalifikacji UAVO, do jakich uprawnień ono konwertuje i… czy w ogóle warto je robić.

Kiedy powinienem zrobić konwersję świadectwa kwalifikacji UAVO?

To ważne pytanie, bowiem polskie świadectwa kwalifikacji UAVO można wykorzystywać jeszcze przez równy rok do 31.12.2021 r. Jest jednak jeden istotny warunek by wciąż z nich korzystać – uprawnienia do nich wpisane muszą być wciąż ważne. I tutaj kryje się odpowiedź na pytanie z nagłówka – pilot powinien przeprowadzić konwersję swojego świadectwa kwalifikacji UAVO w sytuacji przede wszystkim jeśli w 2021 roku kończą mu się uprawnienia wpisane do świadectwa – podstawowe (VLOS/BVLOS) lub dodatkowe (UAV<5kg, UAV(MR)<25kg itd. lub INS).

Przykład 1

Pilot BSP posiada ŚK UAVO z uprawnieniami VLOS i UAV<5kg. VLOS ma jeszcze ważne, natomiast UAV<5kg wygasło mu już ponad 6 miesięcy temu. Co powinien zrobić?

Od 19.01.2021 r. ULC informuje, że w przypadku ważnych jedynie uprawnień podstawowych VLOS/BVLOS wciąż można konwertować ŚK UAVO, ale jedynie do kategorii otwartej A1/A2/A3.

Przykład 2

Pilot BSP posiada ŚK UAVO z uprawnieniami VLOS i UAV<5kg. VLOS ma ważny jeszcze 2 lata np. do marca 2023, ale UAV<5kg kończy mu się w marcu tego roku 2021. Co powinien zrobić?

Do marca 2021 musi konwertować ŚK UAVO na nowe uprawnienia. Najlepiej nie zwlekać i zrobić to już teraz. Po konwersji dostanie nowe uprawnienia na kolejne 5 lat.

Przykład 3

Pilot BSP posiada ŚK UAVO z uprawnieniami VLOS, UAV<5kg, UAV(A)<25kg. VLOS ma ważny jeszcze 3 lata np. do marca 2024, UAV<5kg ma ważny jeszcze rok do 2022 r., ale kończy mu się UAV(A)<25kg w czerwcu 2021 r. Co powinien zrobić?

Żeby nie stracić uprawnienia UAV(A)<25kg powinien przeprowadzić konwersję świadectwa przez upłynięciem terminu ważności tego uprawnienia. W przeciwnym wypadku wygaśnie mu UAV(A)<25kg. Dalej będzie mógł korzystać z ŚK UAVO, ale w zakresie, w którym ma pozostałe ważne uprawnienia – w tym przypadku VLOS i UAV<5kg. Tak czy inaczej – do końca 2021 r. powinien zrobić konwersję ŚK UAVO, żeby nie stracić pozostałych uprawnień.

Przykład 4

Pilot BSP posiada ŚK UAVO z uprawnieniami VLOS, UAV<5kg – obydwa ważne do 2022 r. lub nawet dłużej. Co powinien zrobić?

Powinien przeprowadzić konwersję świadectwa kwalifikacji UAVO do końca 2021 r. żeby dostać nowe uprawnienia na kolejne 5 lat. Może to zrobić pod koniec roku 2021 r.

A zatem w skrócie:

  • pilot BSP powinien zrobić konwersję przed upłynięciem terminu ważności jakiegokolwiek uprawnienia, które wygasa mu w 2021 r. – wtedy dostanie nowe uprawnienia UE
  • jeśli nie zachodzi powyższe – pilot BSP powinien zrobić konwersję do końca 2021 r. żeby dostać nowe uprawnienia UE

Uwaga – ważne: okres 5 lat liczy się od momentu konwersji. Zatem jeśli ktoś zrobi konwersję w styczniu 2021 r. mimo, że ma ważne uprawnienia do końca tego roku (2021) lub nawet dłużej to nowe uprawnienia będą ważne przez 5 lat od stycznia. Jeśli wykona konwersję na koniec roku to będzie o te kilka miesięcy do przodu, bo przez cały 2021 r. może latać na polskim ŚK UAVO, a nowe 5 lat będzie liczone od końca roku.

Nie mniej – pilot BSP może zrobić konwersję już teraz jeśli nie przeszkadza mu powyższy fakt. Zaletą takiego rozwiązania jest od razu wpisanie w profilu cyfrowym pilota/operatora nowych uprawnień UE, z których potencjalnie będzie mógł korzystać na terenie całej Unii.

Na czym polega konwersja świadectwa kwalifikacji UAVO?

Uprawnienia unijne różnią się od polskich uprawnień wydawanych do tej pory. Nie ma już podziału na komercję i rekreację, zakres wagowy jest również inny. Warto zatem wiedzieć na co można przekonwertować polskie świadectwo kwalifikacji UAVO – a najlepiej wyjaśnia do prosta infografika od Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Konwersja świadectwa kwalifikacji UAVO na uprawnienia unijne

Podsumowując:

  • świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniami VLOS dopuszcza pilota do lotów w całej kategorii otwartej (podkategorie A1, A2, A3) oraz w kategorii szczególnej w lotach VLOS
  • świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniami BVLOS dopuszcza pilota do lotów w całej kategorii otwartej (podkategorie A1, A2, A3) oraz w kategorii szczególnej w lotach VLOS i BVLOS
  • dodatkowo (zmiana z 19.01.2021 r.): jeśli w ŚK UAVO jedyne ważne uprawnienie to uprawnienie podstawowe (VLOS lub BVLOS) bez dodatkowego – konwertuje ono do całej kategorii otwartej A1/A2/A3.

Pełna tabela pokazująca konwersję starych uprawnień na nowe znajduje się tutaj:

Źródło: https://ulc.gov.pl/pl/drony/5306-konwersja-swiadectw-kwalifikacji-uavo-informacje

Zwrócę jeszcze uwagę na pewien bonus, który dostali posiadacze uprawnienia UAV<5kg. Polskie prawo dzieliło drony na te do 5kg, do 25kg i do 150kg. Krajowe scenariusze standardowe (NSTS) dzielą drony tylko na te do 4kg i do 25kg. Posiadacze uprawnień UAV<5kg dostaną jednak możliwość latania w scenariuszach dronami typu wielowirnikowiec do 25kg, bowiem nie mogą otrzymać konwersji na uprawnienia mniejsze niż mieli w polskim świadectwie kwalifikacji. Dostają zatem bonus – ich uprawnienia z UAV <5kg konwertują do UAV(MR)<25kg. Posiadacze wyższych kategorii wagowych w ŚK UAVO niż 25kg (czyli <150kg) będą mogli wykorzystać swoje uprawnienia, ale tylko poza scenariuszami standardowymi, bo te nie przewidują wyższej wagi niż 25kg.

Jak zrobić konwersję świadectwa kwalifikacji UAVO do nowych uprawnień?

Sam proces jest prosty i nieskomplikowany. Konwersji można dokonać w pełni cyfrowo poprzez platformę ePUAP lub poprzez wysłanie listu pocztowego do ULC z podpisanym ręcznie wnioskiem o konwersję uprawnień. Zanim to jednak nastąpi należy zarejestrować się na stronie https://drony.ulc.gov.pl/ jak operator – osoba fizyczna i zgłosić do potwierdzenia profil pilota BSP:

Po założeniu profilu pilota będzie on w stanie „oczekującym na zatwierdzenie” do momentu przejścia szkolenia i zaliczenia egzaminu do podkategorii A1/A3 lub do momentu konwersji uprawnień. Wniosek o konwersję można wygenerować bez przechodzenia szkolenia i egzaminu do A1/A3, bowiem operator ze świadectwem kwalifikacji UAVO nie musi robić żadnych szkoleń i egzaminów w kategorii otwartej.

Przechodząc na profil pilota będziemy widzieli następujące opcje:

Kliknięcie na przycisk „Konwersja świadectwa UAVO” spowoduje pobranie spakowanego pliku .zip z wypełnionym wnioskiem o konwersję UAVO.

Wniosek należy wydrukować, podpisać ręcznie i wysłać listem (najlepiej poleconym) na dziennik podawczy Urzędu Lotnictwa Cywilnego załączając do niego oryginał świadectwa kwalifikacji UAVO (<– co do tego jest pewna wątpliwość, dostałem informację od ULC, że chyba zmienią ten zapis, by przez ten czas od złożenia wniosku do nadania uprawnień UE zostawić sobie ŚK UAVO w razie kontroli).

Droga cyfrowa – wysyłka poprzez ePUAP / gov.pl

Jeśli ktoś nie ma ochoty wysyłać listu do ULC może wybrać całkiem cyfrową drogę czyli oficjalną platformę do komunikacji z urzędami – ePUAP lub Portal gov.pl.

Wchodzimy na https://www.gov.pl/ i klikając w prawym górnym rogu przycisk „Mój Gov” logujemy się wybraną przez nas metodą (może to być Profil Zaufany, e-dowód, konto w banku). Po zalogowaniu zostaniemy przeniesieni na nasz profil na portalu https://moj.gov.pl/. Następnie po prawej stronie trzeba znaleźć napis „Pismo ogólne” i przejść dalej (klik!).

Następnie wyszukujemy w polu „Wybierz urząd…” Urząd Lotnictwa Cywilnego, a dalej w polu „Rodzaj pisma” wybieramy „Wniosek”. Następnie nadajemy naszemu wnioskowi tytuł: Wniosek o konwersję świadectwa kwalifkacji UAVO a dalej w polu „Treść pisma” wpisujemy coś na kształt poniższej formułki pamiętając również o załącznikach.

Do załączników wrzucamy skan wypełnionego wniosku 1EU/LBSP uprzednio wygenerowanego z konta drony.ulc.gov.pl (proponuję nadać informatywną nazwę pliku np. „imie-nazwisko-1eu-lbsp-wniosek-o-konwersje-uavo.pdf”) oraz skan Waszego aktualnego ŚK UAVO.

Przechodząc „Dalej” wystarczy ostatecznie zatwierdzić wysyłkę pisma i tym samym nasze pismo oficjalną drogą cyfrową trafi do rozpatrzenia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Warto pamiętać, żeby nie zwlekać z konwersją do ostatniego dnia ważności świadectwa. Dodatkowo składając wniosek cyfrowo nie pozbywacie się fizycznie swojego ŚK UAVO, natomiast wysyłając wniosek 1EU/LBSP klasyczną pocztą oryginał świadectwa powinniście załączyć do wniosku.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Jak uzyskać certyfikat kompetencji pilota BSP?

Następny

Projekt dronowy ASSURED-UAM

40 komentarzy

  1. 5 stycznia 2021 at 08:24 — Odpowiedz

    Dzięki za prostą instrukcję. Jedno pytanie. Wiesz może kiedy faktycznie zachodzi konwersja, czy po kliknięciu „konwertuj uprawnienia”, czy dopiero po tym jak ULC otrzyma i zaakceptuje wszystkie papiery?

    • 5 stycznia 2021 at 09:55 — Odpowiedz

      Konwersja raczej dokonuje się formalnie wtedy, gdy dostaniesz jakąś odpowiedź od ULC. Samo złożenie wniosku nie jest tym momentem.

  2. 5 stycznia 2021 at 10:02 — Odpowiedz

    Mam pytanie odnośnie:

    Uwaga – ważne: okres 5 lat liczy się od momentu konwersji. Zatem jeśli ktoś zrobi konwersję w styczniu 2021 r. mimo, że ma ważne uprawnienia do końca tego roku (2021) lub nawet dłużej to nowe uprawnienia będą ważne przez 5 lat od stycznia. Jeśli wykona konwersję na koniec roku to będzie o te kilka miesięcy do przodu, bo przez cały 2021 r. może latać na polskim ŚK UAVO, a nowe 5 lat będzie liczone od końca roku.

    Jeśli wykonam konwersję 15.12.2021, a starą licencję mam jeszcze ważną 3 lata licząc od lipca 2020, to czy te 5 lat będzie liczone od 15.12.2021, czyli do 15.12.2026., czy może do 1.12.2026 a może do 31.12.2026?

    • 5 stycznia 2021 at 11:23 — Odpowiedz

      Myślę, że będzie ważne od dnia wykonania konwersji przez ULC czyli nawet nie od 15.12.2021 r. tylko od dnia, w którym przeprocedują dokumenty (po 15.12.2021 r.).

  3. 5 stycznia 2021 at 11:22 — Odpowiedz

    A przypadku kiedy mam ważne VLOS (do 12.2021) a UAV mi się skończyły na początku zeszłego roku?
    Zaczynam zabawę od nowa (czyli zdaję wszystkie egzaminy itp.)?

    • 5 stycznia 2021 at 11:43 — Odpowiedz

      Nie trzeba robić nowych egzaminów, wystarczy doliczyć 6 miesięcy do tej daty wygaśnięcia UAV<5kg - jeśli wciąż są ważne po doliczeniu to należy zrobić konwersję przed upływem tego "nowego" terminu ważności.

      • 5 stycznia 2021 at 12:31 — Odpowiedz

        Dziękuję za odpowiedź.
        Wygasły mi w Grudniu 2019, więc trzeba nowe egzaminy…

        • 5 stycznia 2021 at 13:42 — Odpowiedz

          No tak… to już zdecydowanie zbyt dawno. Ale może wystarczy kategoria otwarta? Wtedy egzaminy są na stronie ULC za darmo.

          • 5 stycznia 2021 at 14:52

            Raczej muszę zrobić. Przydadzą się. Dziękuję za pomoc!
            Pozdrawiam 🙂

      • 5 stycznia 2021 at 21:02 — Odpowiedz

        Czyli jeśli UAV<5kg skończyło mi się 11.11.2020 a VLOS mam do 11.11.2022 to uda mi się wykonać konwersję?

        • 6 stycznia 2021 at 00:23 — Odpowiedz

          Tak, z powodu epidemii uprawnienia są przedłużone o 6 miesięcy.

  4. 5 stycznia 2021 at 21:13 — Odpowiedz

    Posiadam świadectwo kwalifikacji z wpisanymi dwoma uprawnieniami: VLOS ważne do 09/07/2022 oraz UAV<5kg ważne do 09/07/2020 (wygasło),
    na stronie ULC jest informacja "Podstawowym warunkiem konwersji jest posiadanie świadectwa kwalifikacji UAVO z ważnym uprawnieniem podstawowym wraz z przynajmniej jednym ważnym uprawnieniem dodatkowym"
    W moim przypadku uprawnienie podstawowe jest ważne natomiast uprawnienie dodatkowe wygasło więc teoretycznie nie mogę skorzystać z konwersji,
    natomiast ULC wydał 03.04.2020 r. komunikat odnośnie przedłużenia ważności kwalifikacji:
    http://www.swiatdronow.pl/automatyczne-przedluzenie-waznosci-uprawnien-uavo-w-czasie-stanu-epidemii

    Czy w takim przypadku jest możliwość konwersji świadectwa??
    Czy ktoś z was dokonywał konwersji świadectwa które wygasło w tamtym roku?

    • 6 stycznia 2021 at 00:22 — Odpowiedz

      Pana uprawnienie UAV<5kg jest zatem ważne jeszcze 6 miesięcy od 9.07.2020 a więc do 9.01.2021 r. Ja bym się pospieszył z konwersją 🙂

    • 6 stycznia 2021 at 14:03 — Odpowiedz

      Mam niemal identyczną sytuację – UAV<5kg ważne do 07/07/2020 – z powodu pandemii przedłużone do 07/01/2021. 3 Stycznia wysłałem wniosek o konwersję przez ePuap, póki co odpowiedzi od ULC brak, trochę się obawiam że za późno, ale i tak czasu wiele nie było, skoro wszystko ruszyło 31.12.2020

  5. 6 stycznia 2021 at 22:37 — Odpowiedz

    Vlos mam do 12/05/2023
    UAV-5kg do 04/12/2023
    Czyli konwersje robic najlepiej pod koniec grudnia 2021?

    Czy muszę zrobić szkolenie na ULC on line,zeby aktualnie moc latac?

    • 10 stycznia 2021 at 10:40 — Odpowiedz

      Jeśli chcesz możliwie najbardziej wydłużyć ważność nowych uprawnień najlepiej zrobić konwersję w grudniu 2021. Przy czym jeśli chciałbyś latać już w tym roku gdzieś poza Polską, w innych krajach UE, to konwersję powinieneś zrobić wcześniej. Ewentualnie będziesz latał poza Polską tylko w kategorii Otwartej, to wystarczy jak zrobisz szkolenie i test na A1/A2(opcjonalnie)/A3.

      Jeśli masz aktualne ŚK i chcesz latać w Polsce nie musisz robić szkoleń, Twoje ŚK obowiązuje do końca roku.

  6. 7 stycznia 2021 at 08:42 — Odpowiedz

    Wysyłając wniosek klasyczną pocztą należy dołączyć oryginał ŚK czy nie? W artykule są sprzeczne informacje.
    pozdro

  7. 12 stycznia 2021 at 16:34 — Odpowiedz

    Dzięki za rzeczowe i jasne wytłumaczenie. Znacznie przyspieszyło mi to cały proces.

  8. 23 stycznia 2021 at 15:16 — Odpowiedz

    Już się zmieniło. Od bodaj 19-go stycznia 2021, wniosek o konwersję wypełnia się szybko online i wystarczy tylko ważność uprawnienia podstawowego. Jeśli uprawnienia dodatkowe są już nieważne – konwersja nastąpi do A1/A2/A3 do <4kg.

    • 23 marca 2021 at 07:59 — Odpowiedz

      Uprawnienia mam ważne jeszcze przez kilka lat, 4 stycznia przez epuap złożyłam wniosek o konwersję. Nie latałam do tej pory, dziś loguje się do ulc, status wciąż oczekuje na konwersję. Przez 2,5 miesiąca nie ruszyło się nic

  9. 23 stycznia 2021 at 19:16 — Odpowiedz

    Czy jeżeli dokonam konwersji śk, a chcę latać w kategorii szczególnej to czy muszę składać w takiej sytuacji oświadczenia NSTS do ULC?

    • 27 stycznia 2021 at 02:16 — Odpowiedz

      Tak, oświadczenie jest oświadczeniem operatora, konwersja uprawnienia na nowe to kwestia posiadanych uprawnień pilota.

  10. 28 stycznia 2021 at 10:18 — Odpowiedz

    Czy ktoś dostał potwierdzenie konwersji uprawnień. Ja złożyłem przez epuap 4 stycznia , bo wygasały mi 7 stycznia ( 7 lipca+ pół roku) i jak narazie cisza.

  11. 3 lutego 2021 at 14:45 — Odpowiedz

    „Posiadacze uprawnień UAV<5kg dostaną jednak możliwość latania w scenariuszach dronami typu wielowirnikowiec do 25kg, bowiem nie mogą otrzymać konwersji na uprawnienia mniejsze niż mieli w polskim świadectwie kwalifikacji. "
    A co w takim razie z np stałopłatami o masie między 4 kg i 5 kg? Mając UVAO<5 kg można było latać to czemu więc nie ma konwersji do NSTS-03?

    • 5 lutego 2021 at 19:26 — Odpowiedz

      Decyzja ULC jest taka, że UAVO VLOS<5kg przeszło w NSTS01 i NSTS02 więc niestety jeśli ktoś latał stałopłatem o masie większej niż 4kg - musi zrobić szkolenie do NSTS03.

  12. 7 lutego 2021 at 17:16 — Odpowiedz

    Witam,
    Orientuje się Pan jaki jest termin przesłania wniosku do urzędu po pobraniu dokumentów do konwersji świadectwa? I co się stanie jeśli nie wyślę ich w terminie? Mogę poczekać z przesłaniem dokumentów mimo że mam już status 'oczekujący na zatwierdzenie’?

    • 9 lutego 2021 at 01:22 — Odpowiedz

      Data poboru wniosku nie ma większego znaczenia. Status operatora „oczekujący na zatwierdzenie” raczej nie zmieni si chyba, że zrobi Pan właśnie konwersję albo przejdzie egzamin do A1/A3.

  13. 19 lutego 2021 at 22:00 — Odpowiedz

    W jakim terminie od wysłania wnioski mogę spodziewać się konwersji uprawnień i jak się o tym dowiem. Wysłałem wniosek elektronicznie 05.01.2021 i wciąż bez odpowiedzi

    • 21 lutego 2021 at 19:37 — Odpowiedz

      Wydaje mi się, że już powinno dawno być. Proponuję napisać lub zadzwonić do ULC, żeby się upewnić, że wniosek gdzieś na przepadł…

  14. 4 czerwca 2021 at 21:52 — Odpowiedz

    Moje uprawnienie VLOS do 2kg skończyło ważność 08.04.2021 a świadectwo kwalifikacji mam ważne bezterminowo. Czy mogę dokonać konwersji?

    • 8 czerwca 2021 at 18:18 — Odpowiedz

      Świadectwo ma uprawnienia podstawowe (VLOS/BVLOS) i dodatkowe (kategoria BSP i waga). Jeśli wygasło dodatkowe, ale jeszcze ostało się jakieś podstawowe (5-letnie) to wtedy można konwertować, ale już tylko do A1,A2,A3.

  15. 20 lipca 2021 at 22:48 — Odpowiedz

    Lecę do Chorwacji za miesiąc. Chciałem wstrzymać się z konwersją VLOS (ważne do 2023, więc chciałem w grudniu 2021 robić konwersję). Czy mogę teraz zarejestrować się online i zrobić sobie darmowe testy żeby mieć jakikolwiek papier ważny w UE, a potem zrobić konwersję i to jakby nadpisać? Generalnie z tego co rozumiem różnica między moim wcześniej płatnym VLOS (po konwersji), a testem online to kategoria A2? Tzn robiąc teraz test online mam A1 i A3, a vlos to jakby a1,a2,a3?

    • 21 lipca 2021 at 15:51 — Odpowiedz

      Możesz sobie zrobić A1/A3 niezależnie od konwersji, nie ma to wpływu na Twoje uprawnienia po dokonaniu konwersji. Co do drugiego pytania – A1/A2/A3 nie jest równoznaczne z uprawnieniami ze świadectwa ponieważ konwersja daje Ci możliwość latania również w kategorii szczególnej, gdzie ryzyko jest większe (NSTS od 01 do 08), a A1-A3 to podkategorie kategorii otwartej (z ograniczeniami do lotów do 120m i z dala od ludzi z wyjątkiem A1 do 500g wagi drona – tutaj nad ludźmi jeszcze można).

  16. 27 września 2021 at 12:52 — Odpowiedz

    Miało być łatwiej, a wyszło tak jak zwykle.
    Mam ŚK VLOS z uprawnieniem dodatkowym UAV<5kg. Przez EPUAP wysłałem do ULC wniosek o konwersję (1EU/LBSP) wraz z kopią ŚK. Zastanawiam się teraz, czy powinienem przesłać jeszcze załącznik 2/n? A jeśli tak to który, NSTS-02?
    Sprawa wygląda tak, że jeśli wykonywałbym loty w kategorii szczególnej, to dla innego niż ja operatora. Prywatnie wystarczą mi uprawnienia z kategorii otwartej.
    Wysyłając wniosek (2/n) niby nic nie tracę, ale zobowiązuje mnie to do przygotowania sterty dokumentacji… Proszę o radę.

    • 27 września 2021 at 19:37 — Odpowiedz

      Jeśli będzie Pan latał dla innego operatora, to nie trzeba składać Dodatku 2N, bo on jest właśnie po to żeby latać samodzielnie jako operator. Nie ma takiego obowiązku pod warunkiem, że ten operator, dla którego Pan lata złożył to oświadczenie w swoim imieniu. Co do tego „który NSTS” to zależy czym Pan lata i jak? Pierwsze 4 NSTS to VLOS na poszczególne wagi i rodzaje BSP (<4kg, MR<25kg, A<25kg, H<25kg) a kolejne cztery NSTS (od 05 do 08) to ich odpowiedniki BVLOS.

  17. 15 grudnia 2021 at 06:38 — Odpowiedz

    A co to za wyjątkowy adres na kopertę „dziennik podawczy Urzędu Lotnictwa Cywilnego”. Czy to po prostu
    URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO
    ul. M. Flisa 2
    02-247 Warszawa
    Czy jakiś szczególny inny?

    • 20 grudnia 2021 at 10:57 — Odpowiedz

      Może być właśnie taki ogólny, tam i tak wszystko trafia na dziennik podawczy.

  18. 18 października 2022 at 10:15 — Odpowiedz

    Witam. Jest sobie rozporządzenie z dnia 23.09.2021 r. w sprawie kwalifikacji przydatnych w ratownictwie wodnym, ktore jako jeden z rodzajów tych kwalifikacji określa posiadanie „kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, określone w przepisach ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784 i 847);” Jak wiemy tych dokumentów już nie ma. Pozostaje pytanie jakie obecnie wydawane dokumenty stanowią odpowiednik uprawnień wymienionych w tym rozporządzeniu. Czy posiadanie uprawnien A1/A2/A3 jest wystarczające czy musi być coś z kategorii szczególnej ?

    • 20 października 2022 at 09:05 — Odpowiedz

      Prawdę mówiąc ciężko powiedzieć, bo obecnie nie ma podziału na cel lotu (rekreacyjny lub nie), a sam podział zmienił się na kategorie otwartą i szczególną. Nieformalnie mogę powiedzieć tyle, że A1-A3 są traktowane niejako do rekreacji, a jak ktoś chce latać zawodowo z większym ryzykiem to powinien zainteresować się NSTS. Można zatem wnioskować, że loty w celach innych niż rekreacyjne to loty w kategorii szczególnej – tak też traktował to ULC gdy poddawał konwersji polskie świadectwa kwalifikacji UAVO – były one konwertowane do NSTS’ów właśnie.

      • 24 października 2022 at 07:25 — Odpowiedz

        UAVO było konwertowane do NSTS-01 bodajże pod warunkiem, że miało się ważne jakieś uprawnienie dodatkowe (prześledziłem tabelę konwersji), jeśli takowe wygasło UAVO konwertowane było właśnie do A1-A3. Wiem, że jedno prawo nie nadąża za drugim, szukamy jakiegoś pomysłu, interpretacji, napisałem nawet do ULC w tej sprawie. Na razie nikt nie chce się określić…

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *