AktualnościZe Świata

DJI Mavic 3 dostał europejski certyfikat C1

W dniu 18.08.2022 r. firma DJI pochwaliła się ważną informacją dla swoich klientów – w szczególności właścicieli model DJI Mavic 3. Jest to pierwszy dron na rynku z certyfikatem C1 umożliwiającym latanie w podkategorii A1 kategorii otwartej po 1 stycznia 2024 r.

Firma DJI certyfikowała swój model w niemieckim podmiocie (jednostce notyfikowanej): TÜV Rheinland, który zresztą sam również pochwalił się tym faktem. Certyfikat C1 jest oczywiście ważny w całej Unii Europejskiej, a w szczególnych przypadkach nawet poza nią tzn. dodatkowo w Norwegii, Islandii oraz Księstwie Liechtenstein.

Aby latać dronem DJI Mavic 3 z nowym certyfikatem unijnym C1 użytkownik musi w pierwszej kolejności zaktualizować firmware w swoim dronie do najnowszej wersji.

Certyfikat C1 dla DJI Mavic 3 oznacza, że dron ten od 1.01.2024 r. czyli od początku obowiązywania zasad pełnej kategorii otwartej, będzie mógł latać legalnie w podkategorii A1. Ze swoją masą 895g (<900g) będzie mógł wykonywać operacje bez ograniczeń odległości od osób postronnych (ale nie nad nimi – dopuszczalny jest jedynie niezamierzony przelot). Jak w całej kategorii otwartej – nie dozwolone jest przelatywanie w żadnym przypadku nad zgromadzeniem osób. Pilot będzie musiał zapoznać się z instrukcją obsługi DJI Mavic 3 oraz przejść szkolenie i zdać egzamin do certyfikatu A1/A3 pilota BSP.

Na chwilę obecną (przepisy przejściowe do 31.12.2023 r.) w kategorii otwartej DJI Mavic 3 może latać najbliższej 50m w poziomie od ludzi, a pilot powinien mieć certyfikaty A1/A3 oraz A2. Jeśli użytkownik DJI Mavic 3 nie zdecyduje się na aktualizację oprogramowania w celu uzyskania certyfikatu C1 dla swojego modelu to od 1.01.2024 r. w kategorii otwartej będzie mógł nim latać najbliższej 150m od zabudowy.

Co jeszcze wnosi certyfikacja C1 dla DJI Mavic 3?

Uzyskanie certyfikatu C1 w DJI Mavic 3 powoduje nowe zmiany po aktualizacji oprogramowania:

  • Mavic 3 spełnia nowy poziom redukcji hałasu 83db.
  • gdy inteligentny tryb lotu ActiveTrack jest używany do filmowania osób lub obiektów, odległość od osoby/obiektu będzie ograniczona do 50 m, powyżej 50 m funkcja ActiveTrack zostanie wyłączona.
  • pomocnicze diody LED będą włączane lub wyłączane automatycznie podczas użytkowania, a będzie się to działo w oparciu o rzeczywiste warunki w locie
  • diody LED na przednich ramionach drona będą domyślnie migać przez cały czas od włączenia do momenty wyłączenia drona

WAŻNE: aktualizacja firmware w dronie wg zapowiedzi producenta nie będzie już odwracalna.

Inne obowiązki, które pojawiają się wraz z certyfikatem to obowiązek posiadania etykiety C1 na dronie. W tej kwestii producent DJI ma wysyłać informacje do klientów i użytkowników DJI Mavic 3 już w czwartym kwartale tego roku.

Producent DJI zapowiedział również, że podejmie starania certyfikacji innych swoich modeli, by uzyskać odpowiednie certyfikaty UE i przygotować swoje drony do użytku po 31.12.2023 r.

Źródło informacji: https://www.dji.com/pl/newsroom/news/dji-granted-worlds-first-c1-certificate-for-mavic-3-series

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Prawne regulacje wykorzystywania dronów w ramach tzw. nowej sztuki wojny.

Następny

Premiera nowego drona DJI Avata już 25.08.2022 r.

3 komentarze

  1. 7 stycznia 2023 at 10:26 — Odpowiedz

    Ciekawy artykuł, ciekawe jak sprawa będzie wyglądała z dronami które już są jakiś czas na rynku np. Mavic Air 2 ?

  2. 3 października 2023 at 10:40 — Odpowiedz

    Pozostaje pytanie , co z dronami do lotów w STS01 i 02. Mavic pro 3 spełnia wymagania podobnie jak Phantom4 , no może wymagają pewnej korekty oprogramowania do zgodności z wymogami , ale jest to możliwe i pytanie , czy taki dron otrzymując klasę C2 nie otrzyma już C5 i 6 ? i dlaczego , przecież wagowo i sprzętowo jest odpowiedni. Obecnie nadano np. klasę C2 i od 01.01.2024 w STS01 czy 02 nie polecimy… mamy na szczęście jeszcze 2 lata czasu w naszych NSTS , ale pytanie już warto zadać. Czy drony z niższą klasą np. C2 mogące spełnić wymagania do klasy C5 np. poprzez zmianę oprogramowania będą mogły wykonywać loty w STS czy nie …

    • 5 października 2023 at 08:25 — Odpowiedz

      Dron klasy C3 można przystosować do C5 poprzez odpowiedni software/hardware, ale C2 raczej nie ma takiej szansy (inne wymagania projektowe).

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *