Ogłoszono rozporządzenie ws. obowiązkowego ubezpieczenia OC – 28.10.2025 r.
Dnia 28 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego.
UWAGA: zestawienie ofert na polisy wg nowego rozporządzenia znajdziesz w nowym artykule TUTAJ.
Treść rozporządzenia została skrócona do minimum, a konkretnie do jednej strony, więc pozwolę sobie je zacytować w całości:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW I GOSPODARKI z dnia 24 października 2025 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego
Na podstawie art. 209 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2025 r. poz. 1431) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 209 ust. 1a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanego dalej „ubezpieczeniem OC”, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.
§ 2. 1. Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego użytkującego bezzałogowy statek powietrzny o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg za szkody powstałe w związku z wykonywanymi w okresie ubezpieczenia operacjami z użyciem bezzałogowego statku powietrznego.
2. Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w ust. 1, bez możliwości umownego ograniczenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń.
3. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:
1) powstałych w wyniku wykonywania operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego bez dokumentu, o którym mowa w art. 156p ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, po jego cofnięciu lub zawieszeniu;
2) polegających na zapłacie kar umownych;
3) powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru;
4) powstałych wskutek wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa krajowego, wspólnotowego lub międzynarodowego dotyczącego zasady wykonywania operacji z wykorzystaniem systemu bezzałogowego statku powietrznego;
5) jądrowych lub z nimi związanych;
6) polegających na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.
§ 3. Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego.
§ 4. 1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych 50 000 SDR.
2. Kwota, o której mowa w ust. 1, jest ustalana przy zastosowaniu średniego kursu SDR ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta umowa ubezpieczenia OC.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2025 r.
Minister Finansów i Gospodarki: A. Domański
Oryginalny dokument z rozporządzeniem jest do pobrania na tej podstronie Dziennika Ustaw.
Obowiązek posiadania ubezpieczenia dla operatorów użytkujących BSP o masie przekraczającej 250 g wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2025 r. Zgodnie z §3: Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego. To oznacza, że operatorzy wykonujący operacje codziennie powinni zadbać o wykupienie polisy maksymalnie do 12 listopada, natomiast operatorzy, którzy nie zamierzają wykonywać operacji wraz z dniem wejścia obowiązku mogą poczekać nieco dłużej z zakupem i przejrzeć dostępne na rynku oferty – te powinny pojawić się w ciągu najbliższych dni i gwarantować kwotę nie mniejszą niż 50 000 SDR, czyli ok. 250 000 zł.

Brak komentarzy