AktualnościZe Świata

Wpływ nowego prawa UE na drony DJI

Dnia 13.11.2020 r. firma DJI na swoim blogu opublikowała informacje odnośnie wpływu nowego prawa unijnego, które wejdzie w życie z dniem 31.12.2020 r. na drony DJI na terenie UE oraz w Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Cały tekst na blogu DJI możecie przeczytać tutaj – nosi on tytuł „Decoding the New European Drone Regulations and DJI Product Compliance”. Choć wpis strice dotyczy serii DJI Enterprise (drony profesjonalne przemysłowe) to wiele informacji tyczy się rozwiązań, które producent może wdrożyć również do komercyjnych dronów (Phantom, Mavic, Inspire itd.).

Po pierwsze DJI zapewnia, że drony te będą mogły dalej latać po nowym roku zgodnie z prawem, bo zostały już (częściowo) przystosowane do nowych wymogów. Dowodem na to jest wdrożenie w dronach typu Matrice 300 RTK czy też Mavic 2 Enterprise systemów takich jak: zdalna identyfikacja, odbiornik ADS-B i więcej (dla M300 RTK to również dodatkowa redundancja IMU, kompasu, barometru oraz dookólny radar wykrywający przeszkody).

Drony DJI Enterprise po 2020 roku
Źródło: https://enterprise-insights.dji.com/blog/decoding-the-new-eu-drone-regulations

Dalej DJI zapewnia, że do spełnienia nowych norm koniecznych do uzyskania certyfikatów CE zgodnych z nowymi klasami nie będą potrzebne żadne duże modyfikacje sprzętu (ale jakiekolwiek – już mogą być potrzebne). W FAQ (najczęściej zadawanych pytaniach) na końcu materiału mowa jest o lotach w kategorii otwartej (OPEN) z ograniczeniami, które będą obowiązywać przez 2 lata przejściowe. Następnie po nich drony bez nowej certyfikacji będą mogły latać jedynie w podkategorii A3 – czyli minimum 150 m od ludzi. Powstaje zatem kluczowe pytanie: czy DJI planuje ponowną certyfikację „starych” dronów dostępnych już teraz na rynku? Użytkowanie ich z ograniczeniami wynikającymi z okresu przejściowego w kategorii otwartej może nie zadowolić klientów DJI, bowiem oznacza to latanie z dala od ludzi (im cięższy dron – tym dalej).

Q: Can current drones get retroactive CE class identification labels?

Although current drones on the market cannot simply be retroactively marked, they can go through a process that will verify they are compliant with the new requirements and will transform it legally to a ‘new’ product. We are assessing this possibility for existing products. All DJI drones can be used in the “limited” Open Category with certain restrictions until 31st December, 2022 and beyond.

Zgodnie z powyższym „DJI ocenia możliwość przystosowania starych dronów do nowych regulacji”. Dalej padają znów słowa odnośnie lotów w „ograniczonej” kategorii otwartej, ale to niestety nie będzie rozwiązaniem dla większości posiadaczy dronów DJI. Producent zapowiada, iż po uzyskaniu ostatecznych informacji od podmiotów odpowiadających za certyfikację sprzętu w Europie – zostanie opublikowana na stronie DJI.com lista produktów, które zostaną poddane ponownej certyfikacji:

Q: How do I know whether my drone will be able to get a CE class identification label retroactively?

Once the standards have been confirmed by the regulatory authorities and notified bodies are in place, we will publish a list on our website that shows which products will be included in retroactive CE class identification labelling.

Ponowna certyfikacja będzie polegała na aktualizacji hardware i/lub software drona i będzie tego dokonywał DJI lub autoryzowani dealerzy. Bardzo możliwe, że modyfikacji będą mogli dokonywać sami użytkownicy, ale producent cały ten proces musi kontrolować i weryfikować z podmiotem wyznaczonym do certyfikacji. W tej kwestii nie zostały jeszcze podjęte ostateczne decyzje.

Q: How will I be able to get a CE label retroactively for my drone?

For confirmed products, this will require a hardware and/or firmware upgrade (still to be decided!) which will have to be performed by DJI or certain authorised dealers. Customers may do this upgrade themselves but the manufacturer needs to set up a controlled process with an verification through a notified body (still to be decided!).

Jak widać problem jest mocno złożony i nawet DJI – największy światowy producent ma z tym spory problem. Mam wrażenie, że producent ma obawy o spadek sprzedaży swoich dronów na runku UE po nowym roku. Trzeba bowiem pamiętać, że w magazynach dealerów i sprzedawców w całej Europie leżą tysiące dronów, które należałoby sprzedać zanim UE zablokuje regulacjami możliwość ich latania. Mają one starą certyfikację CE więc jeszcze formalnie przez 2 lata (do końca 2022 roku) DJI będzie mógł je legalnie sprzedawać, ale bez ponownej certyfikacji do klas C0-C4 po 2 latach ich pilotów czeka latanie już tylko nad polami i łąkami…

Q: Will I not be able to sell any drones I have in stock that do not have CE class identification labels?

Every DJI drone on the market already complies to the existing EU CE Marking directives and therefore can be sold on the EU market under the new EU regulation even after 31st December 2022 in general. For consumer drones where the new Class identifiaction labels apply there is a transition period planned. DJI Consumer drones without CE class identification label can still sold on the EU market until 31 December 2022 on the consumer market but with some operational limitations. However, these are minor and should not prevent a customer from buying these products.

Więcej o europejskim prawie dronowym przeczytacie w zakładce „Drony a prawo unijne”.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

DJI AGRAS T20 - następca T16

Następny

Śląskie dni lotnictwa i dronów - 26.11.2020 r.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *