AktualnościSystemy antydronoweZ Polski

System antydronowy HAWK – wrażenia z pokazu

W dniu 27.10.2020 r. na Lotnisku Warszawa – Babice odbył się pokaz systemu antydronowego HAWK firmy Hertz Systems. Mieliśmy na miejscu „swojego człowieka”, który zdał obiektywną relację z tego wydarzenia. Zapraszamy!

Firma Hertz Systems specjalizuje się w zaawansowanych technologiach bezpieczeństwa, zapewniając ochronę obiektów infrastruktury krytycznej. Głównym zadaniem systemu antydronowego HAWK firmy Hertz Systems jest wykrycie drona przed wtargnięciem do strefy chronionej, śledzenie w czasie rzeczywistym oraz ściągnięcie go na ziemię lub neutralizacja w powietrzu.

System automatycznie generuje alarm po wykryciu drona i skutecznie neutralizuje intruza przed strefą chronioną. Dodatkowo system jest w stanie określić pozycję operatora BSP.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Agenda pokazu z 27 października 2020 r. wyglądała następująco:

  • 15:00 – 15:15 – Powitanie i krótkie wprowadzenie do pokazu dynamicznego
  • 15:15 – 15:50 – Pokaz dynamiczny możliwości systemu antydromowego HAWK obejmujący: wykrycie i rozpoznanie drona, neutralizację drona, hakowanie roju dronów, zaprezentowanie możliwości systemu mobilnego i neutralizatora ręcznego.
  • 15:50 – 16:00 – Czas na pytania

Prawdopodobnie wcześniej (przed 15:00) pokazy również się odbywały, ale nie dla mediów lecz innych instytucji, firm i organizacji zainteresowanych takimi rozwiązaniami antydronowymi.

Co do samego systemu – integruje on różne technologie detekcji: radary obrotowe, radary sektorowe, radionamierniki, sensory akustyczne oraz kamery. Na pokazie zostało zaprezentowane działanie radarów i czujników akustyczno-wizyjnych do wykrywania dronów w powietrzu oraz radionamierników do wyszukania łączności między dronem a operatorem.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych
Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Sam pokaz był oczywiście wyreżyserowany. Operatorzy dronów unosili poszczególne modele w powietrze, a były to drony producenta DJI: Mavic Mini, Mavic Pro (2?) oraz Inspire 1. Mimo braków reprezentantów innych marek system HAWK podobno działa z większością konsumenckich dronów.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Pierwsza faza działania system to wykrywanie: zarówno statku powietrznego jak i operatora, poprzez zastosowanie radiomierników i namierzanie aparatury sterującej sparowanej z dronem.

Podstawowym elementem systemu HAWK jest stacja monitorowania z dedykowanym oprogramowaniem, która jest odpowiedzialna za analizę oraz wizualizację danych zebranych przez wszystkie elementy systemu, które są zainstalowane na obszarze chronionym elementy systemu. To tutaj przetwarzane i wizualizowane są dane z radarów, kamer oraz innych sensorów. Stacja dowodzenia jest również dostępna w wersji mobilnej.

Autorskie algorytmy przetwarzania danych Hertz Systems umożliwiają klasyfikację i ciągłe śledzenie wykrytych dronów (jako jeden obiekt) na podstawie otrzymanych informacji z różnorodnych sensorów systemowych.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Druga faza obrony to neutralizacja wykrytych i odpowiednio sklasyfikowanych obiektów. Do tego celu służą dwa rodzaje neutralizatorów: ręczny („strzelba”) oraz stacjonarny. Podczas pokazu na Babicach firma zaprezentowała działanie obydwu systemów.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych
Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Ręczny neutralizator wygląda jak karabin lub strzelba i służy do zagłuszania sygnału dronów działających na częstotliwościach 2,4 GHz oraz 5,8 GHz, a także częstotliwości GNSS, czyli nawigacji satelitarnej. Zagłuszanie faktycznie działa (moc nadawania to 30W a zasięg 1,5km), ale zakłóca wszystko w około co również było widać podczas samego pokazu – dronom latającym w ramach szkolenia UAVO po drugiej stronie lotniska zrywało łączność… O ile zagłuszone strzelbą drony, którym zrywało łączność 2.4/5.8GHz były automatycznie zmuszane do lądowania (bez trybu RTH czyli powrotu do domu, dostawały komunikat „ląduj w miejscu”) o tyle zagłuszanie GNSS powodowało, że nie utrzymywały pozycji po GPS/GLONASS i nie było to już zbyt bezpieczne (dron leci w kierunku wiatru). Operator obsługujący neutralizator ręczny może wybrać co chce zakłócać poprzez włączanie przycisków widocznych z boku „strzelby”. Waga tego neutralizatora do 4 kg a czas działania: 60 minut i stanowi ostateczną formę „odpierania ataku”.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Drugi neutralizator stacjonarny z antenami dookólnymi lub kierunkowymi jest częścią całego systemu detekcji. Służy do dokonywania automatycznej lub manualnej neutralizacji wrogich BSP. System jest modułowy i pozwala na dopasowanie pokrywanych zakresów częstotliwości pod potrzeby klienta. Działa w znacznie szerszym zakresie częstotliwości fal niż neutralizator ręczny: od 20 MHz do 6 GHz. Zasięg działania wynosi 4 km, a moc wyjściowa to aż 400 W.

Podczas pokazu system pokazał swoją skuteczność nie tylko poprzez zerwanie łączność pomiędzy aparaturą RC a dronami, ale również poprzez hackowanie połączenia między jednym a drugi i nadpisywanie danych co do procedury awaryjnej. Za to odpowiada unikalny moduł hakowania z zasięgiem do 7 km.

Moduł hakowania to rozwiązanie niezagłuszające. System przesyła precyzyjny i krótki sygnał przejmujący kontrolę nad wrogim dronem, bez zakłócania przy tym innych dronów oraz sygnałów komunikacyjnych.
Moduł hakowania może również zapanować nad rojem dronów. Oznacza to możliwość przejęcia kontroli nad kilkoma, czy kilkunastoma dronami jednocześnie.

Dzięki temu „przejęte drony” lądowały tam gdzie im wskazano, a nie tam gdzie uprzednio był zapisany punkt powrotu w procedurze FAIL SAFE w samym dronie. Przedstawiciele firmy Hertz Systems chwalili się możliwością złamania przez system HAWK zabezpieczeń większości popularnych dronów konsumenckich i tym samym możliwością wysyłanych do drona poleceń z własnego systemu jak chociażby nadpisywanie procedury RTH.

Schemat działania systemu Hawk jest następujący:

  1. Wyznaczenie strefy chronionej.
  2. Sygnał o pojawieniu się podejrzanego obiektu.
  3. Klasyfikacja obiektu latającego jako drona-intruza lub obiektu innego typu (ptaki, samoloty itp.) dzięki fuzji danych.
  4. Uruchomienie alarmu dźwiękowego i wygenerowanie wizualnego powiadomienia w przypadku pojawienia się drona w strefie monitorowanej. Wizualizacja toru lotu BSP, w czasie rzeczywistym, na mapie prezentowanej na ekranie stacji monitorowania.
  5. Lokalizacja pozycji operatora BSP.
  6. Opcjonalnie, informowanie służb ochrony obiektu o lokalizacji obiektu w celu neutralizacji intruza.
  7. Ostatecznie, automatyczna, manualna bądź kinetyczna neutralizacja drona-intruza.

Producent systemu – firma Hertz Systems – podkreśla jeszcze dwie unikalne cechy HAWK: barierę antysabotażową oraz otwartą architekturę. Pierwsza oznacza, że HAWK posiada zabezpieczenia uniemożliwiające włamanie, przejęcie kontroli, bądź hackowanie systemu. Druga cecha świadczy o otwartości systemu na integrację z systemami bezpieczeństwa już działającymi na terenie chronionego obiektu.

Producent widzi zastosowanie swojego systemu antydronowego HAWK do ochrony infrastruktury krytycznej, lotnisk, instytucji rządowych, obiektów wojskowych, więzień, granic państw, imprez masowych czy też obiektów użytkowanych lub zamieszkiwanych przez VIP.

Co istotne – system może być zamontowany stacjonarnie lub może być w pełni mobilny – cała infrastruktura systemowa jest zamontowana w busie, a maszty z sensorami i radarami można rozstawić w dowolnym miejscu w krótki czasie.

Pokaz systemu antydronowego Hertz - 27.10.2020 r. - Lotnisko Warszawa-Babice
Fot. Radosław Zych

Producent deklaruje, że nie tylko drony komercyjne są wykrywane przez HAWK – również drony przemysłowe oraz wojskowe. Co do ich neutralizacji – to „jedynie” kwestia złamania zaszyfrowanych połączeń radiowych lub komputerów pokładowych, które sterują dronem automatycznie.


Hertz Systems to polska firma, która od ponad 30 lat działa z pasją do innowacyjnych technologii bezpieczeństwa. Od wielu lat działa aktywnie na rynku technologii wojskowych, oferując jednostkom wojskowym platformowe systemy GPS wyposażone w moduł kryptograficzny SAASM.

Firma realizuje również projekty kosmiczne związane m.in. z systemami GNSS dla segmentu downstream (aplikacje naziemne wykorzystujące technologie kosmiczne, a także odbiorniki do europejskiego systemu GALILEO PRS), jak również segmentu upstream (sensory i systemy do zastosowań w przestrzeni kosmicznej np. radary).

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Nowe kamery DJI: Zenmuse L1 i Zenmuse P1 do Matrice 300 RTK

Następny

DJI Mavic Mini 2 - specyfikacja i cena

3 komentarze

  1. 4 listopada 2020 at 13:29 — Odpowiedz

    Przecież to „hakowanie” to nie ich produkt -tylko nieudolnie próbują tego używać, jak z resztą wszystkim co chcieliby sprzedawać. Tam nie ma nic co wyprodukowali

  2. 5 listopada 2020 at 12:42 — Odpowiedz

    Ciekawe jak kosztowo będzie wyglądało użycie takiego systemu i czy będzie to standardem.
    Czy w ogóle były jakiekolwiek przypadki wykorzystania amatorskich dronów czyli nie wojskowych do ataków terrorystycznych?
    Mam wrażenie, że wszystko co teraz się dzieję włącznie z nowym prawem Unii jest na wyrost i będzie bardzo przeszkadzało w rozwoju technologi dronów.
    Ciekaw jestem czemu nikt nie reaguje tak obcesowo na np. hulajnogi elektryczne i ich skrajnie nieodpowiedzialne używanie…

    • 5 listopada 2020 at 12:45 — Odpowiedz

      Od hulajnóg są chyba inne urzędy 😉 i reagują lokalnie samorządy (pomysły parkowania tylko w wyznaczonych miejscach, przemieszczanie się tylko po ścieżkach itp.). Co do dronów – po to są przepisy i takie systemy żeby przeciwdziałać (np. atakom terrorystycznym) zanim się wydarzą, bo mam wrażenie, że to tylko kwestia czasu…

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *