AktualnościPrawoZe Świata

Opublikowano rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1166

Opublikowano ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1166 z dnia 15 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do odroczenia daty rozpoczęcia stosowania scenariuszy standardowych w odniesieniu do operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej.

Nowe rozporządzenie służy odroczeniu daty rozpoczęcia stosowania europejski scenariuszy standardowych (STS). Decyzja ta jest uzasadniona faktem iż do 2.12.2021 r. (pierwotna data wprowadzenia STS w życie) producenci BSP nie wprowadzą na rynek dronów, które będą w stanie spełniać wszystkich zharmonizowanych ustalonych dla dronów klasy C5 i C6, które jako jedyne będą dopuszczone do użytku w STS unijnych. Do tego czasu państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjmowania oświadczeń składanych przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego, w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki.

Tym samy rozporządzenie wykonawcze 2021/1166 daje możliwość składania oświadczeń operatorów SBSP do krajowych scenariuszy standardowych do dnia 2 grudnia 2023 r. – a zatem przesunięto datę końca składania oświadczeń aż o 2 lata (pierwotnie 2.12.2021 r. miał być ostatnim dniem składania oświadczeń do NSTS i pierwszym dniem obowiązywania STS).

Dodatkowo przepisy sekcji UAS.OPEN.060 pkt 2 lit. g) i sekcji UAS.SPEC.050 pkt 1 lit. l) załącznika stosuje się od dnia 1 lipca 2022 r.

2) Podczas lotu pilot bezzałogowego statku powietrznego:
g) podczas wykonywania operacji w nocy zapewnia uruchomienie na bezzałogowym statku powietrznym migającego zielonego światła

UAS.SPEC.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego
1) Pilot bezzałogowego statku powietrznego:
l) zapewnia, aby na każdym pojedynczym bezzałogowym statku powietrznym zainstalowano:
(i) co najmniej jedno migające zielone światło w celu zapewnienia widoczności bezzałogowego statku powietrznego w nocy, oraz
(ii) aktywny i aktualny system zdalnej identyfikacji.

Komunikat na stronie EASA: https://www.easa.europa.eu/document-library/regulations/commission-implementing-regulation-eu-20211166

Poprzedni

Drony pomogą w analizie stanu lasów

Następny

Zbiórka na walkę z chorobą dla Pawła Słupskiego

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *