Ze Świata

Nowe narzędzia EASA do „wsparcia” operacji dronowych w UE
EASA zaprezentowała najnowszą piątą aktualizację swojego Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej, czyli IAM Hub, dodając nowe funkcjonalności, które – uwaga: „umożliwią lepsze poruszanie się w rozwijającej się gospodarce dronowej i czerpanie korzyści z zaktualizowanej wersji 2.5 narzędzia SORA (Specific Operations Risk Assessment)”. Czasem wolałbym, żeby EASA nic już więcej w kwestiach

Autel EVO Max Serii 2 z certyfikatem C5
Drony Autel EVO Max Serii 2 (sprzedawane od 2025 r.), które aktualnie mają klasę C2 dopuszczającą je do użytku w podkategorii A2 kategorii otwartej, będą mogły uzyskać opcjonalnie klasę C5 do lotów w STS-01.

SORA 2.5 wchodzi w życie decyzją EASA
Ostatecznie wczoraj (29.09.2025) opublikowano decyzję ED 2025/018/R datowaną na 15 września 2025 r., która aktualizuje AMC i GM do rozporządzenia 2019/947 r. do Zmiany 3 (Wydanie 1). Decyzja ta wprowadza zmiany w metodologii SORA do wersji SORA 2.5 i wprowadza ją do formalnego użytku w Europie.

DJI Mini 5 Pro z klasą C0 mimo przekroczenia 250 g
Przypadki przekroczenia granicy wagi 250 g w egzemplarzach modeli DJI Mini 5 Pro, którymi dzielą się konsumenci w sieci, nie zmieniają faktu, że ten dron dalej ma klasę C0 i zostało to potwierdzone przez EASA.

Nowe drony Skydio debiutują na konferencji Skydio Ascend 25
W środę (17.09.2025 r.) wieczorem naszego czasu odbyła się coroczna konferencja Skydio Ascend. Amerykański producent przedstawił plany dalszego rozwoju platformy Skydio X10, zaprosił przedstawicieli służb mundurowych, administracji i przemysłu, aby podzielili się swoimi doświadczeniami ze Skydio X10, ale przede wszystkim – zaprezentował nowe drony: modele R10 i F10.

Premiera DJI Mini 5 Pro – klasa C0, calowa matryca i więcej!
Plotki i przecieki z ostatnich tygodni ostatecznie się potwierdziły – DJI Mini 5 Pro – dron o wadze 249,9 g dostał sensor z 1-calową matrycą. Dzięki MTOM (maksymalna masa startowa) mniejszej niż 250 g zmieścił się w klasie C0 i tym sposobem jest na najprostszej drodze do podbicia rynku jako

Formalne stanowisko EASA w sprawie lotów FPV
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, iż otrzymał oficjalne stanowisko EASA w sprawie lotów FPV. Informacja została przekazana przez urząd do subskrybentów newslettera Departamentu BSP w ULC.

Roczny raport EASA dotyczący bezpieczeństwa w lotnictwie w 2024. Jak wypadły drony?
EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) opublikowała obszerny 158-stronicowy dokument EASA Annual Safety Review (ASR) 2025 („Roczny Przegląd Bezpieczeństwa EASA 2025”), w którym przedstawia przegląd bezpieczeństwa lotniczego w Europie w 2024 roku i porównuje wyniki z poprzednimi 10 latami. Czego możemy się dowiedzieć z tego dokumentu o operacjach dronów?

Wskazówki EASA dla operacji w OPEN i SPECIFIC – Wydanie 3 (17.07.2025)
EASA opublikowana nowe wydanie wskazówek dla operacji realizowanych w kategorii otwartej i szczególnej na podstawie rozporządzenia 2019/947 (tytuł oryginalny: Guidelines for UAS operations in the open and specific category – Ref to Regulation (EU) 2019/947 – Issue no. 3).

EASA finalizuje MoC dla operacji BSP na poziomie ryzyka SAIL III
Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) finalizuje prace nad MoC dla operacji SAIL III. Agencja opublikowała kompleksowe wytyczne dotyczące zdatności do lotu bezzałogowych statków powietrznych (UAS), które nie muszą być certyfikowane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 748/2012 (Part 21).