AktualnościZe Świata

Ankieta EASA dot. działań regulacyjnych w zakresie szkoleń pilotów BSP

EASA zachęca do uzupełniania i przesyłania ankiety on-line dot. działań regulacyjnych w zakresie szkoleń pilotów BSP w kategorii szczególnej. Termin na nadesłanie własnej opinii na ten temat zostało określony do końca stycznia 2026 r.

Ankieta została skierowana do czterech grup odbiorców: operatorów SBSP, pilotów BSP, nadzorów lotnictwa cywilnego (ULC, czy ogółem NAA) oraz podmiotów szkolących.

Link do ankiety: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Remote_Pilots_Training_Specific_Category

Co jest powodem przeprowadzania takiej ankiety przez EASA?

Kategoria szczególna („SPECIFIC”) operacji SBSP obejmuje szeroki zakres operacji. Rozporządzenie przyjmuje podejście oparte na ryzyku, określając kryteria, które operatorzy BSP muszą stosować, aby prowadzić bezpieczne operacje – na podstawie scenariuszy standardowych dla operacji standardowych o średnim ryzyku lub na podstawie zezwoleń, dla operacji wyższego ryzyka.

W ciągu pierwszych czterech lat wdrażania przepisów dotyczących BSP zaobserwowano jednak brak harmonizacji, szczególnie w zakresie wymagań dotyczących kompetencji załóg BSP i metod egzaminowania w kategorii szczególnej. Problem ten jest tym bardziej istotny, że operatorzy BSP są odpowiedzialni za określenie minimalnych poziomów kompetencji swojego personelu wymaganych do bezpiecznego prowadzenia operacji, często z ograniczonym doświadczeniem lotniczym.

Personel operacyjny angażowany w operacje SBSP musi przejść odpowiednie szkolenie, aby skutecznie wykonywać swoje obowiązki. W szczególności szkolenia dla pilotów BSP lub personelu odpowiedzialnego za planowanie operacji, muszą obejmować podstawowe zagadnienia lotnicze, których operatorzy BSP często nie są w stanie samodzielnie zapewnić. Rozporządzenie (UE) 2019/947 nie przewiduje żadnego certyfikatu opartego na zharmonizowanych wymaganiach, który mógłby wykazać podstawową wiedzę i umiejętności dla pilotów BSP operujących kategorii szczególnej. Dla przykładu: nie ma wyraźnego rozróżnienia między podstawowymi kompetencjami, które powinien posiadać każdy pilot bezzałogowy statków powietrznych, obowiązkami, a dodatkowymi kompetencjami związanymi z konkretnymi operacjami wyższego ryzyka (np. poza STS).

Z powodu braku zharmonizowanych norm i podejść wśród krajowych władz lotniczych w zakresie certyfikacji lub wymogów kompetencyjnych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych, mogą pojawić się rozbieżności. Może to prowadzić do nieuczciwej konkurencji między operatorami SBSP lub pilotami BSP w różnych państwach członkowskich.

Ponadto sytuacja ta ogranicza organizacje szkoleniowe koncentrujące się na pilotach BSP operujących w kategorii szczególnej do zapewniania wyłącznie szkoleń praktycznych w scenariuszach standardowych (STS). Nie ma wymogów, aby te podmioty oferowały dodatkowe szkolenia dla pilotów BSP operujących poza scenariuszami standardowymi.

Planowane zmiany w rozporządzeniu 2019/947

Cele przyszłych zmian w rozporządzeniu 2019/947 w sprawie BSP to:

  • ujednolicenie kwalifikacji pilotów, szkoleń i oceny kompetencji we wszystkich państwach członkowskich, zapewniając ten sam poziom bezpieczeństwa;
  • ułatwienie swobodnego przemieszczania się pilotów BSP we wszystkich państwach członkowskich;
  • stworzenie jednolitych przepisów w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych poprzez zapewnienie jasnych i przewidywalnych wymagań; oraz
  • ustalenie, że wszystkie zmiany w rozporządzeniu w sprawie BSP muszą odzwierciedlać specyfikę SORA i uwzględniać nowe możliwości w zakresie dronów, zachowując jednocześnie ten sam poziom bezpieczeństwa.

Aby osiągnąć te cele, proces stanowienia przepisów obejmuje ocenę skutków opartą na danych statystycznych i informacjach dostarczonych przez wszystkie zaangażowane strony (branżę BSP i urzędy lotnictwa cywilnego).

W odniesieniu do ankiety EASA postanowiono podzielić ją na cztery główne kategorie:

  • ankieta dla Krajowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (NAA);
  • ankieta dla operatorów BSP prowadzących operacje w danej kategorii;
  • ankieta dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP); oraz
  • ankieta dla podmiotów szkoleniowych.

Pierwszy krok/pytanie w ankiecie wymaga zatem podania w jakiej roli występuje osoba uzupełniająca ankietę. Dalsza część ankiety jest zmienna w zależności od wyboru z pierwszego kroku.

EASA prosi o przesyłanie odpowiedzi na ankietę maksymalnie do 30 stycznia 2026 r.


Poprzedni

Światowa premiera DJI FlyCart 100

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *