Porady

Akademia Drona Overmax – Część 6: Funkcje specjalne

W szóstej części Akademii Drona Overmax dowiecie się jakie funkcje specjalne ułatwiające latanie mają drony X-bee firmy Overmax. Prezentujemy 4 podstawowe funkcje, które spotkacie również w wielu modelach dronów innych producentów.

1. Autostart i autolądowanie

Pierwszą przydatną funkcją dla początkujących jest funkcja Autostart pozwalająca na automatyczne uniesienie się drona do góry przy użyciu jednego przycisku na aparaturze. Ten sam przycisk pozwala automatycznie wylądować i wyłączyć silniki bez konieczności manualnego manewrowania dronem. Dron wykorzystuje barometr (ciśnieniowy czujnik wysokości) do płynnego wznoszenia się lub opadania podczas lądowania. Gdy maszyna dotknie ziemi, czujnik odczyta brak możliwości dalszej zmiany wysokości i wyłączy silniki.

Funkcja autostartu i autolądowania jest przydatna w początkowych etapach nauki latania dronami Overmax, jednak zachęcam do nauczenia się wykonywania tych manewrów ręcznie. Są to podstawowe manewry i umiejętność ich wykonywania przyda się przy okazji pilotowania innych maszyn bezzałogowych nie mających wbudowanej funkcji Autostart.

2. Altitude Hold – utrzymywanie stałej wysokości

Funkcja „Altitude Hold” wykorzystująca ponownie barometr do utrzymywania stałej wysokości lotu jest obecnie standardem praktycznie we wszystkich dronach wielowirnikowych. Często występuje pod różnymi nazwami: AltHold, Atti lub po prostu Altitude Hold. Przydaje się w lotach rekreacyjnych, a przede wszystkim podczas filmowania i fotografowania z drona, gdy większość uwagi operatora skupia się na odpowiednim kadrowaniu ujęcia.

3. Autopowrót do miejsca startu

Akademia Drona Overmax - Część 6

Funkcja autopowrotu to również standard w większości komercyjnych bezzałogowców. W dronach Overmax nosi nazwę „BACKHOME” natomiast w wielu innych modelach nazywa się RTH (od „Return to Home”) lub RTL („Return to Launch”). Automatyczny powrót to „domu” czyli do miejsca startu może nastąpić w wyniku przyciśnięcia odpowiedniego przycisku na aparaturze. Przydaje się gdy operator zaczyna tracić kontrolę nad dronem lub sam dron zaczyna tracić zasięg radiowy – w tym drugim przypadku procedura BACKHOME/RTH/RTL jest wywoływana automatyczne po utracie sygnału pomiędzy aparaturą a odbiornikiem w dronie.

4. Headless Mode

Akademia Drona Overmax - Część 6

Headless Mode to jeden z tych trybów, dla których trudno znaleźć dosłowne polskie tłumaczenie. Włączenie tego trybu w dronach Overmax przy użyciu specjalnego przycisku aktywuje pokładowy kompas, dzięki któremu nie ma znaczenia w którą stronę obrócony jest przód drona. Bezzałogowiec jest wtedy zorientowany względem operatora – wychylenie prawego drążka „od siebie” będzie powodować oddalanie się drona od operatora, a wychylenie prawego drążka „do siebie” będzie powodować przybliżanie się drona.

W innych modelach dronów ten tryb lotu jest także przydatny w sytuacji gdy operator traci orientację w przestrzeni, szczególnie gdy dron odleci na znaczną odległość. Wystarczy wtedy przełączyć na tryb Headless (nazywany również Headlock) i prawy drążek sterowania skierować „na siebie” – dzięki temu wielowirnikowiec przyleci spowrotem do nas.


Wszystkie powyższe funkcje specjalne ułatwiają latanie lub są ratunkiem w sytuacji utraty kontroli i orientacji. Należy jednak korzystać z nich z rozwagą. Przykładowo funkcja autopowrotu do domu powoduje iż dron będzie wracał do nas po najkrótszej drodze w linii prostej. Jeśli znajdą się na niej przeszkody terenowe niestety lot może zakończyć się zderzeniem i kraksą. Warto zatem pamiętać by nie dopuszczać do utraty sygnału radiowego z dronem poprzez wlatywanie za gęste drzewa, góry, budynki czy też inne przeszkody, za którymi stracimy całkiem kontakt wzrokowy z naszą maszyną.

Więcej o funkcji tzw. „Failsafe” wywoływanej automatycznie w momencie utraty sygnału radiowego pisaliśmy w poprzednich częściach Akademii Drona Overmax.

Poprzedni

Przegląd prasy [1] - 21.03.2017

Następny

Składane skrzydło drona od BMT Defence Services

1 Komentarz

  1. 2 kwietnia 2017 at 18:23 — Odpowiedz

    Dzięki za serię, bardzo pomocna, dużo ciekawych informacji nawet dla osoby, która już jakiś czas lata ;P

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.