AktualnościZe Świata

XSun pierwszą firmą z raportem DVR dla SAIL IV

Francuska firma XSun jako pierwsza w Europie uzyskała od EASA raport DVR uprawniający do wykonywania operacji o ryzyku na poziomie SAIL IV. Raport został uzyskany dla drona SolarXOne i tym samym uprawnia on firmę do wykonywania skomplikowanych operacji BVLOS o wysokim stopniu ryzyka również nad obszarami o dużym zagęszczeniu ludności.

XSun to francuski producent BSP, którego zespół składa się z 25 wysoko wykwalifikowanych specjalistów w stopniu doktora oraz inżynierów 9 różnych narodowości, mogących pochwalić się bogatym doświadczeniem w branży lotniczej i kosmicznej zdobytym w dużych firmach, start-upach i uniwersytetach.

Raport DVR (Design Verification Report) to w pewnym sensie „certyfikat” wydawany wyłącznie przez EASA, który jest zarazem potwierdzeniem spełnienia wszystkich wymogów technicznych stawianych systemowi BSP do wykonywania operacji średniego i wysokiego ryzyka (SAIL IV).

Platforma, dla której firma uzyskała DVR na poziomie SAIL IV to BSP o nazwie SolarXOne. Jest to płatowiec o specyficznym układzie – z podwójnymi skrzydłami i zarazem pozbawiony statecznika poziomego na ogonie. Dodatkowo na powierzchni jego przednich i tylnych skrzydeł umieszczone zostały panele solarne ładujące akumulator elektryczny w trakcie lotu. Akumulator zasila przede wszystkim dwa niewielkie elektryczne silniki umieszczone na przednich skrzydłach blisko kadłuba.

Spełnienie wyśrubowanych wymogów DVR dla ryzyka na poziomie SAIL IV było możliwe dzięki kilku rozwiązaniom zaimplementowanym do systemu:

  • specjalny design („dual-wing stall-free design”) zapobiegający utracie siły nośnej nawet przy małych prędkościach
  • FTS ze spadochronem (FTS – Flight Termination System – uruchamiany zarówno zdalnie via SATCOM/INMARSAT, czyli przez łączność satelitarną, jak również automatycznie z Geocaging/Geofencing spełniającym standardy EUROCAE ED-269 & 270)
  • wizyjny system DAA (Detect And Avoid)
  • ADSB-In i -Out jako opcja
  • potrójna redundancja zasilania (dwie równolegle połączone baterie + panele solarne), do tego autorski system zarządzania energią (EMS) zapewniający zasilanie niezbędnym podzespołom BSP (moc wyjściowa 200 W)
  • redundancja powierzchni sterowania poprzez zastosowanie powierzchni sterowych na obydwu skrzydłach
  • redundancja łączności (satelitarna – INMARSAT, komórkowa, radiowa – z masztem zewnętrznym gwarantuje do 100 km zasięgu)
  • zabezpieczony data-link (AES-256) z analizą częstotliwości
  • interfejs użytkownika zgodny z ASTM-F3002
  • redundancja GNSS
  • redundancja IMU
  • redundancja napędu (dwa silniki)
  • niski poziom hałasu (42dB z 200 m odległości)

SolarXOne jest wyposażony w jeden z najlepszych i prawdopodobnie najbezpieczniejszych systemów auto-pilota na świecie: Veronte firmy Embention, który spełnia przepisy DO-178C / ED-12 i DO-254. Start odbywa się katapulty, a lądowanie „na brzuchu”.

Specyfikacja techniczna

  • rozpiętość 4.7 m
  • MTOW: 29 kg
  • konstrukcja kompozytów węglowych oraz włókna szklanego
  • zakres prędkości lotu: 50 – 70 km/h
  • prędkość maksymalna: 110 km/h
  • brak rurki Pitota, czujnik prędkości z normą IP67

Warunki operacyjne

  • pułap: 3500 m AMSL
  • temperatura: -10 do 45 st. C
  • opady: deszcz do 5 mm/h
  • max wiatr przy starcie: 45 km/h
  • max wiatr podczas lotu: 55 km/h

SolarXOne może przenosić różny ładunek – głównie są to sensory różnego zastosowania – do 5 kg wagi i 21L objętości (kamery wielkoformatowe, kamery Phase One, Lidar Riegl VUX 120) chowane automatycznie na czas lądowania do luku wewnątrz kadłuba).

XSun - SolarXOne

XSUN jest jedną z pierwszych europejskich firm, które uzyskały zgodę francuskiego urzędu lotnictwa (DGAC) na loty w niewydzielonej przestrzeni powietrznej zgodnie z metodologią SORA z możliwością operacji BVLOS nad obszarami zaludnionymi. Uzyskanie DVR od EASA jest kolejnym krokiem firmy w poszerzaniu możliwość wykorzystania BSP SolarXOne w operacjach o podwyższonym ryzyku zgodnie z prawem UE i metodą SORA oceny ryzyka takich operacji.

Informacje techniczne o SolarXOne tutaj.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Drony certyfikowane do kategorii otwartej i szczególnej - lista

Następny

Co nam "serwuje" EASA w STS-01?

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *