AktualnościPrawoZ Polski

ULC zaktualizował odstępstwo dla lotów dużymi dronami do 180 kg

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzją LBSP-1.503.1.2025.ULC.1 zaktualizował warunki zwolnienia obejmującego operacje agrolotnicze, ochronę zwierząt oraz demonstracje dużych dronów typu DJI Agras i DJI FlyCart.

Obowiązujące od 8 miesięcy zwolnienie (tudzież „odstępstwo”) o numerze LBSP/SPEC/O/2025-02 zostało przez urząd zaktualizowane pod względem obowiązujących warunków.

Nowe odstępstwo o numerze LBSP/SPEC/O/2026-01 daje możliwość wykonywania lotów dronami do 180 kg na uproszczonych zasadach w okresie od 7 stycznia do 8 sierpnia 2026 r. (uwaga: w decyzji widnieje data: do 8 września 2026 r., ale co do zasady odstępstwa są ważne 8 miesięcy i prawdopodobnie zostanie do zmienione zanim pismo zostanie zgłoszone do EASA).

Treść zwolnienia

Zwalniam operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonujących operację:

  • przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) nieprzekraczającej 180 kg;
  • do celów rolniczych, ochrony zwierząt, profesjonalnej prezentacji systemu bezzałogowego statku powietrznego, z wyłączeniem lotów sportowych i rekreacyjnych

− z wymagań określonych w art. 4 ust. 1 lit. a-b oraz lit. e – f i art. 12 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE. L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.) oraz UAS.OPEN.040 pkt 2 oraz pkt 4 części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych, pod warunkiem spełniania wymagań określonych w załączniku do niniejszej decyzji.

W szczegółach aktualizacja warunków objęła m.in.:

  • podniesienie masy MTOM do 180 kg, przy czym obowiązuje ograniczenie prędkości do 5 m/s;
  • w przypadku, gdy operator będzie chciał eksploatować BSP < 25 kg bez nadanej klasy, nie będzie wymagane przejście dodatkowego szkolenia u operatora szkolącego, wystarczy posiadanie przez pilota uprawnień STS-01 (przykład: profesjonalna prezentacja systemu, która stanowi cel określony w zwolnieniu);
  • w przypadku eksploatacji innych BSP o zbliżonym charakterze pilot będzie zobowiązany do przejścia szkolenia uzupełniającego – oznacza to, że nie będzie konieczne realizowanie pełnego szkolenia, ponieważ zostało ono wykonywane na pierwotnym BSP. Z kolei doszkolenie uzupełniające może zostać zrealizowane w jednej z trzech opcji do wyboru:
    • samokształcenie, które musi zostać udokumentowane jako potwierdzenie przeprowadzenia procesu samokształcenia;
    • doszkolenie u producenta SBSP;
    • doszkolenie u INS albo u operatora szkolącego.
  • teraz zamiar przeprowadzenia szkolenia dodatkowego lub uzupełniającego zgłaszany jest do Prezesa ULC, za pośrednictwem poczty elektronicznej (nie KSID jak poprzednio) na adres: szkoleniaSBSP@ulc.gov.pl

Decyzja o numerze LBSP-1.503.1.2025.ULC.1 zawierająca treść LBSP/SPEC/O/2026-01 dostępna jest na stronie BIP ULC.


Poprzedni

Podsumowanie Briefingu Dronowego ULC z 18.12.2025 r.

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *