AktualnościZ Polski

Podsumowanie Briefingu Dronowego ULC z 18.12.2025 r.

Zapraszam na podsumowanie dziewiątego i zarazem ostatniego w mijającym roku Briefingu Dronowego ULC z 18.12.2025 r. Briefing tradycyjnie odbył się w formie spotkania on-line, które trwało tym razem dwie godziny: 12:00 – 14:00.

Statystyki od urzędu

Tradycyjnie na początek ULC podał podstawowe statystyki aktualne na dzień 17.12.2025 r.:

  • zarejestrowanych operatorów: 430 118
  • piloci z uprawnieniami A1/A: 309 288
  • piloci z uprawnieniami A2: 45 454
  • średnia dzienna ilość rejestracji w listopadzie 2025: 320

Operacje „agrolotnicze” (loty dużymi dronami rolniczymi choć nie tylko)

Wygasające 6 stycznia 2026 r. odstępstwo zostanie „przedłużone” choć na nowych zasadach, więc nie będzie to formalnie przedłużenie poprzedniego odstępstwa, a raczej ponowne zgłoszenie odstępstwa przez ULC, które będzie dotyczyło tych samych operacji, ale na zaktualizowanych zasadach.

Aktualizacja objęła zwiększenie masy drona do 180 kg (ze 105 kg). Zmianie uległa również metoda przesyłania informacji do ULC o przeprowadzonych szkoleniach – od teraz będzie to informacja poprzez e-mail (nie KSID).

Nowe zwolnienie ma zacząć obowiązywać od 7 stycznia 2026 r. (będzie obowiązywało do 7. sierpnia 2026 r.).

Ubezpieczenie OC

Dnia 11.12.2025 r. odbyło się spotkanie Ministerstwa Finansów z ULC. MF podjęło decyzję o zmianie rozporządzenia w sprawie OC i przy okazji tej zmiany planuje wykreślenie problematycznego punktu 4) z ustępu 3. z obecnej treści rozporządzenia (punkt dot. niewypłacania ubezpieczenia osobie pokrzywdzonej jeśli operator złamał prawo przy okazji przeprowadzania operacji lotniczej):

3. Ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód: 4) powstałych wskutek wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa krajowego, wspólnotowego lub międzynarodowego dotyczącego zasady wykonywania operacji z wykorzystaniem systemu bezzałogowego statku powietrznego;

W późniejszym czasie również do ustawy Prawo Lotnicze zostanie wpisany tzw. regres.

Regres ubezpieczeniowy to roszczenie zwrotne, w którym zakład ubezpieczeń po wypłacie odszkodowania poszkodowanemu, żąda zwrotu tych pieniędzy od osoby, która faktycznie spowodowała szkodę, działając np. w stanie nietrzeźwości.

PIU (Polska Izba Ubezpieczeń) zadeklarowała się, że chce wystąpić na jednym z kolejnych briefingów ULC i objaśnić swoje zapisy zawarte w obecnym rozporządzeniu.

Rozważane są dalsze zmiany w obowiązku ubezpieczenia (np. wyłączenie dla klasy C0 lub całej kategorii otwartej i obowiązek dopiero w kategorii szczególnej).

Spotkanie w EASA dot. STS

EASA zapowiedziała, że planuje usunięcie kontrolowanego obszaru naziemnego (KON) z STS. Przedstawiciel ULC podjął na spotkaniu z EASA problem braku możliwości wykorzystania w ramach STS dronów bez klasy – często przez instytucje publiczne, które wcześniej dokonały zakupów takich dronów m.in. z funduszy unijnych. Dodatkowo rozważana jest opcja dopuszczenia w operacjach w ramach STS dronów z innymi klasami niż np. C6 w STS-02 np. C0-C1 przy operacjach o niskim ryzyku (technologicznie te drony są do tego przystosowane by latać poza zasięg wzroku).

EASA chce również zaproponować nowe STS dla operacji niskiego ryzyka (SAIL I-II). Jednym z takich scenariuszy mogłoby być polskie odstępstwo do operacji agrolotniczych.

EASA przynajmniej część z zapowiadanych zmian chce wprowadzić tzw. ścieżką „fast track” czyli przyspieszoną. Zmiana rozporządzenia (np. 2019/947) to kwestia 2-3 lat, zatem można założyć, że „fast track” będzie oznaczał skrócenie do kilku miesięcy…

Przygotowywane odstępstwa/zwolnienia STS, SORA i FPV

Urząd na nowy rok szykuje tzw. odstępstwa (tożsame ze „zwolnieniami” – przepisy traktują je zasadniczo jako to samo).

Pierwsze z odstępstw w zasadzie gotowych do wydania (gotowe do podpisu Prezesa ULC oraz publikacji w BIP/w formie obwieszczenia, a następnie do notyfikacji EASA o tym zwolnieniu) dotyczy wcześniej omówionych operacji agrolotniczych i demonstracyjnych dronami do 180 kg. Zacznie obowiązywać od 7 stycznia (poprzednie odstępstwo, które dotyczyły tych operacji kończy się z dniem 6 stycznia).

Drugie ważne odstępstwo będzie dotyczyło zwolnienia z klas C5 i C6 oraz przestrzegania kontrolowanego obszaru naziemnego w lotach na podstawie STS-01/02 realizowanych w interesie publicznym. Zwolnienie to obejmie również podwykonawców realizujących loty dla podmiotów działających w interesie publicznym (na podstawie porozumienia, umowy bądź zlecenia podpisanego przez obydwie strony). To odstępstwo wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 r.

Trzecie odstępstwo dotyczy zwolnienia z konieczności wykonywania analizy ryzyka metodą SORA dla dalekich lotów BVLOS do 120 m wysokości i jest kierowane do operatorów sieci przesyłowych (prąd, gaz, paliwa, wodociągi) oraz infrastruktury kolejowej. To odstępstwo wejdzie w życie prawdopodobnie 12 stycznia (lub później). Będzie bazowało na zasadach lotów z Załącznika 6b do krajowego rozporządzenia z 2013 r.

Kolejne dwa odstępstwa są w przygotowaniu, ale już na finiszu:

  • loty FPV bez obserwatora w podkategorii A1 dla BSP klasy C0 i w podkategorii A3 dla BSP < 2 kg – ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.
  • zwolnienie z kontrolowanego obszaru naziemnego (KON) w STS-01 dla BSP o maksymalnym wymiarze typowym < 1 m – ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Każde ze zgłaszanych odstępstw może obowiązywać przez 8 miesięcy. Po tym okresie przedłużenie tego odstępstwa, na mocy Art. 71 rozporządzenia 2018/1139, zostanie poddane ocenie przez EASA pod względem prawidłowości jego stosowania. Jeśli „odstępstwo” działa i Agencja (EASA) nie ma zastrzeżeń – jego założenia mogą zostać uwzględnione w zmianach prawnych obejmujących wszystkie państwa członkowskie UE (np. bezpośrednio w przepisach 2019/947).

Kolejna nowelizacja ustawy Prawo lotnicze

Kolejną sprawą, którą zajmie się ULC po nowym roku to nowelizacja ustawy Prawo lotnicze. Tym razem urząd obiecuje, że zadba o konsultacje publiczne zmian, które będą proponowane do ustawy. Zmiany te będą głównie dotyczyły:

  • administracyjnych kar finansowych za łamanie przepisów – obecne kary (ich wysokość) nie są adekwatne do naruszeń prawa i wymagają zdecydowanych zmian;
  • obowiązku ubezpieczenia (obecnie wszystkich użytkowników BSP o wadze > 250 g) – zakres wymogów oraz wysokość sum gwarancyjnych są postrzegane jako niewspółmierne do ryzyka i skali wielu operacji (np. bardzo lekkimi dronami latającymi z dala od jakichkolwiek osób postronnych czy zabudowy), powodują wzrost wzrost kosztów działalności;
  • obowiązku zgłaszania każdego lotu w Polsce poprzez „check-in” – zgłoszenia są uzasadnione w przestrzeniach kontrolowanych, blisko lotnisk i wszędzie tam, gdzie ryzyko jest podwyższone, ale czy są konieczne wszędzie? (tereny wiejskie, proste operacje z minimalnym ryzykiem);

ULC zachęca do składania wniosków na podstawie PDRA

PDRA to predefiniowana ocena ryzyka – „gotowiec”, który nie wymaga przeprowadzania oceny ryzyka, tylko złożenie oświadczenia operatora do warunków, które PDRA zakłada. Jest to krótsza i prostsza ścieżka choć samo zezwolenie wydawane jest podobnie jak w SORA – w drodze decyzji administracyjnej (jest odpłatne).

Nagranie wideo z 9. Briefingu Dronowego ULC


Poprzedni

Gala 7. Drone Film Festival już w sobotę 13 grudnia 2025!

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *