Recenzje

Test i recenzja Yuneec Typhoon H – FLYPROJECT

Yuneec Typhoon H to bez wątpienia jedna z najbardziej oczekiwanych premier tego roku. To pierwszy model, który powstał po ogłoszonej w ubiegłym roku współpracy Yuneec z najbardziej znanym producentem procesorów firmą Intel. Logo „Intel Inside” znajdziemy na aparaturze sterującej ST16. Zapraszam na relację z testów oraz szczegółową recenzję drona, którą przygotowała firma FLYPROJECT.

Yuneec Typhoon H występuje w dwóch wersjach wyposażenia. Dostępny obecnie Yuneec Typhoon H Advance zawiera:

  • dron hexacopter z systemem antykolizyjnym
  • 3-osiowy gimbal z kamerą CG03+ 4K
  • Aparatura RC ST16 kanałowa FPV 720p z wyjściem HDMI
  • Pilot Typhoon Wizard (dodawany promocyjnie w przedsprzedaży)
  • Akumulator 5400mAh 4 S 14,8V
  • Ładowarka SC4000-4
  • Karta microSD 16GB
  • Niezbędne okablowanie
  • Zestaw śmigieł (4 szt. dodatkowo)

Wersja Professional (dostępna w późniejszym czasie) będzie zawierała dwie baterie, sztywny plecak (hardshell) i czujnik omijania przeszkód Intel RealSense.

Wygląd

Yuneec słynie z dopracowanych konstrukcji i bez wątpienia charakterystycznego wyglądu. Pierwsze, co rzuca nam się w oczy po otwarciu kartonowego opakowania to małe rozmiary złożonego hexacoptera. To z pewnością jeden z mniejszych hexacopterów dostępnych na rynku. Rozmiar po złożeniu to tylko 350x269x254mm.

Yuneec Typhoon H - FLYPROJECT
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl

Cały dron wykonany został z przyjemnego w dotyku tworzywa sztucznego w czarnym kolorze. Uwagę zwracają ramiona i nogi, które zostały wykonane z włókna węglowego. Już na pierwszy rzut oka widać, że obudowa jest dopracowana nie tylko pod względem jakości wykonania, ale i design. Miękkie linie, ładnie wkomponowany moduł GPS czy czujniki antykolizyjne sprawiają, że Typhoon H może się podobać.

Yuneec Typhoon H - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl

Tworzywo również jest odporne na zarysowania, po kilku dniach intensywnego użytkowania obudowa nie nosi śladów zadrapań czy rys.

Yuneec zadbał o to, by Typhoon H był gotowy do lotu w ciągu kilku minut. Ramiona składają się w bardzo łatwy sposób na tzw. „klik”, a śmigła montujemy na zasadzie szybkozłącza. Przygotowanie do lotu zajmuje kilka chwil.

Yuneec Typhoon H - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl

Yuneec postawił na konstrukcję z sześcioma wirnikami. Podstawowa zaleta takiego rozwiązania to zdecydowanie większe bezpieczeństwo względem quadrocopterów. Typhoon H bezpiecznie wyląduje nawet w przypadku awarii jednego z silników, wykorzystując do tego moc pozostałych 5 sprawnych silników.

Yuneec Typhoon H - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl

Z tyłu obudowy montujemy akumulator, który początkowo dość ciężko wchodzi w przeznaczony dla niego otwór – zapewne to kwestia wyrobienia się materiału. Jest za to dobrze oznaczony, więc nie ma możliwości odwrotnego włożenia go w slot na baterię. Wyciągając pakiet zasilający należy podnieść klapkę z logiem Yuneec i mocno pociągnąć.

Czas lotu Do 25 minut
Wymiary po złożeniu 350x269x254 mm
Wymiary po rozłożeniu 520x457x310 mm
Maksymalna wysokość 400ft (122m) AGL
Maksymalna prędkość lotu (tryb Follow me) 70 km/h
Maksymalna prędkość obrotowa w osi 85°/s
Maksymalny kat wychylenia 35°
Akumulator 4s 14,8V LiPo 5400mAh 79,9 Wh
Ładowarka SC4000-4
Aparatura sterująca ST16 Ground Station
Masa startowa 1950g

Aparatura sterująca ST16

Specjalnie do Typhoon H Yuneec zaprojektował całkowicie nową aparaturę sterującą. Nosi oznaczenie ST 16 co odpowiada ilości kanałów, które obsługuje. Aparatura działa pod kontrolą dobrze znanego systemu Android.

Yuneec Typhoon H - Aparatura ST16 - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – Aparatura ST16 – https://www.flyproject.com.pl

ST16 jest dość dużą aparaturą, sporo większą od znanej z modelu Q500. Nie ma się jednak co dziwić – mamy tutaj do dyspozycji aż 7”-calowy dotykowy wyświetlacz po środku i drążki sterujące oraz przełączniki po jego bokach. Mimo sporych rozmiarów aparatura ST16 jest bardzo dobrze wyprofilowana, a do tego wykonana z lekko gumowego tworzywa co sprawia, że jest bardzo wygodna i dobrze leży w dłoni.

Poza standardowymi drążkami do sterowania mamy jeszcze do dyspozycji:

Po lewej stronie:

  • Przełącznik Tilt – mode-tryb osi pitch (Angle/Velocity)
  • Przełącznik Pan mode – włącza tryb obrotu gimbalem, można również ustawić blokadę
  • Pokrętło Pan control – sterujemy obrotem gimbala

Po prawej stronie:

  • Aux – nie przypisany do żadnej funkcji
  • Obs Avoid – służy do włączenia lub wyłączenia system antykolizyjnego
  • Flight Mode – zmiana trybów lotu

Tryby lotu

Tryb Smart – skierowany do poczatkujących użytkowników. Wirtualna brama ogranicza nam odległość lotu do max 91m. Włączona jest również funkcja inteligentnego sterowania, która pozwala na łatwe sterowaniem hexacopterem bez względu na jego pozycję względem operatora,

Tryb Angle – w tym trybie powyższe ograniczenia zostały wyłączone jak również tryb inteligentnego sterowania,

Dynamic Return To Home – dynamiczny powrót do domu to funkcja pozwalająca na przywołanie Typhoon H za pomocą jednego kliknięcia do operatora, łącznie z autolądowaniem.

Po lewej stronie aparatury znajdziemy również przycisk zdalnego wyzwalania migawki służącej do wykonania zdjęcia a po prawej do rejestrowane materiału wideo.

Na ST16 znajdziemy również zaczepy do paska na szyję oraz włącznik/wyłącznik samej aparatury. Na dolnej stronie znajdziemy port microUSB służący do ładowania, slot na kartę microSD i wyjście Mini Jack 3,5 na słuchawki.

Na „plecach” aparatury ST16 Yuneec umieścił dwa pokrętła: jedno ma oznaczenia „żółwia” i „zająca” – jak można się domyśleć służą do ustawiania prędkości Typhoon H. Drugie służy do sterowania kamerą w osi Pitch (pochylanie). Znajdziemy tu również baterię aparatury ukrytą pod środkową klapką.

Yuneec Typhoon H - Aparatura ST16 - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – Aparatura ST16 – https://www.flyproject.com.pl

Patrząc na ST16 z góry mamy tutaj umieszczony czerwony przycisk start/stop, anteny 2,4GHz i 5,8GHz, przełącznik służący do chowania i wysuwania podwozia oraz wyjście HDMI służące do wypuszczenia obrazu na zewnętrzny odbiornik np. do telewizora lub okularów FPV. Stukając w ekran dwa razy znikają ikony, a obraz z kamery zajmuje cały ekran.

Możliwości wyświetlacza LCD

Poza podglądem z kamery na wyświetlaczu mamy wiele przydatnych informacji takich jak: napięcie akumulatora, status GPS, liczbę satelit, pozycję, wysokość, prędkość, informacje o gotowości do lotu, informację dotyczącą statusu systemu antykolizyjnego, czy trybu lotu.

Yuneec Typhoon H - Aparatura ST16 - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – Aparatura ST16 – https://www.flyproject.com.pl

W dolnej części ekranu mamy:

  • Pad – czyli funkcje tabletu z systemem operacyjnym Android;
  • System Settings – ustawienia systemowe;
  • Channel Settings – ustawienia kanałów (domyślnie wyłączone), żeby je włączyć należy wejść w menu “System Settings” włączyć menu “Advance mode”;
  • Model Select – czyli wybieranie modelu z którym będzie bindowała się aparatura ST16.

W górnym prawym rogu mamy wyświetloną godzinę, liczbę satelit, poziom sygnału i stopień naładowania aparatury ST16. Całe menu jest w języku angielskim. Należy jeszcze nadmienić, że obraz wyświetlany na aparaturze ST16 jest w rozdzielczości 720p co daje ładny i ostry obraz.

W zestawie dostajemy osłonę która poprawia komfort pracy w słoneczne dni, a także pasek na szyje. Ekran wyświetlacza dość dobrze sprawdza się w terenie choć mógłby być nieco jaśniejszy – mimo użycia osłonki w słoneczne dni występują czasem kłopoty z odczytaniem poszczególnych wskaźników.

Dane techniczne

Ilość kanałów 16
System operacyjny Android
Wyświetlacz 7″ dotykowy
Rozdzielczość obrazu 720p
Częstotliwość RC 2.4GHz
Zasięg sterowania do 1600m
Telemetria Tak
Zasilanie 3.6V 8700mAh 32.32 Wh

Pilot Wizard

W przedsprzedaży z Typhoon H poza standardowymi akcesoriami dostajemy od Yuneec pewien bardzo fajny gratis – tzw. pilot Wizard. To nic innego jak pilot zdalnego sterowania, dzięki któremu możemy sterować hexacopterem bez  aparatury ST16. Korzystanie chociażby z funkcji „Follow me” jest zdecydowanie łatwiejsze przy pomocy pilota Wizard, ale na tym jego możliwości się nie kończą. Można go również wykorzystać w trybie „Team mode”, czyli jeden operator steruje dronem Yuneec Typhoon H, a drugi z poziomu ST16 kadruje robi, zdjęcia i nagrywa wideo!

Yuneec Typhoon H - Pilot WIZARD - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – Pilot WIZARD – https://www.flyproject.com.pl

Kamera CG03+ i gimbal Yuneec Typhoon H

Yuneec Typhon H został wyposażony w kamerę oznaczoną symbolem CG03+. To kamera wysokiej rozdzielczości z 12 megapikselową matrycą, która nagrywa filmy w rozdzielczości 4K z prędkością 30 klatek na sekundę, a w FullHD (1080p) w 120 FPS (120 klatek na sekundę). Kąt widzenia to 98 stopni, ale – co ważne – kamera nie ma efektu „rybiego oka”. Ważną funkcją jest zdalna wyzwalanie migawki. Za pomocą przycisków na ST 16 możemy wykonać zdjęcie bądź nagrać lub zastopować nagrywanie wideo. Zdjęcia możemy zapisać w formacie JPEG lub RAW DNG.

Yuneec Typhoon H - Kamera CG03+ i gimbal - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – Kamera CG03+ i gimbal – https://www.flyproject.com.pl

Zdjęcia i filmy z Yuneec Typhoon H

Warto zwrócić uwagę na możliwość zmiany parametrów kamery podczas lotu. I tak mamy do dyspozycji:

  • Balans bieli (auto, lock, Sunny, cloudy, fluorescent, incadescent, sunset/sunrise)
  • Korekta ekspozycji (w zakresie EV -2.0 do 2.0 o skok co 0,5)

Przełączając się na tryb manualny dodatkowo mamy:

  • Czułość ISO (ISO 100 do ISO 6400)
  • Migawka (1/30s do 1/8000s)

W przypadku filmowania mamy do dyspozycji wszystkie powyższe ustawienia z jednym wyjątkiem, mianowicie migawka ma zakres 4s do 1/8000s.

Co do budowy kamery CG03+ – została zintegrowana z gimbalem stabilizującym obraz w 3 płaszczyznach. Gimbal jest z aluminium co zapewnia mu niezbędną sztywność i lekkość. Sterowany jest oczywiście za pomocą bezszczotkowych silników. Bardzo ładnie radzi sobie z drganiami nawet przy dużym wietrze. Kamera, jak informuje Yuneec, została stworzona na znanych i cenionych podzespołach firmy Sony.

Gimbal jest obracany o 360 stopni co przy składanym podwoziu stwarza platformę do profesjonalnych zastosowań. Warto jeszcze wspomnieć że Typhoon H obsługuje tryb „team mode” tzn. że istnieje możliwość podłączenia drugiej aparatury. Jest to bardzo przydatna funkcja pozwalająca rozdzielić role operatora kamery od roli pilota. Zdecydowanie ułatwia to filmowanie kreatywnego i wymagającego materiału wideo.

Możliwości kamery:

  • Rozdzielczość wideo – UHD 4K 30FPS, FullHD 1080p 24/25/30/48/50/60/120 FPS
  • Rozdzielczość zdjęć – 12.4MPx
  • kąt widzenia – 98°
  • Obiektyw – F2.8 14mm
  • Matryca – 1/2.3″ CMOS
  • Migawka – 1/30s – 1/8000s
  • Mikrofon – Tak
  • Zasięg transmisji FPV – do 1.6km
  • Pamięć – karta microSD klasy 10 do 128GB

Ładowarka pakietów

Sama ładowarka ma postać stojącą, do której wkładamy baterię (wyprofilowanie baterii uniemożliwia złe włożenie). Do tej samej ładowarki możemy również podłączyć równocześnie aparaturę ST16 poprzez port USB. Nadmienić również trzeba, że w wyposażeniu znajduje się kabel z wtyczką do gniazdka samochodowego.

Yuneec Typhoon H - ładowarka z pakietem - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – ładowarka z pakietem – https://www.flyproject.com.pl

Czas ładowania baterii to ok. 2,50 h, a ST16 ok 5h.

Wrażenia z lotów Yuneec Typhoon H

Przygotowanie do startu zaczynamy od włączenia aparatury ST 16, następnie uruchomienia Typhoon H oraz oczekiwania na zbindowanie, które – szczerze mówiąc – mogłoby trwać nieco krócej. Następnie przed pierwszym startem z menu aparatury ST16 wybieramy opcję kalibracji kompasu i obracamy Typhoon H zgodnie z instrukcją. Jest to czynność prosta i nikt nie powinien mieć z nią problemu.

Yuneec Typhoon H - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl

Następnie naciskamy czerwony przycisk start/stop i odpalamy silniki. Pierwsze zaskoczenie to praca silników: Typhoon H jest bardzo cichym dronem – odlatując na odległość 30-40 m jest już praktycznie niesłyszalny. Startujemy, dodajemy „gazu” i Typhoon H wzbija się powietrze. W czasie lotu jest bardzo przewidywalny i niesamowicie prosty w pilotowaniu. Nawet osoby bez wprawy nie będą miały problemu z lataniem. Po osiągnięciu wysokości 2-3 m dopiero mamy możliwość schowania podwozia.

Yuneec Typhoon H - https://www.flyproject.com.pl
Yuneec Typhoon H – https://www.flyproject.com.pl

Prędkość lotu nie jest oszałamiająca (10m/s), ale do foto i wideo w zupełności wystarczy. Warto również wspomnieć, iż w trybie „Follow Me” drona Typhoon H możemy rozpędzić aż do 70 km/h. Prędkość wznoszenia to 5m/s, a wysokość lotu została ograniczona do 122m AGL. Yuneec konsekwentnie stosuję zabezpieczenie w postaci braku możliwości uruchomienia silników w pobliżu lotnisk.

System antykolizyjny

Yuneec Typhoon H został standardowo wyposażony w ultradźwiękowe czujniki zbliżeniowe. Wielkim plusem tych czujników jest fakt, że działają zarówno w dzień jak i w nocy.

Wkrótce będą dostępne również czujniki Inter RealSense opracowane przez Intel, a dron Yuneec Typhoon H dzięki temu będzie omijał napotkane przeszkody. Na filmach pokazowych wygląda to bardzo obiecująco, więc czekamy na nowe czujniki z niecierpliwością.

Obecnie dostępną wersję Yuneec Typhoon H Advance (z czujnikami ultradźwiękowymi) będzie można upgradować do wersji Professional, poprzez dołożenia czujnika RealSense. Yuneec zapewnia, że będzie to mógł zrobić każdy we własnym zakresie, a moduł będzie działał wg zasady „Plug and Play”.

A jak działają czujniki ultradźwiękowe? Zapraszamy na poniższy film:

Loty autonomiczne

Tryby lotu które mamy do dyspozycji to:

  • Orbit Me – tryb lotu po okrężnej ścieżce względem pilota;
  • Point of Interest (POI) – okrążanie punktu wskazanego przez pilota. Przydatna funkcja jeżeli chcemy uwiecznić scenę dziejącą się w jednym miejscu;
  • Jurney – tzw. selphie z drona. Specjalny tryb, w którym Typhoon H wznosi się i powoli opada robiąc Ci najkorzystniejsze ujęcie;
  • Curve Cable Cam – Typhoon H oblatuje punkty wskazane na wyświetlaczu;
  • Follow me/Watch me – podążanie za obiektem, funkcja bardzo przydatna przy filmowaniu wszelkiej aktywności sportowej;

Czas lotu Yuneec Typhoon H

Producent podaje czas lotu do 25 min, my uzyskaliśmy czas lotu na poziomie 20-22 min, do pierwszej informacji o słabej baterii. Testy odbywały się przy temp. ok. 20 stopni i umiarkowanym wietrze. Yuneec Typhoon H w bardzo czytelny sposób informuje o słabej baterii. Jeżeli nie zauważymy migających diod na Typhoon H to z pewnością poczujemy wibrację ST16 i zauważymy wielki czerwony komunikat na wyświetlaczu. Oczywiście na bieżąco możemy monitorować napięcie baterii na ST16.

 

Podsumowanie

Yuneec Typhoon H to odpowiedź firmy Yuneec przede wszystkim na konkurencyjnego drona DJI Phantom 4. Względem PH4 wiele zalet, choćby obrotowy gimbal, tryb „Team mode”, czy fakt, że jest hexacopterem. Aparatura ST16 posiada wbudowany wyświetlacz więc nie musimy używać dodatkowych urządzeń w postaci smartphone’a czy tabletu co również obniża nam koszta. Warto również pamiętać, że obraz na aparaturze wyświetlany jest w rozdzielczości 720p.

Pełnię swoich możliwości Typhoon H pokaże dopiero z czujnikami Intel RealSense, testy producenta pokazują wysoką skuteczność tej technologii, nam nie pozostaje nic innego jak czekać na wersję finalną czujników.


Yuneec Typhoon H jest dostępny w sklepie on-line FLYPROJECT w cenie 6199 zł: http://www.flyproject.com.pl/pl/yuneec/131-typhoon-h-advanced-yuneec.html.


Link do pobrania przykładowego zdjęcia w DNG/RAW: https://we.tl/vBb6A1Trm2.

Przykładowe surowe zdjęcia JPG robione w trybie Auto:

Yuneec Typhoon H - przykładowe zdjęcia - FLYPROJECT
Yuneec Typhoon H – przykładowe zdjęcia – FLYPROJECT
Yuneec Typhoon H - przykładowe zdjęcia - FLYPROJECT
Yuneec Typhoon H – przykładowe zdjęcia – FLYPROJECT
Yuneec Typhoon H - przykładowe zdjęcia - FLYPROJECT
Yuneec Typhoon H – przykładowe zdjęcia – FLYPROJECT
Poprzedni

Dron Xiaomi MI już jest!

Następny

Airbus zbudował drona Thor z drukarki 3D

9 komentarzy

  1. 3 czerwca 2016 at 10:00 — Odpowiedz

    Witam. Mam kilka pytan:
    1. Co oznacza ze ma blokade na latanie w poblizu lotnisk ?
    2. Czy mozna nim latac w trybie ATTI ?

    • 3 czerwca 2016 at 11:28 — Odpowiedz

      Ad. 1) podobnie jak DJI ma NFZ (NoFlyZone) – Yuneec też ma zabezpieczenie przed wlotem w newralgiczną przestrzeń powietrzną, np. w pobliżu dużych lotnisk telekomunikacyjnych.
      Ad. 2) można wyłączyć GPS i wtedy z trybu pełnej stabilizacji Typhoon H przechodzi w tryb stabilizacji barometrycznej, czyli ATTI/ALTHOLD.

      • 3 czerwca 2016 at 12:04 — Odpowiedz

        czy wiadomo kiedy bedzie wersja z Real Sense ?

        • 3 czerwca 2016 at 13:19 — Odpowiedz

          Ma być do miesiąca w Polsce, ale ta obecna Advance też miała być wcześniej, a był miesięc opóźnienia…

      • 29 grudnia 2017 at 11:41 — Odpowiedz

        Ad. 2 – odradzam korzystanie z trybu ATTI, wyłączyć GPS można lecz dotykowy ekran jest zawodny i włączenie GPS-u bywa niemożliwe co w przypadku wiatru kończy się ucieczką drona. Co najgorsze w takiej sytuacji, bez GPS-u nie działa system RTH, co w świetle prawa powinno dyskwalifikować tego drona na rynku polskim. A wystarczyłby mechaniczny przełącznik trybów. Dziwne, w konkurencyjnym modelu jest to właśnie tak rozwiązane a tu w aparaturze ST16 jest wolny do niczego nie służący przycisk a przełączanie GPS/ATTI odbywa się przez ekran dotykowy.

  2. 25 lipca 2016 at 08:44 — Odpowiedz

    Czy Możecie „łopatologiczie”, najlepiej w formie tutoriala wideo przedstawić uruchamianie i korzystanie z nich, poszczególnych trybów : Orbit me, POI, Jurney, Curve Cable Cam i Follow me -Watch me

    • 25 lipca 2016 at 09:58 — Odpowiedz

      Póki co nie jesteśmy w posiadaniu tego sprzętu osobiście, zwrócę się do firmy, która jest dystrybutorem o opisanie uruchamiania i korzystania ze wspomnianych trybów.

  3. 21 sierpnia 2017 at 09:51 — Odpowiedz

    „Nawet osoby bez wprawy nie będą miały problemu z lataniem.” Bzdura. Niestety, osoba bez wprawy w trakcie nauki sterowania urządzeniem bez większych przeszkód nieświadomie nacisnęła wystający przycisk do wyłączania silników i dron runął jak kamień na ziemię. Nie było co z niego zbierać.Jego o wiele tańsza konkurencja miała znacznie lepsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa. Jak to możliwe?

    • 23 sierpnia 2017 at 20:32 — Odpowiedz

      AAAAHAHAHA!!! Poważnie? Roztrzaskaliście drona przez wyłączenie śmigieł? Więc może przed przekazaniem pilota tej osobie trzeba było wydłubać przycisk zasilania? ;dd Heh. Dlatego prawo lotnicze w Polsce tak szybko ulega zmianom.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *