Nowy Ogar Mk2 od Novelty RPAS!
Firma Novelty RPAS w Gliwic już na jesieni zaprezentuje oficjalnie swój najnowszy bezzałogowiec klasy przemysłowej – OGAR Mk2. Portal swiatdronow.pl jako jeden z pierwszych otrzymał wgląd w dokładną specyfikację i cennik nowej platformy latającej Novelty RPAS w różnych konfiguracjach.
OGAR Mk2 to kontynuacja dobrze ocenianej przez klientów i sprawdzonej w locie platformy Ogar. Producent utrzymał koncepcję elektrycznego quadcoptera, czyli czterowirnikowca o nowoczesnym wzornictwie. Wizualizacje nowego Ogara zdradzają jednak pewien szczegół, który odróżnia wersję pierszą quadcoptera od wersji Mk2 – chodzi o montaż silników ze śmigłem zamocowanym od dołu.
Specyfikacja techniczna
Wymiary podstawowe Ogara Mk2 to 860 x 835 x 315mm co oznacza, że będzie sporo mniejszy niż jego poprzednik. Jednocześnie do transportu będzie w pewnym stopniu składany, a jego rozmiary zmniejszają się wtedy do 740 x 195 x 150mm co sugeruje, że dron prócz zdejmowanych śmigieł będzie miał składane ramiona oraz podwozie.
Masa własna konstrukcji wraz ze spadochronem ratunkowym, który będzie standardowym wyposażeniem Ogara Mk2 wynosi 2.7kg, z baterią – 4.5kg, co oznacza, że sama bateria będzie ważyć 1.8kg. Dodatkowo udźwig Ogara Mk2 to 2kg przeznaczone na dodatkowe moduły robocze.
Maksymalny deklarowany czas lotu drona z kamerą wynosi 50 minut, a czas operacyjny z dodatkowym modułem roboczym GeoScanner – 30 minut. Maksymalna prędkość postępowa Ogara Mk2 wynosi 20m/s.
Nowy Ogar początkowo będzie mógł operować maksymalnie na 4000m n.p.m. przy temperaturach od -10 do 50 stopni Celsjusza oraz porywach wiatru do 15m/s, ale producent już zapowiada, że podane zakresy będą rozszerzane by zwiększyć użyteczność drona.
Zasilanie
Jak już wspomnieliśmy Ogar Mk2 to quadcopter elektryczny, ale będzie zasilany na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich to pakiet litowo-jonowym na ogniwach Sony o wadze całkowitej 1.8kg działający na zasadzie Plug&Play. Pakiet będzie miał zamontowany uChip umożliwiający bezpośredni podgląd stanu naładowania baterii oraz innych parametrów akumulatora. Druga opcja to przewód elektryczny ziemia-powietrze połączony między naziemną stacją zasilającą a dronem. Póki co nie mamy bardziej szczegółowych informacji odnośnie napięcia dostarczanego prądu lub też maksymalnego pułapu w przypadku zastosowania rozwiązania z przewodem.
Bezpieczeństwo
Producent zastosował w Ogarze Mk2 szereg systemów, które mają zapewnić maksymalne bezpieczeństwo użytkowania drona w locie. Pierwszym z nich jest spadochron ratunkowy, który ma być standardowym wyposażeniem bezzałogowca. Będzie on wyzwalany ręcznie przez operatora lub automatycznie w przypadku awarii (utrata zasilania, awaria napędów, przekroczenie krytycznych kątów, swobodny spadek, usterka systemu autopilota). Spadochron będzie wyrzucany pneumatycznie z wykorzystaniem CO2.
Kolejne zabezpieczenie to zdublowany autopilot i GPS/GLONASS, dzięki czemu w razie awarii jednego układu, drugi funkcjonuje równolegle i włącza się automatycznie przejmując funkcje po wystąpieniu awarii.
W Ogarze Mk2 zastosowano standardowe sensory orientacji (akcelerometr, magnetometr i barometr), ale jako opcja dostępne będą również czujniki wysokości, dolna kamera (optical flow) oraz kamera przednia. Nowością jest moduł AI (Sztuczna Inteligencja – również jako opcja) oparty o moduł obliczeniowy NVIDIA z możliwością implementacji algorytmów sztucznej inteligencji.
Samo sterowanie Ogarem Mk2 będzie oczywiście realizowane bezprzewodowo poprzez radiową stację nadawczo-odbiorczą wyposażoną w oprogramowanie Flight Manager, przewidziany jest również kontroler do manualnego sterowania dronem (radio RC). Zasięg łącza radiowego wyniesie w opcji standardowej 2km (będzie można go powiększyć) i tutaj ciekawostka i kolejny plus dla producenta – możliwa będzie kontrola poprzez szyfrowany system radiowy (jako opcja).
Producent podkreśla również wysoką szczelność obudowy nowego Ogara, co – jak przystało na profesjonalnego drona przemysłowego – powinno przełożyć się na jego wodoodporność i możliwość operowania również w warunkach niewielkich opadów atmosferycznych.
Moduły robocze
Novelty RPAS tytułuje swojego najnowszego bezzałogowca mianem „The data hunter” co wyraźnie sugeruje, że będzie to dron stricte przemysłowy do profesjonalnych zastosowań, przede wszystkim do pozyskiwania danych z różnych rodzajów modułów roboczych, wśród których klasyczna kamera RGB na gimbalu będzie tym najbardziej podstawowym wyposażeniem.
Producent będzie oferował wraz z Ogarem Mk2 między innymi następujące autorskie, wymienne moduły robocze stabilizowane w 3 osiach:
- Grupa WatchDog – umożliwiająca prowadzenie obserwacji w świetle dziennym i w nocy z użyciem kamery HD1080p z sensorem Sony o powiększeniu optycznym do 36x oraz kamery termowizyjnej z sensorem FLIR, a także prowadzenie inspekcji obiektów wraz z pomiarem temperatury;
- Grupa GeoScanner – przeznaczona do prowadzenia automatycznej fotogrametrii niskopułapowej i manualnej fotografii lotniczej z zastosowaniem w zależności od wariantu aparatów bezlusterkowych i średnioformatowych, z użyciem bezpośredniego georeferowania zdjęć do EXIF i wygodnego dostępu do nich poprzez odpięcie zewnętrznego nośnika pamięci. Dodatkowo dzięki możliwości wyposażenia w opcjonalny moduł GNSS RTK i laserowy czujnik wysokości dron może być nawigowany przez autopilota z centymetrową dokładnością i realizować takie funkcje jak utrzymywanie stałej wysokości względnej nad terenem pagórkowatym;
- AgroObserver – zaprojektowany do celów fotogrametrii multispektralnej, przydatnej na przykład do obrazowania stanu zdrowia roślin w zakresie rolnictwa precyzyjnego;
- CinemaArtist – w ofercie znajdzie się również możliwość wyposażenia Ogara w filmową kamerę Black Magic;
Producent pozostawia również możliwość wyposażenia systemu w dedykowane moduły, w zależności od potrzeb informacyjnych i operacyjnych, takie jak moduły transportowe, sensory stężenia gazów i pyłów, czy inne na specjalne zamówienie.
Co najciekawsze i wpływające znacząco na komfort użytkowania różnych modułów to sposób wymiany głowic wpinanych do drona poprzez złącze QRC z zasilaniem z platformy głównej, z pełną wibroizolacją i dodatkowo możliwością montażu w pozycji górnej kadłuba na opcjonalnym adapterze.
Możliwości stacji naziemnej GCS (Ground Control Station)
Naziemna stacja kontroli lotu wraz z oprogramowaniem Novelty RPAS Flight Manager w zależności od wersji licencji umożliwia między innymi: programowanie lotu, sterowanie ręczne, start i lądowanie platformy latającej, zmianę parametrów lotu (np. prędkość, wysokość, kierunek), podgląd parametrów lotu w czasie rzeczywistym, śledzenie postępu realizowanej misji, możliwość zmiany trasy w trakcie lotu, sterowanie modułami roboczymi (np. pozycja, zoom, generowanie siatki fotogrametrycznej, definiowanie pokrycia zdjęć, rozmiaru piksela i kierunku szeregów), obsługę plików KML, DEM, geotiff, modeli 3D i danych elewacyjnych jako powierzchni odniesienia, definiowanie wirtualnych granic dozwolonego lotu (geofencing / no-fly zones), obsługę transpondera, rejestrację obrazu, wyświetlanie pola widzenia lub kadru na mapie (footprint), obsługę nadzoru wielu platform latających i operatorów jednocześnie, obsługę joysticka oraz trybu kliknij i leć (click&go), czy wirtualną symulację misji.
Międzynarodowa premiera
Międzynarodową premierę drona Ogar Mk2 producent zaplanował na targi Intergeo w Berlinie, które odbędą się w dniach 26-28 września 2017.
Wcześniej NoveltyRPAS zaprezentuje więcej materiałów na temat swojego nowego bezzałogowca, w tym pełne wizualizacje, zdjęcia i nagrania z lotów, które odbędą się w lipcu i sierpniu.
Pierwsze realizacje dostaw Ogara Mk2 zaplanowane są na sierpień tego roku.
Cena nowego Ogara Mk2
Ceny poszczególnych wersji Ogara Mk2 nie zostały póki co publicznie podane do wiadomości, natomiast producent Novelty RPAS udziela konkretnych informacji na indywidualne zapytania ze strony osób zainteresowanych zakupem nowego drona.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy