DJI Spark – dron wyścigowy czy raczej selfie-drone?
![DJI Spark](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2017/03/dji-spark-leaks-750x319.jpg)
Dosłownie dwa dni temu świat obiegły informacje i pierwsze zdjęcia nowego drona DJI – Spark. Po sieci krążą bardzo różne informacje o nowym produkcie DJI, z których wynika, że Spark to odpowiedź DJI na rosnącą popularność dronów wyścigowych. Z drugiej strony wyposażenie Spark’a sugeruje raczej, że będzie to selfie-drone z wszystkimi potrzebnymi czujnikami (VPS, sonary, GPS) oraz kamerą 4K na dwuosiowym gimbalu. Czyżby uboższa wersja Mavica?
DJI Spark ma około 15 cm długości i 13 cm szerokości, co daje przekątną w okolicach 20cm. W zestawie ma cztery śmigła około 5″ ze składanymi łopatkami, ale same ramiona nie są składalne tak, jak ma to miejsce w DJI Mavic. Dodatkowo może być ładowany poprzez standardową ładowarkę USB, a na baterii dedykowanej do tego drona znajdują się konektory (pady) do szybkiego ładowania.
DJI Spark ma być sterowany przy pomocą fal radiowych 2.4GHz-5.8GHz. Prawdopodobnie kontrolowanie będzie możliwe zarówno z dedykowanego radia RC jak również z aplikacji mobilnej. Prawdopodobnie Spark został wyposażony w GPS+GLONASS, czyli to samo co ma DJI Mavic, dodatkowo od spodu czujnik VPS i sonar odległości od podłoża.
![DJI Spark](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2017/03/dji-spark-03.jpg)
Kamera wygląda jakby była osadzona na dwuosiowym gimbalu (brak sterowania w osi YAW).
To tyle z informacji, które wyciekły do sieci (specjalnie lub przez przypadek). Pytanie z tytuły tego posta jest wciąż jednak nierozwiązane – czy to dron wyścigowy czy raczej selfie-drone? Wiele wskazuje na to, że DJI chciał stworzyć coś pośredniego, ale moim zdaniem Spark ma bliżej do konkurencyjnego Yuneec Breeze 4K niż do jakiegokolwiek racer’a.
![DJI Spark](https://www.swiatdronow.pl/wp-content/uploads/2017/03/dji-spark-05.jpg)
Oczywiście możemy założyć, że DJI Spark będzie działał z goglami FPV, które DJI niedługo zaprezentuje i będzie rozwijał prędkości kilkudziesięciu kilometrów na godzinę, ale nie oszukujmy się – to za mało by stać się rasowym dronem wyścigowym dorównać customowym konstrukcjom. Poza tym DJI ma już swój projekt „racingowy”, który znany jest od jakiegoś czasu – chodzi o DJI Snail – autorski system DJI stworzony stricte pod kątem wyścigów dronów, zawierający specjalnie opracowane śmigła, regulatory oraz silniki o dużej wydajności. Jedyne, co przychodzi mi na myśl, to możliwość integracji podzespołów z systemu DJI Snail z DJI Spark po to, by właśnie z tego drugiego móc stworzyć sobie prawdziwego drona wyścigowego. Kontrargumentem do tego pomysłu może być jednak fakt, że DJI Spark wygląda na zwartą konstrukcję bez możliwości łatwej wymiany silników, ESC a śmigła pasują jedynie w rozmiarze 5″ lub mniejszym z racji małych rozmiarów ramy. To uniemożliwi skutecznie tuningowanie Sparka do celów stricte wyścigowych.
Bardziej prawdopodobna jest wersja, że DJI Spark będzie konkurencją dla wspomnianego Yuneec Breeze 4K – z pełną stabilizacją GPS+GLONASS/sonar/VPS oraz wysokiej jakości kamerą sprawdzi się znakomicie jako mały dron do filmowania i ewentualnie do szybszego, ale wciąż rekreacyjnego latania z użyciem gogli FPV. Wydaje mi się jednak, że Mavic ze swoimi składanymi ramionami oraz trybem Sport wciąż będzie miał mniejszy rozmiar i będzie bardziej poręczny. Pozostaje poczekać na więcej informacji o DJI Spark od samego producenta.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
Wiadomo jaka cena?
Jeszcze nie, trzeba czekać na konferencję DJI, wtedy ogłoszą.