Aktualności
ULC aktualizuje procedury wydawania zezwoleń
Na zakończenie przedświątecznego tygodnia Urząd Lotnictwa Cywilnego zaktualizował na swojej stronie informacje dotyczące procedur wydawania zezwoleń na operacje w kategorii szczególnej i zarazem udostępnił trzy dokumenty, które mogą pomóc operatorom usprawnić ten proces.
System poszukiwawczo-uderzeniowy GLADIUS już dostarczony
20 grudnia 2023 roku GRUPA WB dostarczyła Siłom Zbrojnym RP elementy bezzałogowego systemu poszukiwawczo-uderzeniowego GLADIUS. Przekazanie pojazdów oraz bezzałogowych statków powietrznych rodzin FT-5 i BSP-U nastąpiło już w 19 miesięcy od podpisania umowy po pozytywnie zakończonych testach.
DJI Mini 4 Pro – czy warto pozbyć się klasy C0?
Prawo unijne dla dronów z klasą C0 nakłada na producentów m.in. obowiązek ograniczenia maksymalnej osiągalnej wysokości lotu BSP względem miejsca startu do 120 m. Ponieważ DJI Mini 4 Pro ma nadaną klasę C0 – producent musiał (poprzez aktualizację oprogramowania) wprowadzić to ograniczenie by utrzymać tę klasę. Jednak użytkownicy Mini 4
Systemy FTS do dronów DJI już w Polsce!
Z dniem 31.12.23 kończy się kolejny okres przejściowy w prawie unijnym dla dronów i w życie wchodzą regulacje dotyczące wykonywania lotów dronami w kategorii szczególnej w ramach scenariuszy europejskich STS. Operatorzy, którzy do końca bieżącego roku złożą oświadczenia dotyczące wykonywania lotów w ramach krajowych scenariuszy NSTS – będą je mogli
Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?
W gestii każdego producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego leży, by dostosować go do prawa unijnego i (ewentualnie) przeprowadzić jego certyfikację do uzyskania etykiety klasy C0-C6. Od nowego roku do obiegu na rynku europejskim mogą być wprowadzane jedynie drony z taką etykietą klasy. Część „starych dronów”, czyli takich, które weszły do
Loty FPV zgodnie z europejskim prawem
Latanie FPV (First Person View, czyli z widokiem z pierwszej osoby – w tym przypadku z kamery w dronie) ewidentnie nie jest na rękę EASA. Unijni specjaliści teoretyczni (bo w praktyce pewnie żaden dronem sam nie latał) nie przewidzieli dedykowanych zasad lotów dla całkiem sporej rzeszy droniarzy, którzy pilotują swoje
Kurs i egzamin do STS-01/02 dla posiadaczy NSTS – już dostępne
W miniony weekend część operatorów-pilotów BSP zarejestrowanych na platformie https://drony.ulc.gov.pl/ zauważyła, że z poziomu swojego konta pilota ma dostęp do kursu uzupełniającego do STS i tym samym egzaminu teoretycznego do STS (zarówno -01 jaki i -02).
EASA uruchamia europejski Innovative Air Mobility Hub
Termin Innovative Air Mobility Hub (IAM) tłumaczony jako Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej, oznacza cyfrową platformę wymiany informacji na temat taksówek powietrznych i dronów.
Od 1 stycznia 2024 r. zaczyna obowiązywać pełna kategoria otwarta
Od momentu wejścia w życie rozporządzeń unijnych dotyczących dronów operatorzy/piloci wykonujący loty w kategorii otwartej mogli korzystać z przywilejów tzw. „przepisów przejściowych” dla kategorii otwartej. Niemal trzy lata temu (31.12.2020 r.) gdy przepisy UE dla dronów zaczynały obowiązywać nie było ani jednego drona z klasą C0-C4 przewidzianą dla tej kategorii
Ostatni miesiąc na złożenie oświadczeń do NSTS
Operatorzy systemów BSP wykonujący lub chcący wykonywać operacje na podstawie krajowych scenariuszy standardowych NSTS mają ostatni miesiąc na złożenie oświadczenia do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Po 31.12.2023 r. nie będzie już takiej możliwości. Czemu warto to zrobić i co daje operatorowi takie oświadczenie – w kilku punktach wyjaśniam w poniższym artykule.