AktualnościZe Świata

Nowe narzędzia EASA do „wsparcia” operacji dronowych w UE

EASA zaprezentowała najnowszą piątą aktualizację swojego Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej, czyli IAM Hub, dodając nowe funkcjonalności, które – uwaga: „umożliwią lepsze poruszanie się w rozwijającej się gospodarce dronowej i czerpanie korzyści z zaktualizowanej wersji 2.5 narzędzia SORA (Specific Operations Risk Assessment)”. Czasem wolałbym, żeby EASA nic już więcej w kwestiach dronów nie robiła, ale europejscy urzędnicy cały czas się bardzo starają, by wyprostować to, co wcześniej sami bardzo skomplikowali.

Z informacji, które napływały przez weekend wynika, iż EASA (Agencja UE ds. bezpieczeństwa lotniczego) opublikowała na stronie internetowej nowe „rozwiązania” dla operatorów/pilotów dronów:

  • EASA Drone Rule Navigator, czyli przepisów dotyczących dronów, który pomaga operatorom BSP określić, do której kategorii należy ich operacja, oraz jakie są obowiązujące wymagania – link;
  • zaktualizowane mapy gęstości zaludnienia (Population Density Data) wspomagające ocenę ryzyka naziemnego dla operacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP), zgodnie z wymogami SORA 2.5, wraz z wyjaśnieniem sposobu ich opracowania – link;
  • moduł eSORA: zautomatyzowana wersja SORA 2.5, w której operator może wybrać z easoweskiej bazy danych dronów drona, który ma zostać użyty, i wykonać wszystkie kroki SORA: narysowanie obszaru lotu (system automatycznie określi obszar operacyjny i bufor ryzyka naziemnego na podstawie zapisanych parametrów drona), automatyczne obliczenie maksymalnej gęstości zaludnienia obszaru operacyjnego i średniej gęstości zaludnienia obszaru przyległego, identyfikację środków zaradczych aż do zdefiniowania SAIL. Wynikiem będzie treść wniosku o zezwolenie operacyjne oraz zestawienie materiałów uzupełniających, które należy przesłać do krajowego urzędu lotniczego (NAA). Obecnie eSORA jest dostępna tylko dla NAA. Gdy tylko zostanie zaakceptowana, zostanie udostępniona operatorom z tego kraju, a na ten moment użytkownicy dronów mogą się najwyżej zapoznać z przewodnikiem w PDF… – link;
  • Zaktualizowany panel ekonomiczny (Drone Economy Dashboard): zawierający dane dotyczące liczby rejestracji, certyfikatów i zezwoleń wydanych w każdym państwie EASA – link;

Narzędzie nazwane szumnie EASA Drone Rule Navigator to zwykły formularz wyboru rodzaju operacji, a następnie odpowiedzi na kilka pytań „TAK lub NIE”, które w większości przypadków prowadzą do odpowiedzi: „operacja, którą opisałeś, wskazuje na wysokie ryzyko. Zapoznaj się z modułem eSORA”… 😉

EASA Drone Rule Navigator

Co do modułu eSORA to jest on… niedostępny dla użytkowników, a jedynie dla ULC (naszego polskiego i innych urzędów lotnictwa cywilnego). Na pocieszenie możemy przeczytać sobie jego instrukcję obsługi (link do PDF wyżej).

To może chociaż poczytamy jakieś dane statystyczne? Tutaj mamy dwie opcje. Jedna to Drone Economy Dashboard, czyli statystyki państw stosujących zasady EASA. Spójrzmy na Polskę:

EASA Drone Economy Dashboard

Jeśli dane statystyczne dla innych państw są tak samo nieaktualne jak dla Polski (aktualnie mamy: +403 000 operatorów w rejestrze, pilotów A1/A3: + 296 000, pilotów A2: +43 000 – źródło) to chyba szkoda czasu na ich przeglądanie…

Nie mniej kliknąłem w Niemcy, a tam: wydanych zezwoleń 842, zarejestrowanych operatorów: 680 000, pilotów A1/A3: 400 000, pilotów A2: 25 000, ale pilotów w STS: tylko 1700 (w Polsce: + 12 700). Mimo małej ilości pilotów w STS w Niemczech rynek wygląda znacznie lepiej, w szczególności jeśli chodzi o ilość wydawanych zezwoleń (w Polsce od miesięcy jest to ledwo 5-7 zezwoleń / miesiąc).

Na koniec zostawiłem sobie mapę gęstości zaludnienia udostępnioną pod SORA 2.5, czyli z nowym podziałem klastrów <5, <50, <500 itd. i z rozmiarem klastra 200 x 200 m żeby objąć operacje do wysokości 150 m. Szkoda tylko, że to nie jest żadne praktyczne narzędzie, bowiem – jak głosi opis mapy – „TA MAPA JEST PRZEZNACZONA WYŁĄCZNIE DO CELÓW DEMONSTRACYJNYCH I MOŻE BYĆ MODYFIKOWANA”, a zatem operacyjnie jest bezużyteczna. Ponadto mapa pokazuje dane statyczne, nie uwzględnia pory dnia, ani przemieszczania się ludności itd. Ot kolejne dane statyczne o osobach potencjalnie zamieszkujących dany obszar. Z jakiej mapy mogą zatem korzystać operatorzy, którzy chcą składać wnioski o zezwolenia na podstawie SORA 2.5?..

EASA Density Map (SORA 2.5)

Jak chwali się EASA: „od momentu uruchomienia w grudniu 2023 r. hashtag #IAMHub stał się cyfrową przestrzenią dla wszystkich interesariuszy zaangażowanych w rozwój usług dronów i samolotów elektrycznych w całej Europie”. Coś mi się jednak wydaje, że nie jest to specjalnie często odwiedzane miejsce przez użytkowników dronów – tak w Polsce jak i w Europie.

Źródło: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/press-releases/easa-presses-accelerator-support-drone-operations-eu


Poprzedni

Autel EVO Max Serii 2 z certyfikatem C5

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *