AktualnościPoradyPrawoZ Polski

Nowe zasady lotów w CTR wg prawa UE

W związku z obowiązującym nowym europejskim prawem dronowym od 31.12.2020 r. zmieniają się też zasady lotów w CTR dostosowane do nowych przedziałów wagowych oraz kompetencji pilotów dronów.

Nowe zasady lotów w CTR obejmują następujące zmiany:

  1. Loty BSP będą możliwe w kategorii otwartej i szczególnej (w oparciu o Standardowe Scenariusze) jedynie do wysokości 120m AGL, po dokonaniu rejestracji operatora w ULC.
  2. Zlikwidowany zostaje warunek: „lub do wysokości najwyższej przeszkody w promieniu 100m od operatora”.
  3. Loty powyżej 120m AGL możliwe są w oparciu o wydane przez ULC zezwolenie na operację lub certyfikat LUC, zawsze za zgodą PAŻP
  4. Podniesiona zostaje kategoria wagowa z 600 g na 900 g dla lotów w promieniu 1-6 km od granicy lotniska do wysokości 30m AGL
  5. Wszystkie loty w kategorii otwartej w promieniu 6km od granicy lotniska będą wymagały posiadania certyfikatu kompetencji pilota BSP.

UWAGA: minimalny poziom kompetencji by wykonać lot w CTR poniżej 6km wymaga teraz posiadania przynajmniej certyfikatu kompetencji pilota (w kategorii otwartej A2). Posiadacze świadectwa kwalifikacji UAVO są uprawnieni do takich lotów. Wszyscy pozostali muszą odbyć dodatkowy egzamin w ośrodkach szkolenia (poza egzaminem on-line na stronie ULC).

Grafika ilustrująca dokładne zmiany w zasadach lotów wygląda następująco:

Prawa autorskie: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Grafika podzielona jest na dwie części.

Część z lewej strony (ciemniejszy żółty i zielony) obejmuje loty:

  • BSP z klasą C0-C4: loty w kategorii otwartej i szczególnej na odstawie NSTS, zezwolenia na operację lub certyfikatu LUC;
  • BSP bez klasy C0-C4: loty w kategorii szczególnej na odstawie NSTS, zezwolenia na operację lub certyfikatu LUC.

Część z prawej strony (bladożółty i jaśniejszy zielony) obejmuje loty:

  • BSP bez klasy C0-C4 w kategorii otwartej (niepełnej otwartej z przepisami przejściowymi do 1.01.2023 r. na podstawie Art. 22 z Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.

Certyfikat kompetencji pilota BSP to certyfikat uzyskiwany do lotów w podkategorii A2 kategorii otwartej – wymaga zaliczenia dodatkowego egzaminu z 3 przedmiotów w ośrodku szkolenia (szkolenie praktyczne trzeba odbyć na zasadzie samokształcenia, szkolenie teoretyczne można odbyć na zasadzie samokształcenia – materiały udostępnia ULC). Warunkiem uzyskania certyfikatu kompetencji pilota BSP jest zaliczenie szkolenia i egzaminu on-line do podkategorii A1 kategorii otwartej (szkolenie i egzamin na stronie ULC).

Główne ograniczenie dla większości lotów – limit wysokości 120m – zostało tutaj utrzymane. Nawet jeśli wybrany NSTS dopuszcza loty powyżej sztucznej przeszkody, to w strefie geograficznej tożsamej z CTR można latać tylko do wysokości 120m AGL, a powyżej 120m AGL – tylko zezwolenie na operację lub LUC.

Poprzedni

Nowe Wytyczne Prezesa ULC w związku z prawem UE - 30.12.2020

Następny

Aktualizacja DroneRadar - 31.12.2020 r.

2 komentarze

  1. 2 stycznia 2021 at 19:21 — Odpowiedz

    Oficjalnym wyznacznikiem tego co można,a czego nie można jest w tym wypadku droneradar, który zezwala (i dostaje się zezwolenie z TWR) na loty do 30m w kategoriach A1 (poniżej 900g) i A3) w obszarze CTR<6km, czyli DRA-RM.
    Nie ma żadnego problemu by posiadając A1 i A3 latając dronem ważącym poniżej 900g dostać zezwolenie z TWR.

    Podsumowując. Bzdury. Znajdźcie sobie lepszy sposób na nabicie wyświetleń.

    • 3 stycznia 2021 at 11:50 — Odpowiedz

      DroneRadar nie jest żadnym wyznacznikiem prawa. Są nim jedynie rozporządzenia UE, ustawa Prawo Lotnicze i rozporządzenia do ustawy.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *