AktualnościPoradyZ Polski

Systemy FTS do dronów DJI już w Polsce!

Z dniem 31.12.23 kończy się kolejny okres przejściowy w prawie unijnym dla dronów i w życie wchodzą regulacje dotyczące wykonywania lotów dronami w kategorii szczególnej w ramach scenariuszy europejskich STS. Operatorzy, którzy do końca bieżącego roku złożą oświadczenia dotyczące wykonywania lotów w ramach krajowych scenariuszy NSTS – będą je mogli realizować jeszcze przez 2 lata. Z kolei do lotów poza scenariuszami trzeba będzie uzyskać zezwolenie na podstawie tzw. PDRA lub po wykonaniu pełnej analizy ryzyka metodą SORA. Wtedy niezbędnym wyposażeniem drona będzie moduł zdalnej identyfikacji oraz FTS – system zakończenia lotu.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Operatorzy, którzy „celują” w operacje w ramach STS-01 oraz STS-02 (europejskie scenariusze standardowe) będą potrzebowali systemów BSP z nadaną klasą – odpowiednio C5 oraz C6. Na ten moment na rynku są dostępne jedynie dwie takie konstrukcje, jednak są to wyłącznie płatowce stworzone głównie z myślą o nalotach fotogrametrycznych (SENSEFLY eBee oraz Delair UX11).

Operatorzy, którzy nie złożą do dnia 31.12.2023 r. oświadczenia o operacji w ramach NSTS, a planują wykonywać loty wielowirnikowcami i w dodatku nie mogą tego zrobić w STS – będą zmuszeni wystąpić do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o zezwolenie na wykonywanie lotów. Żeby uprościć całą procedurę analizy ryzyka przy pomocy SORA można skorzystać z predefiniowanych ocen ryzyka tzw. PDRA. Opublikowane przez EASA dwie predefiniowane oceny: PDRA-01 oraz PDRA-02 są odpowiednikami STS-01 i STS-02 tyle, że dla dronów bez klasy C5 i C6.

PDRA – Predefined Risk Assessment jest to uproszczona forma przeprowadzenia ryzyka dla operatorów zaproponowana przez EASA. Jeżeli planowana operacja okaże się objęta jednym z opublikowanych PDRA, zamiast przeprowadzać pełną ocenę ryzyka, można postępować z instrukcjami zawartymi w PDRA i odpowiednio przygotować dokumentację do wniosku, który zostanie złożony do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

– źródło: ulc.gov.pl

Jednym z warunków jakie stawia PDRA-02 jest wyposażenie drona, który nie posiada klasy C6 w system FTS (Flight Termination System). FTS to urządzenie zabezpieczające, które w pewnych warunkach uniemożliwia opuszczenie przez drona wyznaczonej dla operacji przestrzeni bezpieczeństwa np. poprzez odcięcie zasilania i lądowanie w buforze ryzyka naziemnego. System ten – żeby mógł zostać użyty – musi z kolei spełnić szereg wymagań zawartych w dokumentach opublikowanych przez EASA, między innymi MoC 2511.

Pierwsze rozwiązania, które spełniają wszystkie wymagania, wprowadza na polski rynek firma SNH Drones, która nawiązała współpracę z francuską spółką Dronavia specjalizującą się w tworzeniu specjalistycznych akcesoriów do dronów segmentu Enterprise (profesjonalne drony przemysłowe).

Na ten moment w ofercie dostępne są rozwiązania dla 3 serii dronów DJI:

  • DJI Mavic 3 (wszystkie wersje)
  • DJI Matrice 30 (M30) oraz Matrice 30T (M30T)
  • DJI Matrice 300 RTK (M300 RTK) oraz Matrice 350 RTK (M350 RTK)

Ewentualne uruchomienie FTS podczas lotu powoduje natychmiastowe odcięcie zasilania w dronie. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia mienia (w tym naszego drona) lub wyrządzenia krzywdy osobom postronnym, systemy FTS w ofercie SNH Drones dostępne są również w pakiecie ze spadochronem.

Systemy FTS są furtką do wykonywania lotów w BVLOS od nowego roku wyżej wspomnianymi dronami dla operatorów, którzy na dzień 31.12.23 nie będą mieli złożonego oświadczenia do wykonywania lotów zgodnie z NSTS i zarazem nie mają czasu, by czekać aż na rynku pojawią się drony klasy C6 typu: wielowirnikowiec.

Firma SNH Group (właściciel marki SNH Drones) jest wyłącznym dystrybutorem systemów FTS francuskiej spółki Dronavia w Polsce. Po więcej informacji na temat systemów zapraszamy na stronę dystrybutora: https://snhdrones.pl/kategoria/sprzet/enterprise/systemy-fts.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?

Następny

DJI Mini 4 Pro - czy warto pozbyć się klasy C0?

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *