Polak pobił rekord świata w czasie lotu BSP drukowanym w 3D
W dniu 12 listopada 2025 polskiemu inżynierowi Piotrowi Szymańskiemu ze swoim ProjectCrow udało się ustanowić nowy rekord świata w czasie lotu drukowanym w 3D BSP, który od teraz wynosi 7h 51min 19s. Po ustanowieniu rekordu świata samolot wylądował bezpiecznie gotowy do następnej misji.
Jednak zanim udało się pobić rekord, wymagało to ponad roku intensywnej pracy nad projektowaniem i optymalizowaniem całej konstrukcji. Kiedy konstrukcja była już gotowa okazało się, że listopadowa pogoda może pokrzyżować plany i trzeba będzie czekać do wiosny. Do ustanowienia rekordu potrzebna była pogoda z niewielkim wiatrem do około 8 m/s oraz temperatura powyżej 5 st. Celcjusza.
Pierwsza próba pobicia rekordu odbyła się 9-ego listopada. Z powodu wilgotności powietrza wynoszącej 100% i gęstej mgły cała konstrukcja szybko była mokra zwiększając masę i pogarszając aerodynamikę a dodatkowo zamarzł czujnik prędkości (rurka Pitot). W tej sytuacji trzeba było wyłączyć pomiar prędkości samolotu względem powietrza co dodatkowo zwiększyło zużycie prądu. Dodatkowo podczas pierwszej próby był włączony system bezpieczeństwa zapobiegający całkowitemu rozładowaniu baterii co dodatkowo skróciło czas lotu. Mimo tak niekorzystnych warunków udało się osiągnąć czas lotu 6h 29 min co już było bliskie ówczesnemu rekordowi świata ustanowionemu przez firmę z USA TitanDynamics, który wynosił 6h 48min i 54s.
Następna prób odbyła się w jednym z ostatnich dni ze sprzyjającą pogodą tej jesieni. Wszystkie lekcje z poprzedniej próby zostały odrobione i tym razem ProjectCrow pobił rekord świata o ponad 1h lotu uzyskując czas 7h 51min 19s.

Cały samolot włącznie z aerodynamiką, architekturą i konstrukcją została zaprojektowana i wyprodukowana przez twórcę projektu w Polsce.
Kluczowe parametry ProjectCrow również są nietypowe jak na standardową konstrukcję drukowaną w 3D:
- Długi czas lotu: ~4.5 godziny (~170 km) w wersji bazowe; opcjonalnie ~7.5 godziny (~280 km).
- Autonomia I elastyczność: Automatyczny lot po zaprogramowanej trasie z możliwością zmiany w trakcie lotu, fly-by-wire – lot kontrolowany przez operatora i wspomagany przez autopilota.
- Optyka: Łatwość integracji z różnymi dostępnymi na rynku zaawansowanymi głowicami optycznymi uwzględniając duże przybliżenia, termowizję i śledzenie/wykrywanie obiektów. Połączenie przez LTE lub inne łącze radiowe.
- Łatwość I elastyczność użycia: Start z ręki, lądowanie na różnych powierzchniach w tym łąkach i polach. Łatwy w obsłudze z wymaganym krótkim czasem szkolenia operatora.
- Software: Przyjazny dla użytkownika Ardupilot z dostępną dobrą dokumentacją
- Kompaktowość: Wymiary —2.4 m rozpiętość skrzydeł, 1.5 m długość. Szybkie składanie (3–5 minut) Pozwala na transport w aucie osobowym.
- Prędkość: przelotowa 10.5–11.5 m/s; maksymalna 18 m/s. Możliwość zwiększenia prędkości przelotowej do 13 m/s dzięki modułowej konstrukcji skrzydła.
- Masa: TOW (Masa startowa) 4.2 kg; MTOW (Maksymalna masa startowa) 6.2 kg.
Więcej materiałów z bicia rekordu świata można znaleźć na stronie: https://www.projectcrow.pl/main/worldrecord/

Brak komentarzy