Podsumowanie Briefingu dronowego ULC #02 z 8.05.2025 r.

Dnia 8.05.2025 r. odbyło się drugie spotkanie on-line z Departamentem BSP Urzędu Lotnictwa Cywilnego z cyklu Briefing dronowy. Zapraszam na relację z tego spotkania i podsumowanie najważniejszych informacji.
Tak jak poprzednio, Briefing dronowy poprowadził Dyrektor Departamentu BSP ULC – Paweł Szymański. Obecny był również p. Michał Wilanowski z PAŻP. Agenda i kwestie organizacyjne:
Statystyki
Na dzień 5.05.2025 r. zarejestrowanych było 339 971 operatorów (średnio 348/dziennie w marcu 2025). Więcej statystyk na grafikach:



Bieżące informacje z kraju i ze świata
Od poniedziałku 5.05.2025 r. trwa spotkanie JARUS w Brukseli. JARUS pracuje nad uproszczeniem analizy ryzyka SORA. Trwają prace nad wersją SORA 3.0, ale jeszcze nie opublikowano zmiany do SORA 2.5 (prawdopodobnie ukażą się w wakacje, a wprowadzenie do użycia w III kwartale 2025).
Trwają prace nad nowymi PDRA jak również na dostosowaniu PDRA do wersji SORA 2.5.
EASA chce wprowadzić zmiany w 947 w 2026 r. (I-II kwartał). Jedną ze zmian ma być wprowadzenie lotów agrolotniczych w kategorii otwartej podkategorii A3. Będą zmiany w strefach geograficznych oraz ułatwienia w uzyskaniu certyfikatów LUC.
Będzie zmiana w AMC/GM (np. w kwestiach lotów w agro w kategorii otwartej).
ULC zgłosił zapotrzebowanie na odstępstwo dla tych lotów (agro) w A3. Loty dronów rolniczych oraz loty dużych dronów pokazowych do 30 m AGL, do MTOM dronów < 105 m, 150 m od zabudowy są możliwe na podstawie tego odstępstwa w kategorii otwartej. Odstępstwo działa od wczoraj (7.05.2025 r.), póki co do 6.01.2026 r. Informacja o tym jest do przeczytania na stronie ulc.gov.pl.
Prezes ULC został wpisany do bazy NANDO. To oznacza, że polskie podmioty będą mogły oceniać SBSP do klas C0-C6 (podmiot zgłasza się do PCA do akredytacji, a następnie ULC notyfikuje taki podmiot do Komisji UE).
Dnia 15.04.2025 r. odbyło się spotkanie Zespołu ds. Rozwoju Branży BSP. Więcej na stronie PISB.
ULC wrócił do kolejnych prac nad zmianą ustawy Prawo lotnicze w związku z U-space.
Od 13 listopada 2025 r. wchodzą obowiązkowe ubezpieczenia dla operatorów użytkujących drony powyżej 250 g. Brak jeszcze szczegółów (pojawi się rozporządzenie Ministra Finansów).
Informacje od PAŻP
Strefy R nad parkami skonwertowano na DRA-R. Podobno łatwiej jest uzyskiwać zgody (np. w TPN) z racji tego, że tradycyjne DRA-R podzielono na DRA-RH (łatwiej o zgodę), DRA-RM i DRA-RL. Pilot ma przestrzegać zasad stref geograficznych, jeśli jest na terenie parku narodowego, ale nie ma tam strefy DRA-R parku – nie musi uzyskiwać zezwolenia (możliwe, że w tym miejscu z premedytacją park odstąpił od nałożenia strefy). Więcej pisałem o tym tutaj.
Teraz następują zmiany stref P. Aktualnie zmieniana jest strefa P21 (EPP21 w Warszawie) do nowych granic. Znikną „bąble” nad obiektami strzeżonymi strefą P21 i zostaną skonwertowane na wielokąty zgodnie z przebiegiem ulic. Ma być łatwiej o zgody od SOP, ale nie będą wydawane zgody na loty rekreacyjne/turystyczne, a raczej na loty służbowe.
Q&A od uczestników
Na tę chwilę nie nałożono żadnych kar na pilotów/operatorów dronów zgodnie z nowym cennikiem kar administracyjnych.
Aktualnie żadna firma nie ubiega się o certyfikat LUC.
Są planowane szkolenia dla policji (i nie tylko) z przepisów BSP.
Piloci załogowi nie używają DroneTower i „nie widzą” dronów.
W tej chwili w Departamencie BSP jest 12 etatów, część osób jest na umowy zlecenie (3 osoby zajmują się prowadzeniem rejestru, kolejne 3 osoby zajmują się kontaktami z różnymi służbami, instytucjami, organizacją spotkań/wydarzeń, kolejne 3 osoby zajmują się kontrolami, kolejne 3 zajmują się kontaktami międzynarodowymi, jedna osoba zajmuje się oceną ryzyka SORA). Póki co nie jest rozważane rozszerzenie kadry departamentu.
Całe godzinne wideo ze spotkania możecie obejrzeć poniżej:
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy