AktualnościPoradyZe Świata

Nowe rekomendacje EASA dla baterii litowo-jonowych

EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) opublikowała nowe wytyczne dla transportu urządzeń zasilanych bateriami litowo-jonowymi, w tym m.in. dronów. Wytyczne pojawiły się w nowym Biuletyn Informacji o Bezpieczeństwie, w którym podkreślono zagrożenia stwarzane przez baterie litowe dla bezpieczeństwa podróży lotniczych.

Nowe wytyczne są skierowane przede wszystkim do operatorów lotniczych, ale przydadzą się również pasażerom podróżującym samolotami z dronem.

Przenośne urządzenia elektroniczne (PED, portable electronic devices) zasilane bateriami litowymi obejmują szeroką gamę przedmiotów codziennego użytku, od telefonów komórkowych po laptopy, narzędzia (np. wiertarki) i drony. Niektóre PED, na przykład hulajnogi, hoverboardy i dronów (niektóre rodzaje, szczególnie te nieco większe), są wyposażone w mocne baterie litowe, które nie są dozwolone na mocy obecnych przepisów. Powerbanki nie są klasyfikowane jako PED, ale jako zapasowe baterie, a ich użytkownicy muszą przestrzegać ograniczeń, które mają zastosowanie do takich baterii.

Same w sobie baterie litowo-jonowe mogą być bardzo niebezpieczne. Mogą ulec awarii poprzez uszkodzenie mechaniczne, zwarcie lub gdy zostaną wystawione na działanie ciepła. Substancje zawarte w baterii litowej reagują wówczas w sposób niekontrolowany, błyskawicznie się zapalają i wydzielają toksyczny dym.

Za szczególnie niebezpieczne uchodzą e-papierosy oraz powerbanki. Te pierwsze nie powinny być ładowane podczas lotu, a tych drugich nie powinno się używać w trakcie lotu do ładowania innych urządzeń elektrycznych. Wszystkie powinno się transportować w dużej mierze rozładowane (najlepiej do niskiego poziomu pojemności baterii) oraz zakazane jest ich nadawanie w bagażu rejestrowanym, który ląduje w luku bagażowym samolotu – dotyczy to również większości dronów, których rozmiar pozwala na transport w bagażu podręcznym.

Nowy biuletyn informacyjny (SIB, Safety Information Bulletin) podkreśla następujące kluczowe kwestie dotyczące transportu baterii litowo-jonowych na pokładzie samolotu:

  • e-papierosy i power banki powinny być przewożone tak, by można je stale monitorować w trakcie lotu (przy sobie). Jeśli nie jest to możliwe, muszą znajdować się w bagażu podręcznym i być chronione w taki sam sposób, jak opisano poniżej dla zapasowych baterii,
  • urządzenia PED powinny być ładowane wyłącznie za pośrednictwem pokładowych systemów zasilania i powinny być cały czas monitorowane przez pasażera. Power banki nie powinny być używane do ładowania innych urządzeń w trakcie lotu,
  • jeśli urządzenia zasilane bateriami litowo-jonowymi nie są używane w trakcie lotu, powinny być chronione przed uszkodzeniem i niezamierzoną aktywacją,
  • ograniczenie watogodzin (Wh) dla każdego urządzenia PED wynosi 100 Wh, a tylko za zgodą operatora: 160 Wh,
  • zapasowe baterie, w tym power banki i e-papierosy, gdy są spakowane w bagażu podręcznym, powinny być chronione przed zwarciem (np. poprzez przewożenie ich w oryginalnym opakowaniu, zaklejenie ich złącz prądowych taśmą i umieszczenie ich w plastikowej torbie lub pudełku). Powinny być one również chronione przed niezamierzoną aktywacją, a także schowane w torbie, tak daleko jak to możliwe, od innych baterii i/lub potencjalnie łatwopalnych przedmiotów (np. perfum). Ładowanie e-papierosów jest zabronione w trakcie lotów, natomiast używanie lub ładowanie powerbanków nie jest zabronione, ale jest zdecydowanie odradzane.

Dane dotyczące energii baterii wyrażone w Wh dla różnych modeli dronów:

Model dronaEnergia 1 baterii
DJI Neo10.5 Wh
DJI Mini 4 Pro18.96 Wh
DJI Flip22.3 Wh
DJI Avata 231.7 Wh
DJI Mavic 4 Pro95.3 Wh

Więcej informacji zawarto bezpośrednio w Biuletyn Informacji o Bezpieczeństwie o numerze SIB 2025-03.

Źródło: (link do EASA)


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

EASA uruchomiła czwartą odsłonę IAM Hub

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *