Nowe rekomendacje EASA dla baterii litowo-jonowych

EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) opublikowała nowe wytyczne dla transportu urządzeń zasilanych bateriami litowo-jonowymi, w tym m.in. dronów. Wytyczne pojawiły się w nowym Biuletyn Informacji o Bezpieczeństwie, w którym podkreślono zagrożenia stwarzane przez baterie litowe dla bezpieczeństwa podróży lotniczych.
Nowe wytyczne są skierowane przede wszystkim do operatorów lotniczych, ale przydadzą się również pasażerom podróżującym samolotami z dronem.
Przenośne urządzenia elektroniczne (PED, portable electronic devices) zasilane bateriami litowymi obejmują szeroką gamę przedmiotów codziennego użytku, od telefonów komórkowych po laptopy, narzędzia (np. wiertarki) i drony. Niektóre PED, na przykład hulajnogi, hoverboardy i dronów (niektóre rodzaje, szczególnie te nieco większe), są wyposażone w mocne baterie litowe, które nie są dozwolone na mocy obecnych przepisów. Powerbanki nie są klasyfikowane jako PED, ale jako zapasowe baterie, a ich użytkownicy muszą przestrzegać ograniczeń, które mają zastosowanie do takich baterii.
Same w sobie baterie litowo-jonowe mogą być bardzo niebezpieczne. Mogą ulec awarii poprzez uszkodzenie mechaniczne, zwarcie lub gdy zostaną wystawione na działanie ciepła. Substancje zawarte w baterii litowej reagują wówczas w sposób niekontrolowany, błyskawicznie się zapalają i wydzielają toksyczny dym.
Za szczególnie niebezpieczne uchodzą e-papierosy oraz powerbanki. Te pierwsze nie powinny być ładowane podczas lotu, a tych drugich nie powinno się używać w trakcie lotu do ładowania innych urządzeń elektrycznych. Wszystkie powinno się transportować w dużej mierze rozładowane (najlepiej do niskiego poziomu pojemności baterii) oraz zakazane jest ich nadawanie w bagażu rejestrowanym, który ląduje w luku bagażowym samolotu – dotyczy to również większości dronów, których rozmiar pozwala na transport w bagażu podręcznym.
Nowy biuletyn informacyjny (SIB, Safety Information Bulletin) podkreśla następujące kluczowe kwestie dotyczące transportu baterii litowo-jonowych na pokładzie samolotu:
- e-papierosy i power banki powinny być przewożone tak, by można je stale monitorować w trakcie lotu (przy sobie). Jeśli nie jest to możliwe, muszą znajdować się w bagażu podręcznym i być chronione w taki sam sposób, jak opisano poniżej dla zapasowych baterii,
- urządzenia PED powinny być ładowane wyłącznie za pośrednictwem pokładowych systemów zasilania i powinny być cały czas monitorowane przez pasażera. Power banki nie powinny być używane do ładowania innych urządzeń w trakcie lotu,
- jeśli urządzenia zasilane bateriami litowo-jonowymi nie są używane w trakcie lotu, powinny być chronione przed uszkodzeniem i niezamierzoną aktywacją,
- ograniczenie watogodzin (Wh) dla każdego urządzenia PED wynosi 100 Wh, a tylko za zgodą operatora: 160 Wh,
- zapasowe baterie, w tym power banki i e-papierosy, gdy są spakowane w bagażu podręcznym, powinny być chronione przed zwarciem (np. poprzez przewożenie ich w oryginalnym opakowaniu, zaklejenie ich złącz prądowych taśmą i umieszczenie ich w plastikowej torbie lub pudełku). Powinny być one również chronione przed niezamierzoną aktywacją, a także schowane w torbie, tak daleko jak to możliwe, od innych baterii i/lub potencjalnie łatwopalnych przedmiotów (np. perfum). Ładowanie e-papierosów jest zabronione w trakcie lotów, natomiast używanie lub ładowanie powerbanków nie jest zabronione, ale jest zdecydowanie odradzane.
Dane dotyczące energii baterii wyrażone w Wh dla różnych modeli dronów:
Model drona | Energia 1 baterii |
---|---|
DJI Neo | 10.5 Wh |
DJI Mini 4 Pro | 18.96 Wh |
DJI Flip | 22.3 Wh |
DJI Avata 2 | 31.7 Wh |
DJI Mavic 4 Pro | 95.3 Wh |
Więcej informacji zawarto bezpośrednio w Biuletyn Informacji o Bezpieczeństwie o numerze SIB 2025-03.
Źródło: (link do EASA)
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy